Her får du virkelig mye bil for pengene

Astra Sports Tourer byr på mange hyggelige overraskelser. Les testen:

Den kommer til Norge nå, og byr på mye utstyr for den prisbevisste. 
Den kommer til Norge nå, og byr på mye utstyr for den prisbevisste. 

Opel er et bilmerke mange nordmenn har et forhold til, og akkurat nå ser ting lysere ut enn på lenge for det tyske merket. Mange spennende produkter er på vei, og de bilene som allerede er her, får gjennomgående mye skryt av motorpressen. Her utmerker siste generasjon Astra seg. Den var nominert som en av fem biler til organisasjonen Autobest sin «Beste bilkjøp» pris, og vant «Årets bil» prisen under Geneve-utstillingen nylig.

Med andre ord ligger alt til rette for at stasjonsvognen-utgaven av Astra, den såkalte Sports Tourer, også vil være en positiv opplevelse. Den så jeg først under en Opel-middag på kvelden før Frankfurt-utstillingen i fjor høst, og bilen er nå klar for prøvekjøring i Portugal. Dermed går turen til Porto, og den billedskjønne Douro-dalen.

Innvendig gir bilen et bra inntrykk, og interiøret fremstår som ryddig og oversiktlig. 
Innvendig gir bilen et bra inntrykk, og interiøret fremstår som ryddig og oversiktlig. 

Interiør/plass: 5/6

Stasjonsvogn er viktig for Opel. Mer enn en av tre Astra-kunder i Europa velger stasjonsvognen, og siden de to største konkurrentene er VW Golf og Ford Focus, så må ting være på stell. Det er det da også.

Interiøret er som i vanlig Astra svært bra. Opel scorer høyt på opplevd kvalitet, og få knapper og brytere (noe de ryddet opp i etter mye kritikk for noen år siden) gir et ryddig inntrykk. Det er også logisk og lett å finne ut av ting. Det er i det hele tatt lite å klage over hva gjelder interiør.

Men langt viktigere i en stasjonsvogn er jo dette med plass. Astra Sports Tourer har identiske mål som sin forgjenger. Det vil si en lengde på 4,70 meter, en bredde på 1,81 meter og en høyde på 1,50 meter. Men føreren har 2,5 centimeter mer takhøyde, og i baksetet har passasjerene 2,8 cm mer plass til knærne.

Åpner man bakluken og lar baksetene være oppslått, så har man 540 liter bagasjerom. Det er 65 liter mindre enn erkekonkurrenten Golf Stasjonsvogn, men 50 liter mer enn Ford Focus.

Slår vi ned baksetene, blir bildet imidlertid litt annerledes. Da har plutselig Astra 80 liter mer plass enn sin forgjenger, og ender opp med totalt 1.630 liter. Det må sies å være mer enn godkjent, da Golf sin forholdsvis store kompakt-stasjonsvogn klarer 1.620 liter, mens Focus "bare" har 1.516 liter.

Dermed har Astra mer plass totalt sett enn sine to argeste konkurrenter. For de som imidlertid vil ha enda mer plass, kan vi anbefale stasjonsvognutgavene av Honda Civic og Skoda Octavia.

Derfor kommer ikke denne tøffingen til Norge

Astra Sports Tourer er også praktisk, siden du kan åpne bakluken ved å gjøre bevegelser under støtfangeren med foten, hvis du har armene fulle (men da må du ha nøkkelen i lommen). Og det er selvsagt masse skinner og nett og alt sånn tilgjengelig, for de som vil ha ytterligere orden i sysakene.

Baksetet kan legges ned i 40:20:40 system, sånn at det er lettvint å putte inn lange ting på ulike steder, hvis du f.eks har barnesete her og der, eller vil stikke inn et par ski i midten.

Men det beste er at den er svært enkel å laste ting inn i. Ikke som på Insignia hvor enkelte partier er mye smalere enn andre steder når man skal ha inn noe, her er det rett og ordentlig som det skal være.

Astra Sports Tourer har et harmonisk design, og er en enkel bil å like på alle måter. 
Astra Sports Tourer har et harmonisk design, og er en enkel bil å like på alle måter. 

