Det kan være mange skjær i sjøen når man skal kjøpe bruktbil. Jo eldre bilen blir og jo lengre den har gått – jo mer kan gå i stykker.

En av de virkelige skumle tingene her er registerreima. De fleste biler er utstyrt med dette. Registerreima har en viktig jobb i motoren. Det er nemlig den som driver kamakselen, og igjen sørger for at innsugsventiler og eksosventiler fungerer som de skal. Registerreima er laget av gummi. Den blir slitt etter hvert – og den må byttes.

Skiftes på service

Noe av det som gjør dette spesielt vanskelig, er at skiftintervallene her varierer mye fra merke til merke, ja også fra modell til modell.

Gjerne er det også et system basert på alder og kilometerstand, og hva som inntreffer først.

På biler med komplett servicehistorikk er det som regel grei sak. Da skal registerrreim skiftes som en del av serviceprogrammet, når det er påkrevet. Men på biler som bare sporadisk har vært inne til service, kan det fort bli mye mer uoversiktlig.

Service-slurv kan gi kjempesmell

Prisene varierer mye

– Jeg har vært borti mange bilkjøpere som ikke aner om registerreim har vært skiftet eller ikke. Selger har ikke opplyst om det, og det finnes heller ingen dokumentasjon som følger med bilen. Da har man et problem. Det er nemlig ikke helt enkelt for en mekaniker å fastslå dette, særlig ikke hvis det har gått endel kilometer etter at reima eventuelt ble skiftet. Da vil det tryggeste være å skifte den uansett, for å være sikker. Selv om det er en kjedelig kostnad, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som selv har mange år bak seg som bilmekaniker.

– Hva koster et slikt bytte?

– Det varierer også mye. Helt fra noen tusenlapper, og opp til 12.000-15.000 kroner. Dette avhenger veldig mye av hvor kronglete selve byttet er. På enkelte biler kan det gå med veldig mange arbeidstimer her, da blir det naturlig nok dyrt.

Slik skal de luke ut de useriøse bilverkstedene

Fullt motorhavari

– Men det kan bli mye dyrere å la være?

– Helt klart! Hvis registerreima ryker, kan det få store konsekvenser. Motorens innsug og eksosventiler kan slå ned i stempeltoppen. Om det skjer, sitter man igjen med ødelagte stempler, ventiler, ventilstyringer – og i verste fall defekt topplokk.

– Jeg har også sett eksempler på at selve veivakselen har blitt skeiv. Da snakker vi fullt motorhavari. Altså en stor og omfattende reparasjon – eller rett og slett et kostbart motorbytte. Det kan fort beløpe seg til godt over 100.000 kroner, avhengig av bil- og motortype.

– Ligg unna!

– Det er heldigvis sjelden at det går så galt, men med norske verkstedpriser snakker vi uansett kostbare reparasjoner, i størrelsesorden godt over 10.000 kroner - noen ganger mange titusener også, sier Benny.

Hans råd er derfor dette:

– Ligg unna bruktbiler hvor det kan være tvil om registerreim er byttet eller ikke. Eventuelt ta høyde for dette, og sørg for å få prisavslag som dekker et bytte. Og som alltid når det gjelder kjøp av bruktbil: Det er viktig å spørre og grave. Be om mest mulig historikk og dokumentasjon. Og det er mye tryggere å kjøpe en bil med servicehefte, enn en som mangler dette!

Brooms bruktbilguide gir deg full oversikt, se mer her:

Slik ser et registerreim-sett ut. Dette i seg selv er sjelden kostbart, det er jobben som koster her.
Slik ser et registerreim-sett ut. Dette i seg selv er sjelden kostbart, det er jobben som koster her.

Først blir du lurt, så kan dette koste deg store penger