Dette kaller vi god timing

Kia c'eed har fått en smart nyhet. Les testen: 

Kia c'eed er en av de lekreste bilene i klassen. Nå har den fått en facelift – og ny, nøysom bensinmotor.
Kia c'eed er en av de lekreste bilene i klassen. Nå har den fått en facelift – og ny, nøysom bensinmotor.

Kia har gått fra å lage temmelig likegyldige dusinvare-biler, til å bli et merke også bilinteresserte snuser på. Det har de i første rekke klart gjennom en omfattende og målrettet satsing på design, samtidig som de gir mye bil for pengene og svært god garanti.

En av bilen som har vært en liten spydspiss er kompakte c'eed. Den har akkurat fått en facelift, samtidig som det er nye saker på plass under panseret. Her snakker vi en trend mange i bilbransjen er i gang med nå, det som på godt engelsk kalles downsizing.

Her har vi med å gjøre en 1-liters, tresylindret bensinmotor som med turbohjelp yter 120 hestekrefter.

Faceliften omfatter ellers endringer i fronten og ny grill, DAB-radio og en god del nytt utstyr, blant annet på sikkerhetsfronten.

Testbilen er en femdørs GT-line. På prislappen står det 294.900 kroner.

GT-line betyr at dette er en ganske påkostet variant av c'eed.
GT-line betyr at dette er en ganske påkostet variant av c'eed.

Denne heter også GT og kan kjøre fra de fleste

Hvordan er den å kjøre?

Her handler det om kjøreegenskaper helt på det jevne, uten at det er negativt ment. c'eed er velbalansert og lettkjørt. Mer komfortabel enn sporty, det er nok også helt riktig i forhold til kundegruppa her.

Motstanden i styringen kan justeres i tre trinn. Det er en fiks liten detalj, vi havner fort i den som gir mest tyngde.

Støydempingen er god til å være denne klassen og førermiljøet er oversiktlig og funksjonelt. Kia har blitt flinke på interiørdetaljer. Den godt utstyrte testbilen gir et ganske påkostet inntrykk, en solid kontrast til hva vi forbandt Kia med for bare noen år siden.

Særpreg også i hekken på c'eed.
Særpreg også i hekken på c'eed.

En ganske trist Kia? Sjekk denne!

Hvordan er plassen?

Selv om designet ikke er firkantet-praktisk, har Kia klart å hente ut imponerende mye plass i denne bilen. Baksetet er et av de største i klassen. Det er god beinplass og bredden går utenpå mange konkurrenter.

Bagasjerommet er OK for klassen med sine 380 liter, det øker til 1.319 hvis du legger ned baksetet.

Foran er det lyst og luftig. Pluss også for gode oppbevaringsrom her, inkludert et dypt rom mellom forsetene.

380 liter bagasjerom er godkjent i denne bilklassen, men det finnes konkurrenter som rommer mer.
380 liter bagasjerom er godkjent i denne bilklassen, men det finnes konkurrenter som rommer mer.

Dette er småbil med gedigent bagasjerom

Går den bra?

Motoren er som sagt ny. Den er utviklet av Kia og søstermerket Hyundai i fellesskap og 1-literen byr i denne utgaven på 120 hestekrefter. På blandet kjøring skal den klare seg med 0,49 liter bensin per mil. Vi snakker med andre ord om nøysom motorisering.

Liten og kompakt bensinmotor.
Liten og kompakt bensinmotor.

Superkrefter har den ikke, men motoren fungerer veldig bra så lenge du bruker girspaken aktivt. Den går ganske fort tom, derfor gjelder det å jage litt når du trenger krefter.

Da er den til gjengjeld kvikk og spontan. Som på andre tresylindrete motorer er lyden temmelig spesiell, den minner litt om en gressklipper når den blir presset. Men under vanlig kjøring høres den ikke spesielt mye, Kia har gjort en god jobb med støydemping både mot dekk og motor.

Det offisielle tallet på 0-100 km/t er 11,1 sekunder.

c'eed-interiøret er et trivelig sted å være, kvalitetsfølelsen er god.
c'eed-interiøret er et trivelig sted å være, kvalitetsfølelsen er god.

Samme oppskrift: Denne ble kåret til Årets Motor

Finest utenpå eller inni?

Her er vi ved en av de store styrkene til denne bilen. Designet går utenpå det meste i denne klassen. Utvendig er det sporty og rene linjer, der særlig fronten er vellykket. I testperioden parkerte vi ved siden av en helt ny Golf. Sammenlignet med den, ser Kiaen langt mer leken ut.

Det positive fortsetter innvendig. Her er det gjennomført og funksjonelt. Materialkvaliteten holder bra nivå og en raus utstyrspakke er med på å underbygge følelsen av påkostet bil. Interiørdesignerne har også vært flinke med å finne plass til en rekke oppbevaringsrom.

Kias designsjef Peter Schreyer har fått mye skryt for det han har gjort med det koreanske merket, c'eed er ikke noe unntak. 
Kias designsjef Peter Schreyer har fått mye skryt for det han har gjort med det koreanske merket, c'eed er ikke noe unntak. 

Slik kuppet Kia den store bilutstillingen

... og hva er konklusjonen?

I disse dieselforbud-tider er det naturligvis ikke dumt å komme med en ny bensinmotor. 1-literen kler c'eed godt og understreker følelsen av lettkjørt og ganske kvikk bil, i alle fall så lenge du bruker girspaken flittig. Her er det heller ingen fare for å bli ruinert av bensinutgiftene.

KIA C'EED

Modell: 1,0 GT Line

Motor: 1-liters bensin

Effekt: 120 hk / 171 Nm

Forbruk: 0,49 liter/mil

0-100 km/t: 11,1 sekunder

Toppfart: 190 km/t

Bagasjerom: 380/1.318 liter

Lengde/Bredde/Høyde: 431x178x147 cm

Pris fra: 224.900 kroner

Pris testbil: 294.900 kroner

Resten av bilen henger imponerende bra med i forhold til at den begynner å få noen år på nakken. Designet er blant det mest vellykkede i klassen, og interiøret følger godt opp.

Et av de store trumfkortene til Kia er ellers garantien. Sju år og 150.000 kilometer gjør at det ligger an til både rimelig og forutsigbart bilhold i mange år når du velger ny Kia. Her kan du for eksempel ha bilen i fem år, og så selge den med to år igjen på nybilgarantien. Det er neppe dumt for annenhåndsverdien.

Rimeligste c'eed får du fra 224.900 kroner. Da snakker vi 1-liter med 100 hestekrefter, i Classic-utgave. Testbilen heter GT Line og har mye utstyr standard, her er prisen 294.900 kroner.

Det finnes konkurrenter som er morsommere å kjøre, men i forhold til prisen er c'eed fortsatt helt klart et av de smarteste valgene i denne klassen.

Her er oppfølgeren til en stor Kia-suksess

Kia c'eed holder koken, nå også med en ny og liten bensinmotor under panseret. 
Kia c'eed holder koken, nå også med en ny og liten bensinmotor under panseret. 

Les testen: Ser lekkert ut, men det er noe som skurrer