Tror 2,8 millioner nordmenn må klare seg uten Ylvis og Kakekrigen i lang tid

Fortsatt ingen enighet mellom Telenor-eide Canal Digital og Discovery Networks.

INGEN ENIGHET: Sjef i TVNorge og SBS Discovery, Harald Strømme, er fortsatt ikke enig med Telenor-eide Canal Digital.  Foto: Junge, Heiko
INGEN ENIGHET: Sjef i TVNorge og SBS Discovery, Harald Strømme, er fortsatt ikke enig med Telenor-eide Canal Digital.  Foto: Junge, Heiko

Tirsdag møttes partene, men fortsatt virker de å være langt fra en løsning på konflikten. Overfor TV 2 forklarte Telenors informasjonssjef at de kom med et utspill til løsning. Discovery avviste imidlertid at det kom noe fornuftig ut av møtet.

Nå er en million husstander og 2,8 millioner TV-seere uten tilgang på 13 Discovery-kanaler, blant annet TV Norge, Max og Eurosport.

SISTE: Etter det VG erfarer, la TVNorge-eieren Discovery Networks et nytt tilbud på bordet med et lavere krav til Telenor/Canal Digital natt til onsdag. De venter nå på svar fra Telenor/Canal Digital.

Tilbudet som ble lagt fram, kan bety en slutt på konflikten mellom det amerikanskeide TV-konsernet og landets største TV-distributør.

Ifølge Kampanje skal tilbudet være bedre enn tidligere. Tirsdag avviste Discovery opplysningene om at Telenor hadde beveget seg i forhandlingene.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery ønsker ikke å kommentere saken. (©NTB)

Kommunikasjonsrådgiver og daglig leder i Gimkom, Lasse Gimnes, tror at konflikten kan vare i flere dager. Det til tross for at Discovery anslagsvis taper mellom to og tre millioner kroner i reklameinntekter hver dag.

– Discovery er en stor og tung aktør som har mye penger på bok. De har råd til å hale ut forhandlingene. På den annen side er Telenor kjent for å være tøffe i forhandlingene. De er et stort selskap som har råd til å blø, sier Gimnes til TV 2.

Dette er striden

Gimnes bistår med råd til flere aktører i TV-bransjen, blant annet TV 2, NRK og RiksTV, men han har ikke Discovery eller Canal Digital på kundelisten sin.

Forhandlingene mellom Discovery og Canal Digital har pågått lenge og er allerede en måned på overtid etter at avtalen opprinnelig gikk ut ved nyttår.

Stridens kjerne er at Discovery krever drøyt to kroner mer pr. måned pr. kunde fra Canal Digital. Det amerikanske mediekonsernet illustrerer kravet med at det tilsvarer en kaffekopp i året. Discovery viser også til at Canal Digital har økt prisene overfor sine kunder uten at de har fått økt fortjeneste som følge av prisøkningen.

På den annen side svarer Canal Digital med at Discovery har kjøpt dyre sportsrettigheter, og at de nå forsøker å sende regninga til kundene sine. Canal Digital hevder de har strukket seg langt for å imøtegå kravene.

Mener begge taper

Lasse Gimnes påpeker at TV Norge får en vanskeligere jobb med å promotere egenproduserte programmer når antallet seere går kraftig ned.

Han mener at ingen av partene kommer godt ut av konflikten.

– Vi ser at mange heller velge å se på TV gjennom strømmetjenester, mens andre kutter ut Canal Digital som leverandør. RiksTV har økt salget sitt kraftig, og det er fordi de tar kunder fra Canal Digital, sier Gimnes.

Mer innhold fra TV 2