Nei – du bør ikke vaske bilen med varmt vann

Men bilvask er ekstra viktig på vinteren.

Salt, skitt og asfaltrester setter seg veldig fort på bilen i denne årstiden. Likevel skal du være forsiktig med bruken av varmt vann. 
Salt, skitt og asfaltrester setter seg veldig fort på bilen i denne årstiden. Likevel skal du være forsiktig med bruken av varmt vann. 

Mange av oss slurver med bilvasken på vinteren. Kanskje ikke så rart, det frister ikke veldig å drive med vann og svamp når det er minusgrader. Men nå er det faktisk ekstra viktig å sørge for å vaske bort salt og annen skitt, før det setter seg for godt fast i lakken.

Og da tenker du kanskje at det er viktig å bruke så varmt vann som mulig, for å fjerne salt, oljerester og skitt? Nei, mener ekspertene hos bilpleiekongen.no.

Skader lakken

– Om sommeren kan det nok være en god idé å vaske med vann opp mot 40 grader, men ikke varmere. Vinterstid derimot kan selv vann på 40 grader forårsake skader i lakken. Karosseri og lakk utvider og trekker seg sammen, i takt med temperaturen i overflaten. Er denne temperaturforskjellen for stor, kan dette påføre varig, uopprettelig skade i lakken, forteller Bjørn-Aage Bredal i Bilpleiekongen.no.

Med vann som har en temperatur på 40 grader og helt opp mot 70 grader som enkelte selvvask-anlegg har, vil temperaturforskjellen i karosseri/ lakk og vann være så stor at det kan forårsake krakeleringer, eller i verste fall løsne lakken fra underlaget.

Du kan gi bilen lengre liv, for bare noen hundrelapper

Sjekke temperaturen

Spesielt om du bruker varmt vann i kombinasjon med høytrykk, kan dette påvirke lakkens kvalitet i større eller mindre grad.

Bredal forteller at om vannet er varmere enn temperaturen lakken bakes i, som gjerne er rundt 65 °C, kan dette virke direkte inn på kvaliteten i lakken. Sammen med trykket fra høytryksspyleren kan dette skape varig skade, både sommer og vinter.

Bilpleiekongen anbefaler derfor å sjekke hvilken temperatur ditt lokale selvvaskanlegg har:

– Dessverre er det enkelte som her skrur opp til full styrke på rundt 70 grader. Det kan nok gi ren bil på rekordtid og fornøyde kunder der og da, men de varige konsekvensene kan være så mye større for kunden. Disse oppdages sjelden før man går grundigere til verks på vårparten.

Metallic er fint, men er det verdt pengene

Voks beskytter

– Et godt vokslag på bilen hjelper deg å holde lakken beskyttet mot ytre påvirkninger som salt, veistøv og asfaltrester. Og ikke minst hjelper en god voks deg å holde bilen ren lenger, ved at overflaten oppfører seg nærmest som en teflon-stekepanne; ingenting fester seg ifølge Bredal.

Ved bruk av varmt vann på en vokset bil, vil du faktisk påvirke vokslaget mer enn om du bruker avfetting.

"Trikset" er selvsagt å alltid ha en "nyvokset" bil, så eliminerer man mer eller mindre behovet for avfetting også, og bilen er langt enklere å holde ren.

– Alt du trenger er en mild såpe og kaldt vann. Ved å tilsette en hurtigvoks ved hver 4-5 vask, vil du oppnå å alltid ha et godt vokslag på bilen, og bilen vil oppleves imponerende enkel å holde ren, også i slaps, søle og saltede veier, forteller Bredal.

LES MER: En av ti innrømmer at de aldri vasker bilen