Flypassasjeravgiften utsettes til juni

Finansminister Siv Jensen (Frp) utsetter innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften til 1. juni.

KAN BLI TVUNGET TIL Å LEGGE NED: Rygge flyplass har varslet om de står i fare for å legges ned dersom flypassasjeravgiften innføres. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
KAN BLI TVUNGET TIL Å LEGGE NED: Rygge flyplass har varslet om de står i fare for å legges ned dersom flypassasjeravgiften innføres. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix Foto: Nesvold, Jon Olav

14. desember stemte Stortinget for forslaget om å innføre flyseteavgift på 80 kroner pluss moms. Siden da har forslaget vært ute på høring.

ESA: Ulovlig støtte

Flypassasjeravgiften skulle etter planen innføres 1. april.

Men det var før EFTAs overvåkingsorgan ESA torsdag i forrige uke henvendte seg til regjeringen. De mente at avgiftsunntaket for transferpassasjerer ikke er forskriftsmessig varslet, og at avgiften dermed er ulovlig.

– Hvis det gjennomføres i sin nåværende form, og i en utstrekning som omfatter statsstøtte, vil ESA behandle det som «ulovlig støtte», heter det i et brev til Nærings- og fiskeridepartementet.

Samme bekymring ble også påpekt i høringsrunden, men regjeringen har hele tiden fastholdt at avgiften ikke omfatter statsstøtte og at et forhåndsvarsel til ESA derfor ikke var nødvendig.

– Vil ikke ha noen klimaeffekt

NHO Luftfart har vært motstandere av avgiften på vegne av bransjen, og administrerende direktør Thorbjørn Lothe påpeker også at avgiften er ulovlig.

– Dette er i strid med statsstøtteforbudet etter EØS-avtalen, sier han til TV 2.

NHO Luftfart: – Skatten har store negative konsekvenser

Lothe mener videre at avgiften ikke vil ha noen reell effekt på klimaet i Europa, ettersom luftfarten er en del av et kvotesystem. I tillegg nevner han virkningene en slik avgift vil ha på næringslivet i Norge.

– Skatten har store negative virkninger for et samfunn og for et næringsliv som trenger omstilling og hjelp, så dette drar helt i feil retning.

Utsetter avgiften

Finansminister Siv Jensen (Frp) er trygg på at avgiften, tross ESAs henvendelse, vil bli innført som forutsatt av Stortinget.

– Vi har hele tiden forholdt oss lojalt til Stortingets vedtak. Men når ESA nå vil behandle saken og lover å komme med en avgjørelse raskt, er det mest fornuftig å utsette avgiften. På den måten unngår vi risiko for at eventuell støtte må tilbakebetales, sier hun til NTB.

Finansminister utsetter innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften til 1. juni.

Konkurransetilsynet mener at den må utsettes

Flypassasjeravgiften skal ilegges alle avganger fra norske lufthavner, og den vil være på 80 kroner per passasjer.

Konkurransetilsynet har tidligere uttalt at de mener at flypassasjeravgiften må utsettes, siden den kan skape ulike konkurransevilkår for flyselskapene.

Konkurransetilsynet er særlig opptatt av hvordan en slik avgift vil påvirke transfertrafikken. Passasjerer som på en reise flyr med to selskaper som har en samarbeidsavtale, vil kun betale passasjeravgift én gang. Men passasjerer som på samme strekning flyr med to selskaper som ikke har en slik avtale, vil måtte betale avgiften to ganger.

Dramatisk for Rygge flyplass

TV 2 har tidligere skrevet om at avgiften vil bli dramatisk for Rygge flyplass i Østfold, siden konkurransegrunnlaget deres forverres.

Rygge flyplass står i fare for å legges ned dersom flyseteavgiften innføres.

90 % av rutene fra Rygge drives av Ryanair. Det irske lavprisselskapet har sagt opp avtalen på Rygge lufthavn på grunn av flypassasjeravgiften. Ryanair har varslet om at de vil forsvinne fra flyplassen 1. november.

(©NTB/ TV 2)