Sitter du slik når du kjører? Det kan være livsfarlig!

Nå går NAF ut og advarer.

Morten Fransrud, fagansvarlig i NAF trafikktrening, demonstrerer sittestillingen som rett og slett kan koste deg livet, selv i lave hastigheter. Foto: NAF
Morten Fransrud, fagansvarlig i NAF trafikktrening, demonstrerer sittestillingen som rett og slett kan koste deg livet, selv i lave hastigheter. Foto: NAF Foto: NAF

Etter kun kort tid bak rattet, er det nok mange av oss som skaffer seg noen uvaner. En av dem er å ikke ha korrekt sittestilling.

Det høres kanskje ikke kjempeviktig ut. Men konsekvensene av å sitte feil, kan faktisk bli fatale, selv i lav hastighet.

Flere kjenner seg nok igjen i denne sittestillingen: En hånd hvilende på rattet, den andre armen hvilende på midtarmlenet, setet langt bakover og utstrakte ben.

Det er kanskje behagelig, men kan gi deg store skader om uhellet er ute.

Verksted fant syv feil - NAF fant ingen

Kan "slå deg" selv i 30 km/t

– Ved en ulykke i bare 30 kilometer i timen, slår kollisjonsputen ut og kan kaste hånden mot hodet ditt i om lag 300 kilometer i timen. Med en klokke på armen kan du få alvorlig hodeskade eller i verste fall dø, sier Morten Fransrud, fagansvarlig i NAF trafikktrening.

Men med riktig sittestilling og rattgrep er du mindre utsatt for skade ved en kollisjon og vil bli mindre sliten av kjøringen.

Her demonstreres det riktig sittestilling.
Her demonstreres det riktig sittestilling.

– Hvis du sitter skjevt i setet med stor avstand til seteryggen vil du for eksempel ha større risiko for alvorlige rygg- og nakkeskader ved en påkjørsel bakfra, enn om du sitter midt i setet med ryggen godt inntil seteryggen og hodet nær nakkestøtten, påpeker Fransrud.

Begrense skadene

En god sittestilling kan være avgjørende for skadeomfanget ved en ulykke. I en nødsituasjon er det en vanlig refleks å trå bremsen helt i bunn. Har du strake knær i kollisjonsøyeblikket risikerer du å få omfattende skader i kne, bekken og hofteregion.

– Du skal ha litt bøy i knærne når du trår bremsen og kløtsjen helt i bunn. Pass også på å sitte midt i setet slik at kollisjonsputen ikke treffer deg skjevt om uhellet er ute, fortsetter NAF-eksperten, i en pressemelding.

Dette trenger mange – NAF mener det er halvferdig

To hender på rattet

Når du sitter riktig og bruker rattet på en god måte er det behagelig å ha to hender på rattet, fordi bilen blir mer stabil og du får mindre å gjøre.

Riktig bruk av rattet vil gjøre det mindre slitsomt å kjøre når veien er sporete eller det er mange svinger.

– To hender på rattet lærte jo alle når de tok førerkortet, men det slurves. Du får sjelden forhåndsmelding om at noe kommer til å skje, så du må alltid være beredt, sier Morten Fransrud.

NAF-tipsene til riktig kjørestilling og rattbruk

  • Hold løst på rattet og la fingertuppene ha kontakt. Da kan du lettere oppfatte signalene fra forhjulene
  • Skyv i rattet når du svinger, ikke trekk det ned. Det gir bedre forankring av føreren og bidrar til en mer stabil kurve. Du får også lengre rattbevegelser uten unødig «klatring» noe som gir mindre jobb i skarpe svinger.
  • Når veien er sporete kan du skyve oppover i rattet. Trykk rattet fra deg og løft rattet litt opp som om det veier litt. Det gjør bilen mer stabil.

Kjennetegn på en god sittestilling:

  • Overarmen er rimelig parallell med overkroppen
  • Du sitter omtrent like rett i ryggen som du gjør ved kontorpulten din
  • Ryggen er godt inntil seteryggen
  • Kne og lår er forankret i sidestøtte på setet og om mulig i midtkonsoll og dør
  • Begge hælene er godt plantet i gulvet
  • Hendene symmetrisk på rattet

Hvis du fyller feil, kan det koste skjorta