Design: 4/6

Dette er et vanskelig område å skulle sette karakter. Jeg synes bilen ser bra ut, og den er minst like pen som noen av sine konkurrenter. Men selv den vakreste bil i kompaktklassen kan jo ikke få terningkast 6 i design. Så at jeg ender på en firer her betyr at jeg synes bilen ser svært bra ut.

Den er harmonisk fra alle vinkler, og har en del sporty trekk som gjør seg godt. Stasjonsvognen ser heller ikke ut som den bare er en «attpåklatt» til andre versjoner. Med andre ord: Opel har gjort en svært god jobb også på dette området.

Motor: 4/6

Astra Sports Tourer kommer med et variert innhold på motorfronten i Norge. Innstegsmodellen med 1-liters bensinturbo er på 105 hk (0,42 l/mil på blandet kjøring, og 97 gram CO2), fulgt av 1,4-liters bensinturbo på 150 hk. For de som vil ha diesel er det en 1,6-liter på enten 110 eller 136 hk. 110-hesteren bruker 0,34 l/mil på blandet kjøring, mens CO2-utslippet er 89 gram.

Kun 150-hester bensin og 136 hk diesel er tilgjengelig med 6-trinns automatkasse. De andre må nøye seg med 6-trinns manuell.

Første dag av testkjøringen går med til 150 hk bensin og automat, som man forventer blir den klart viktigste modellen på det norske markedet. Det er da også en fortreffelig kombinasjon. 1,4-literen har 245 Nm mellom 2000 og 4000 omdreininger, og selv om det kanskje ikke høres så mye ut, så føles motoren sprek. Automatkassen skifter forbilledlig, og kombinert med et behagelig lydnivå fra motoren, blir kjøreturen en svært positiv opplevelse.

Så dyrt er det å kjøre for fort

Dagen derpå blir det en ny 1,6 biturbo-diesel og 6-trinns manuell. Denne dieselmotoren på 160 hk og 350 Nm vil i første omgang ikke komme til Norge. Det er synd, for den er både sterk og raffinert. 80 til 120 km/t går unna på 8,1 sekunder, og med et blandet forbruk på 0,41 l/mil er den ikke spesielt tørst heller. Attpåtil er den stillegående og behagelig.

Astra Sports Tourer ser bra ut, og bør bli en storselger for Opel. 
Astra Sports Tourer ser bra ut, og bør bli en storselger for Opel. 

Girkassen er også god (kanskje kunne girskiftene vært hakket kortere og tettere), så dette er en fin kombo for de som kan kjøpe den. Apropos motorer som vi ikke får, finnes også en 1,6-liters bensin på 200 hk andre steder i Europa.

Noen vil sikkert savne hybrid, ladbar hybrid eller elbil-alternativer, og for dem blir kanskje motor-utvalget litt for snevert.

Kjøreglede: 5/6

Det er etter hvert blitt et svært sterkt felt i kompaktklassen, og biler som VW Golf, Honda Civic og Skoda Octavia byr alle på mye kjøreglede. Det gjør også Opel Astra. Jeg synes chassiset er svært bra, og bilen er opptil 200 kg lettere enn sin forgjenger. Faktisk veier innstegsmodellen ikke mer enn 1.263 kg, noe som er 130 kg mindre enn forgjengeren.

Fjæringen takler alle uhumskheter uten problemer, og oppsettet er sportslig, uten å være for stivt. Styringen er også god, og kombinert med fine motorer blir kjøreopplevelsen svært positiv. Er du ute etter en mest mulig sportslig opplevelse er Ford Focus hakket hvassere, men for folk flest er vel det neppe noe tema i en stasjonsvogn i kompaktklassen?

