Det er ikke så ofte vi ser dem lenger. Og de få gangene det dukker opp en, er det ofte svært godt brukte eksemplarer som synger på siste verset.

Derfor var det ekstra hyggelig da bilen på disse bildene dukket opp på finn.no.

Bilen er en Ford Scorpio. Modellen som ble lansert i 1985 og skulle videreføre tradisjonene fra Ford Granada.

Her snakker vi 1986-modell og de 35.000 kronene som forlanges er neppe noen upris, selv om dette ikke er av de grommeste modellene. Bilen er en 2,0i GL og har ikke gått mer enn snaut 100.000 kilometer på 30 år.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Scorpio var en stor og romslig bil. For 35.000 kroner er dette fortsatt mye bil for pengene. Faksimile fra finn.no 
Scorpio var en stor og romslig bil. For 35.000 kroner er dette fortsatt mye bil for pengene. Faksimile fra finn.no 

Skulle gå premium

Scorpio var Fords luksusbil og målet var den gang for omtrent 30 år siden å være med å knive om statuskundene, sammen med BMW og Audi.

Når vi sitter med fasiten, kan det virke litt søkt. Men faktum er at bilen fantes i svært velutstyrte utgaver. Vi kan nevne: Oppvarmede og elektrisk justerbare seter, klimaanlegg, elektrisk soltak, kjørecomputer, oppvarmet frontrute, cruisekontroll og etter hvert firehjulsdrift. Ikke verst!

Aller størst oppmerksomhet fikk nok allikevel ABS-bremsene. Scorpio var første europeiske modell som tilbød dette som standard i hele modellpaletten. Det var en viktig nyvinning.

Her kjøper Thoralf (86) drømmebilen

Nostalgi

Mye av dette utstyret er dagligdags i dag, selv i småbiler. Men det var det definitivt ikke da denne bilen ble produsert.

Akkurat dette eksemplaret har både takluke og elektriske vindusheiser. Sammen med radio og kasettspiller, samt heldekkende hjulkapsler i plast over stålfelgene. Til og med en tidsriktig bakspoiler får man med på kjøpet! Nostalgi på høyt nivå!

Motoren er den gamle «pinto-motoren» som mange husker fra både Taunus og Granada. Her har den fått nymotens bensininnsprøyting og byr på det som var anstendige 115 hestekrefter. Mens girkassa er en femtrinns manuell.

Man fikk selvfølgelig Scorpio med andre motorer også. Den minste var en 1,8 bensin, så følger 2-literen, før vi finner en 2,4-liters V6. Top of the line var 2,8i. Man fikk den også med en støyende 2,5-liter diesel kjent fra Transit. Da gikk det ikke unna!

Original annonse. Skulle man kjempe mot Audi og BMW måtte man satse på luksuriøse omgivelser!
Original annonse. Skulle man kjempe mot Audi og BMW måtte man satse på luksuriøse omgivelser!

Disse merkene solgte bare én nybil i fjor

Billig klassiker

Scropio er ennå ikke helt der oppe sammen med enkelte andre av Fords klassiske modeller, som Escort Mk1 og 2, Lotus Cortina også videre.

Ser man positivt på det, så er i alle fall prisene hyggelige for de som har lyst på en hel og pen Ford fra det glade 80-tallet.

Akkurat denne bilen er i tillegg veteran etter 30 års-regelen og dermed billig å eie.

Les også: Dette var det ultimate status-symbolet