Mye tyder på at eiere av dieselbiler går en tøff tid i møte, med tanke på verditap.

I 2007 iverksatte myndighetene tiltak for å stimulere norske forbrukere til å kjøpe flere dieselbiler ved hjelp av en betydelig avgiftsreduksjon.

Lavere CO2-utslipp enn tilsvarende bensinbiler var begrunnelsen for tiltaket den gang.

Diesel sakker akterut

At det virket, var det liten tvil om. Andelen av dieselbiler formelig skjøt til værs. Tre av fire biler nybiler ble i en lang periode levert med nettopp dieselmotor.

Etter hvert dukket biler med ny teknologi opp. Først hybrider, så elbiler, og i det siste har ladbare hybrider også gjort sitt inntog.

Fokus snus også gradvis mer over mot NOx-utslipp og i mindre grad mot Co2. Dieselbilene sakker derfor litt akterut som attraktive og miljøvennlige alternativer.

Det begynner også så smått å snakkes om kjørforbud for dieselbiler i byer. Denne uken gikk dette fra å være snakk til å bli ramme alvor. Bystyret i Oslo innfører bruksforbud på dieselbiler på kommunale vier.

Dette vil utvilsomt gjøre dieselbilene mindre attraktive. Ikke bare i Oslo, men også i de omkringliggende områdene. Det sier seg selv at folk ikke vil kjøpe en bil de kanskje ikke får lov til å bruke.

Over halvparten vil ikke kjøpe bensin- eller dieselbil igjen

Gjelder særlig nybil

– Dette handler mye om psykologi. I praksis er det neppe snakk om dieselforbud mer enn noen få dager hver vinter i Oslo. Men dette har blitt hausset voldsomt opp. Dessuten angår det veldig mange mennesker. Ikke bare de som bor i Oslo, men også alle de som jobber der eller har ærend innom byen. Alle vil bli rammet av dieselforbudet, sier Broom-redaktør Knut Skogstad.

Han sier at bransjen allerede har merket økt skepsis til dieselbiler.

– Det gjelder særlig på nybil. Her er dieselandelen på full fart nedover. Det å kjøpe helt ny bil er en stor investering. Da skjønner jeg godt at mange er usikre på om det er lurt å kjøpe dieselbil, med tanke på framtidig verditap. Tendensen kommer også i bruktmarkedet, og det kan gi betydelige konsekvenser, mener Skogstad.

Slik gikk det da Bergen innførte rushtidsavgift

Norge er fylt opp med dieselbiler

Resultatet blir tungsolgte dieselbiler. Har man en tungsolgt vare så har man i bunn å grunn ett eneste effektivt virkemiddel. Nemlig prisen. Den må ned – sannsynligvis ganske mye.

For på grunn av avgiftsomleggingene som favoriserte dieselbilene for bare noen få år har Norge nå en svært stor andel av litt eldre dieselbiler på markedet.

Dette sammen med høyt nybilsalg de siste årene, gjør at det er svært mange bruktbiler i markedet generelt. Noe som i sin tur presser prisene ytterligere. Mange sliter med å selge bilen sin allerede.

Les også: Derfor vil de forby dieselbilene