Med denne blir du førstemann på stranden

CALIFORNIA (Broom TV 2): Aldri har luksus-cabrioleten vært raskere.

Den ser kanskje diskret ut, men her skjuler det seg et ekte råskinn!
Den ser kanskje diskret ut, men her skjuler det seg et ekte råskinn!

Det er her den hører hjemme. Mer enn noe annet sted. Blant palmer, surfere, badegjester, mer enn hundre år gamle, tradisjonsrike strandhoteller og noen av verdens fineste strender på Californias aller beste vestkant.

Vi nevner kjapt navn som Long Beach, Newport Beach og Moonligth beach. Dessuten går den legdariske Highway one opp til San Francisco her. Kjent som kanskje verdens vakreste biltur.

Så nei – det er helt klart ikke noen tilfeldighet at Mercedes legger lanseringen av sin legendariske SL i nyeste tapning, nettopp hit.

Lite emblem som betyr V12-motor og 630 hestekrefter. 
Lite emblem som betyr V12-motor og 630 hestekrefter. 

Det er her kjøperne bor

En bil som i generasjoner har fristet pengesterke kjøpere med sin lekre, luksuriøse og sporty cabriolet. Det er da også her i USA de aller fleste kjøperne bor. Med Storbritannia på en god andreplass. Ironisk nok.

Jammen godt bilen har både ståltak og godt varmeapparat. Men folket på "tåkeholmen" har jo lange sportsbil– og roadstertradisjoner. Noen annen og mer logisk forklaring på fenomenet klarer vi ikke å finne.

Men det er altså her blant palmer, sommerbrune bikinikropper og slappe Stillehavsdønninger mot stranden vi befinner oss.

I en åpen bil. Livet kan faktisk ikke bli så mye bedre enn det.

Les mer om nye Mercedes SL her:

Førstemann til stranda

Når Mercedes nå viser sin nyeste versjon av SL lanserer de også den kraftigste, raskeste og råeste SL–en så langt i historien. AMG SL 65 står det på emblemet på bagasjelokket da.

Cruising langs strandpromenaden, blant palmer og båter
Cruising langs strandpromenaden, blant palmer og båter

Noe som igjen betyr tolv sylindere, 6-liters volum med biturbo og brutale 630 hestekrefter samt vanvittige 1000 Nm i dreiemoment og en motorlyd som får hvert eneste kroppshår til å reise seg, selv i 30 graders varme.

Den ser kanskje ut som noe velstående pensjonister kjører golfbager i. Men man gjør lurt i å ikke yppe seg her. 0–100 km/t går unna på fire sekunder blank. Om toppfarten på 250 km/t ikke er nok, så kan den mot et lite vederlag bestilles med AMG Drivers`s package. Da går den i 300 km/t. (fortsatt elektronisk begrenset...) Det holder for de fleste.

Du blir nok førstemann til stranda, for å si det slik.

Den ser diskret ut, men ikke la deg lure. 
Den ser diskret ut, men ikke la deg lure. 

Brutal og snill

I motsetning til de alminnelige SL-ene som har 9-trinns automatgir, så har AMG-modellene 7-trinns, spesialpreppede automatkasser. Differensalbrems er standard. Foruten kjøreprogrammene Comfort, Sport og Sport Plus, finnes også Individual og Race.

Utvendig og innvendig har AMGs ingeniører gjort noen diskrete, men nødvendige oppdateringer.

For å få kjempekreftene ned i den solvarme asfalten har man på V12-utgaven også valgt forskjellige hjuldimensjoner foran og bak. 255/35 x 19 foran og 285/30 x 20 bak. Felgene er på henholdsvis 9 og 10 tommers bredde.

Selvfølgelig er bremser og understell i kjent AMG-stil nøye oppdatert og tilpasset ytelsene her. Den kjennes betydelig mer kompromissløs ut enn en vanlig SL. Dette er langt bortimot racerbil ... Brutal som en løve, men også snill som et lam.

Så mye koster verdens raskeste sportsbil

Dette er ikke langt unna racerbil.
Dette er ikke langt unna racerbil.

Smaker det – så koster det

Det er noe av det som fascinerer oss mest med den nye SL-en. Det at du kan grisekjøre på deg store vannblemmer i håndflatene på svingete fjellveier. Samtidig som det er en perfekt og staselig kjæreste–cruiser til en god restaurant hvor man kan nyte et godt måltid samtidig, som man ser en knalloransje solskive sakte glir ned i Stillehavet.

Hva herligheten koster? 3.070.400 kroner for AMG SL 65. Synes du det er litt drøyt, så sparer du nesten én million kroner på å velge AMG SL 63, med V8-motor på 585 hk. Den er bare ett tiendedels sekund tregere fra 0-100, har nesten like tøff motorlyd og koster 2.139.900, for å være helt nøyaktig.

Bestiller du nå, så får du bil til sommeren. La oss håpe den blir fin i Norge også!

Dette var også en kul Mercedes - for 40 år siden