Kvinner mest skeptiske til selvkjørende biler

Denne teknologien er her allerede.

Mercedes er blant de som har biler som i stor grad kan kjøre selv. De er bare et spørsmål om når de første, helt autonome bilene vil bli tilgjengelig på markedet.
Mercedes er blant de som har biler som i stor grad kan kjøre selv. De er bare et spørsmål om når de første, helt autonome bilene vil bli tilgjengelig på markedet.

Selvkjørende, eller såkalte autonome, biler er på full fart inn i bilbransjen. Teknologien er på plass, og en rekke modeller er allerede i stor grad selvkjørende.

Dette kommer nok best til syne hos Audi, Mercedes og Tesla, som akkurat nå ligger langt framme i kappløpet om å få den første serieproduserte og helt autonome bilen på markedet.

Men nordmenn er fortsatt avventende til denne utviklingen, og langt fra komfortable med å overlate kjøringen til bilen selv.

Gradvis overgang

Overgangen til autonom kjøring har pågått i årevis. Det startet med cruisekontroll, som lot bilen holde en gitt hastighet selv. Senere kom adaptiv cruisekontroll som avpasser farten til bilen foran.

I dag har vi både avanserte parkeringsassistent-systemer som ikke en gang fordrer at du sitter i bilen, filskiftvarsling og -korrigering av kursen i forhold til hvordan bilen foran svinger.

Denne bilen kommer når du kaller på den

Tesla Model X blir en av de mest selvkjørende bilene på markedet.
Tesla Model X blir en av de mest selvkjørende bilene på markedet.

Nordmenn skeptiske

Men å sitte i bilen kun som en helt passiv passasjer, mens bilen tar seg av alt, er det slett ikke alle som er like komfortable med.

En undersøkelse gjort av Infact på vegne av dekkprodusenten og teknologiutvikleren Continental, viser at nordmenn generelt er skeptiske til å sitte på i fremtidens selvkjørende bilen.

Av de som ble spurt i undersøkelsen svarte 36 prosent av de ville turt å sitte på i slike biler, mens 42 prosent ikke ville satt seg inn i en selvkjørende bil.

Testet førerløse biler i trafikken

Nordlendinger mest positive

Kvinner var mer skeptiske enn menn, og kun 27 prosent av kvinnene ville våget å sitte på, mot 46 prosent av mennene som ble spurt.

På landsbasis er nordlendingene mest åpne for å sitte på i en selvkjørende bil. 42 prosent av de som svarte fra Nord-Norge ville våget å sitte på i en bil med slik teknologi.

I den andre enden av skalaen finner vi sørlendingene, hvor 30 prosent svarte ”ja” på spørsmålet om de ville sittet på i en selvkjørende bil.

Trygt

– Det er ingen grunn til å være skeptisk til å sitte på i en selvkjørende bil. Når denne teknologien kommer på markedet, vil den være gjennomtestet, og en bilpark med selvkjørende biler vil være tryggere enn om alle kjører selv, sier markedsansvarlig Hege Eike Lie i Continental.

Det tyske selskapet er mest kjent som dekkprodusent, men de utvikler også teknologiløsninger til bilindustrien. Blant satsingsområdene er teknologi for selvkjørende biler.

Selvkjørende bil og verdensrekord-forsøk

Fra dør til dør i 2030

Continentals eksperter mener selvkjørende biler vil være en realitet i løpet av de kommende ti årene.

I 2025 forventer de at nye biler skal kunne kjøre autonomt på motorveien, og fra 2030 forventes det at bilene skal kunne gjøre det samme fra dør til dør.

Det kan også være mulig å lansere slik teknologi tidligere, men det krever tilpasning fra flere hold.

Slapp til selvkjørende bil i 240 km/t

Av-knapp

– Byene må også tilpasse seg selvkjørende biler – blant annet ved å opprette egne kjørefelt for slike biler. Da kan det være mulig å implementere dette tidligere. Til de forbrukerne som frykter å miste kontrollen med automatiseringen kan vi si én ting: Det vil alltid være en av-knapp, sa styreleder i Continental, Dr. Elmar Degenhart, under en pressekonferanse på årets CES-messe (Conusmer Electronics Show) i Las Vegas.

Her får Teslaen tyn av Audi