At det skjer ting på elbilfronten er det ingen som vil nekte for. Her går utviklingen fort – både rundt produksjonen av biler og drivllinjer/batterier.

Enn så lenge har det imidlertid vært få muligheter for trådløs lading av elbiler på privatmarkedet, slik du kan gjøre med mobilen.

Men flere har lekt med tanken. Nissan har vist sin løsning for elbilen Leaf for flere år siden. Fortsatt har det imidlertid ikke blitt gjort tilgjengelig for kundene.

Nå kommer i stedet en egen underleverandør med et slikt opplegg. Du kan allerede legge inn bestilling, men det er en bakside ...

Føler seg lurt etter elbil-kjøp

Viktig å være tidlig ute

Firmaet som står bak løsningen, Evatran, befinner seg nemlig i USA. Og det er deres egne teknikere som kommer ut og monterer løsningen. Det blir nok ikke så lett å få dem til å komme til Norge...

Men nå som noen andre har kommet på markedet, vil det helt sikkert bidra til å sette fart på både Nissans- og Teslas, og alle andre elbilprodusenters planer om å få sine egne systemer på plass.

Her er det nemlig mye å hente på å være tidlig ute.

Tesla

Det amerikanske bilnettstedet autoblog, skriver at Evatran fra før har en løsning for Nissan Leaf, Chevrolet Volt og Cadillac ELR. I april kommer samme mulighet for Tesla Model S.

Enn så lenge gjelder den trådløse ladingen for Tesla kun bilene med bakhjulsdrift. Men det jobbes på spreng for å få samme tilbud til både Model S med 4x4, Model X, Roadster og den kommende Model 3.

Dette er den beste elbilen i kulda

Pris

Hva det vil koste å få dette utstyret til en Tesla er ikke bestemt. Systemet for de andre elbilene koster mellom knappe 11.000 og drøyt 16.000 kroner, mens du foreløpig betaler et depositum på 2.000 kroner for å bestille trådløs lading til Model S.

Trådløs lading til Model S med Dual Drive (firehjulsdrift) skal ifølge produsenten være på plass "senere i år". Noen spesifikk dato har en imidlertid ikke.

30 kilometer i timen

Det trådløse ladesystemet trenger 50 ampers anlegg, og kan installeres både i en garasje og utendørs.

Om du setter en Model S på lading, skal den i følge Evatran få rundt 33 kilometers rekkevidde i timen.

Systemet krever ingen oppgradering av software, men ett adapter må monteres på bilen. Dette gjøres av en tekniker fra Evatran.

Derfor kan brukt elbil være en dårlig investering