Opel Astra Sports Tourer 1,4T Premium

Motor: 1,4-liter bensin

Effekt: 150 hk, 245 Nm

0-100: 8,9 sekunder

Toppfart: 210 km/t

Forbruk: 0,55 l/mil

CO2: 127 gram/km

Bagasjerom: 540 liter

Pris fra: 244.900 kr

Pris testbil: 329.900 kr

Når det er sagt, er jeg ikke helt med på Opels selvskryt av setene. Personlig syns jeg de kan bli litt vel harde og sporty (hvem trenger hard sidestøtte i setene på en vanlig stasjonsvogn?), men det er kanskje sånn verden har blitt? Men her vet jeg av erfaring at folk er totalt forskjellige, så det er sikkert mange som synes disse setene er helt riktige for dem.

Miljø/økonomi: 5/6

Da er vi inne på Opelens virkelige styrke: Valuta for pengene. Det var nemlig en grunn til at Astra var nominert til hovedprisen i Autobest-kåringen, som tar sikte på å kåre den bilen som gir mest for pengene.

Slik feirer en bilekspert påsken

Astra Sports Tourer starter på 244.900 kroner med 1-liters motoren på 105 hk, og utstyrsnivå Edition. Det gir deg Cruisekontroll, oppvarmet skinnratt, Dab+, LED kjørelys, elvinduer foran, automatisk bakkestartassistent og isofix-fester. Tar du den samme pakken med dieselen på 110 hk blir prisen 254.900 kroner.

Går du til opp neste utstyrsnivå, Innovation, er prisen 264.900 kroner for 1-literen. Da får du i tillegg utstyr som Opel Eye førerassistent-pakke (med automatisk nødbrems, avstandssensor, filholderassistent og trafikkskiltgjenkjenning), Intelli-Link med Dab+, Sikt og lyspakke (med regnsensor), elvinduer foran og bak, baksetepakken med 40/20/40-løsning og midtarmlene bak. For å nevne noe. 150 hk og bensin koster 304.900 kr med Innovation-pakken, og det samme gjør 136 hk diesel og automat.

Øverst på tronen er utstyrspakken Premium, som i tillegg til utstyret allerede nevnt byr på sportsseter i skinn med mange justeringer, ekstra USB-kontakter for baksetefolket, Intellilux LED Matrix adaptivt frontlyssystem, et enda mer påkostet Intelli-link system med navigasjon, lukeparkeringsassistent, blindsonevarsling, ryggekamera og bakluke med fotsensor. Da har du MYE utstyr, og prisen starter på 289.900 kroner for 1-liter, mens 150 hk bensin og automat koster 329.900 kroner, og det samme gjør diesel 136 hk med automat.

Det er enkelt å laste inn saker og ting i Astra Sports Tourer. 
Det er enkelt å laste inn saker og ting i Astra Sports Tourer. 

Hovedkonkurrenten VW Golf i tilnærmet Highline-nivå med 1,4-liter på 150 hk koster 341.500 kroner. Det er rundt 20.000 kroner mer enn Astra med 1,4-liter på 150 hk med Premium-nivå. Men Opel selv har med skjema som viser at utstyrsnivået til Golfen ikke er i nærheten av Astraen.

Skal man ha alt det utstyret som Astra har i Premium-nivå, må man legge til 75.200 kroner i Golfen. Noe som gjør at den blir nesten 100.000 kroner dyrere enn Astra. Det tar jo imidlertid utgangspunkt i at Golf-kunden da vil ha absolutt alt som Astraen har i sitt utstyrsnivå, men uansett er det ingen tvil om at Opelen leverer mer for pengene enn Golfen.

Konklusjon: 5/6

Jeg kan huske hvor positivt overrasket jeg ble da jeg herjet med nye Astra på bane i Serbia i høst, og den følelsen kommer tilbake også på vanlige veier i Portugal. Astra Sports Tourer er rett og slett en bil å bli glad i.

Den ser bra ut, den føles bra, den kjører bra, man har god plass (baksetefolket har kjempegod plass), innlasting er enkel og praktisk, motorutvalget er solid og prisene hyggelige.

Kort sagt: Er du på leting etter en god og praktisk kompaktbil, så må du prøvekjøre Astra Sports Tourer før du tar ditt valg. Om den er bedre enn VW Golf er vanskelig å si, men den koster ihvertfall en god del mindre.

Denne bilen har en helt spesiell historie