Her er det mange som tabber seg ut

– Det dummeste du kan gjøre er å finne fram svampen.

Det er høysesong for bilvask, men pass på hvordan du gjør det. (Foto: Terje Pedersen, ANB)
Det er høysesong for bilvask, men pass på hvordan du gjør det. (Foto: Terje Pedersen, ANB)

Våren er i full anmarsj, og det er på tide å fjerne den siste vintermøkka av bilen. Men det er ikke bare å skrubbe i vei. Ting som salt, støv og småstein kan nemlig også være skadelig for billakken under vask, skriver sb.no.

– Bilen blir fort skitten nå som vinter blir til vår, både av bykjøring og av en langtur ned fra påskefjellet. Det dummeste du kan gjøre er å finne fram svampen og skure i vei. Da gnir du møkka inn i lakken, og vipps så får du et rustproblem også, sier Anders Hagen, kategorisjef for bilpleie i Statoil Fuel & Retail i en pressemelding.

– Viktig å sjamponere hele bilen

Hagen anbefaler å begynne med et avfettingsmiddel og spyle bilen grundig, slik at man fjerner salt, asfalt og smuss. Deretter kan man sjamponere bilen.

– På denne tiden av året er det viktig å sjamponere hele bilen. På felgene kan du bruke felgrens som er spesiallaget for å løse opp bremsestøv og annen skitt. Når du er ferdig kan du polere lakken, slik at skitten ikke fester seg så godt, sier Hagen.

NAF anbefaler på sin hjemmeside å bruke høytrykksspyler, hageslange, bøtte og svamp framfor vaskeprogrammer i vaskehaller, og presiserer at noen få varmegrader er nok til å få av skitt og salt. Hold avstand med trykkspyleren for å unngå ødeleggelser i lakken.

Vask med jevne mellomrom

Etter avfetting, grovvask og finvask påpeker NAF at det kan være smart å polere bilen når den først er ren, ettersom lakken etter vask er uten beskyttelse. Kraftig kjemi fjerner nemlig også gammel voks.

Ifølge Hagen bør man vaske bilen to ganger i måneden.

– Da fester ikke skitt og smuss seg skikkelig, og asfaltnupper får ikke tørket inn i lakken, sier Hagen.

Les flere bilsaker i Sandefjords Blads motormagasin her

Slik så Mercedesen ut etter bilvasken