Vil nekte Tesla å selge bilene sine

Det er ikke alltid lett å tenke nytt!

Det amerikanske hjemmemarkedet er naturlig nok svært viktig for Tesla, men her møter de på omfattende hindringer i flere stater. Det går rett og slett på at Tesla blir nektet å selge bilene sine direkte til forbruker, og ikke via en forhandler. Dette er SUV-en Model X som snart kommer til Norge.
Det amerikanske hjemmemarkedet er naturlig nok svært viktig for Tesla, men her møter de på omfattende hindringer i flere stater. Det går rett og slett på at Tesla blir nektet å selge bilene sine direkte til forbruker, og ikke via en forhandler. Dette er SUV-en Model X som snart kommer til Norge.

Det er ikke bare enkelt å være en relativt fersk bilprodusent. Det har også den amerikanske elbil-produsenten Tesla fått erfare. Og her handler det ikke bare om skepsis til et produkt som er nytt og ukjent. Nei, hjemme i USA har Tesla også møtt store problemer i flere stater, med sterke krefter som rett og slett vil nekte dem å selge bilene slik Tesla selv vil.

Kjernen i problemet er lover som forbyr en bilprodusent å selge bilene sine direkte til forbruker, dette må gå via uavhengige forhandlere. En rekke stater har slike lover, og det har skapt mye hodebry for Tesla.

Går til sak

De har nemlig vært helt klare på at de vil selge bilene sine mest mulig effektivt, og da ikke via hverken importører eller forhandlere, eid av andre.

Tesla har nektet å bøye av, og har derfor måttet bruke både mye krefter og betydelige pengesummer på dette. Denne uken fikk de en ny utfordring. I delstaten Virginia har nemlig sammenslutningen av bilforhandlere gått til sak, for å nekte Tesla å åpne et nytt utsalgssted i staten.

De hevder også at Tesla i samarbeid med politiske krefter i Virginia har forsøkt å omgå lovene, og etablere bilforretningen i rekordfart.

Når en Tesla heter P85 D – da er det heftige saker!

Stikker kjepper i hjulene

– De forsøkte å gjøre dette veldig hurtig, i nattens mulm og mørke. Dette i håp om at ingen skulle oppdage det, sier Don Hall, president i forhandlerforeningen i Virginia, til bransje-nettstedet Autonews.

Tesla-sjef Elon Musk har engasjert seg sterkt i denne saken. Tesla har store ambisjoner på det amerikanske markedet. Det siste de da trenger, er lover som så til de grader stikker kjepper i hjulene deres.

Musk har latterliggjort begrunnelsen for disse lovene: Nemlig at dette skal gi bilkjøperne ekstra beskyttelse.

Nå må de kutte prisen på superbil-floppen

Lanserer Model X

– Dette er opplagt feil, med mindre vi snakker om mafia-betydningen av "beskyttelse". Å beskytte konsumentene er omtrent det siste en typisk bilselger tenker på, har Musk skrevet på Teslas bloggside.

Tesla er for øvrig i full gang med lanseringen av sin tredje bilmodell, nemlig Model X. Produksjonen er i gang på fabrikken i California og bilen er ventet til Norge i sommer. En rekke nordmenn har bestilt bilen og betalt depositum på den. Antallet er hemmelig, men etter det Broom kjenner til skal det være snakk om over 1.000 norske bestillinger.

Her kan du lese hvor mye Model X skal koste når den kommer

Model X er en av stjernene på bilutstillingen i Geneve akkurat nå. Denne nybilen har også mange norske bilkjøpere bestilt. 
Model X er en av stjernene på bilutstillingen i Geneve akkurat nå. Denne nybilen har også mange norske bilkjøpere bestilt. 

Vi har sammenlignet Model X mot konkurrentene, les hvordan det gikk