Så smart kan en bobil være
Ikke tilfeldig at disse kalles by-bobiler.
Mange av oss assosierer nok fortsatt bobil med tysk-registrerte doninger som snegler seg rundt på svingete, norske landeveier. Rattet av svært forsiktige førere som er uvant med både lengde og bredde på bilen.
Eller vi tenker på digre og luksuriøse ekvipasjer som er som en hotellsuite på hjul, og som fort koster nesten like mye som en fin hytte.
Men det finnes andre alternativer også. De såkalte by-bobilene har kommet for fullt de siste årene. Her handler det om kompakte ytre mål, ekstremt god plassutnyttelse — og kjøreegenskaper som ikke ligger veldig langt fra en personbil.
Startet som varebil
Vi i Broom gjennomførte for ikke så lenge siden verdensrekordforsøk i langt nettmøte. De gjorde vi over 24 timer og over 1.200 kilometer, i en kompakt bobil. Den valgte vi fordi den ga bilekspert Benny muligheten til å sitte og svare på spørsmål om bil, mens vi andre byttet på å kjøre. Og da fikk vi i samme slengen muligheten til å vurdere hva en by-bobil virkelig er god for.
Bilen heter Karmann Dexter 650. Den starter livet som en varebil fra Fiat, men når Karmann er ferdig, er det ikke mye som smaker av varebil fra forsetene og bakover.
Du ser kanskje hvorfor denne bobilen er temmelig unik?
Lyse, trivelige farger
Her er det kjøkkenkrok, en fullt fungerende bad, pluss soveplass til fire. Og veldig mange smarte løsninger:
– Å drive med bobil-innredning handler om å utnytte hver centimeter av plassen best mulig. Det ser vi godt i denne bilen. Det er et utall av skap og oppbevaringsløsninger rundt omkring. Pakker du godt og systematisk, er det utrolig hva du kan få med deg på tur. Dessuten er hele interiøret holdt i lyse farger, med materialer som virker veldig skikkelige. Det er slutt på tiden da bobiler og campinvogner trenger å se billige og glorete ut innvendig, sier Benny.
Mye mindre, men du kan bo i denne også
Smart seng
Importøren Stamsaas Fritid AS har selv markedsført denne som ”kontorbilen”. Da skreddersydd for de som har en jobb som innbefatter mange mil på veien, og behov for å overnatte. Med denne bilen får man en en kombinasjon av kontor og soverom. Bakerst er det en stor sittegruppe hvor man kan sitte og jobbe. Når arbeidsdagen er over, er det så bare å ta ned den store senkesengen. Den er til vanlig festet oppe i taket.
– Denne løsningen er kjempesmart, og frigjør mye plass når man ikke skal sove. Med sengen nede, blir hele bakre del av bilen til et soverom. Slik sett er den helt perfekt for en person, eller et par. I tillegg er det to sitteplasser foran, i tillegg til forsetene.
Camping-drømmen til Rune ble solgt på ett blunk
Kompakte mål
– Hva med kjøkkenfasilitetene?
– Da vi var ute på rekordforsøk, hadde vi egentlig ikke tid til å stoppe særlig ofte. Derfor rakk vi heller ikke å bruke kjøkkenet mye. Men her er det gassbluss og en kompakt vask. Dessuten et overraskende rommelig kjøleskap. Du får neppe lyst til å lage de mest krevende tre-retterne her, men til enkel matlaging bør det duge veldig bra, sier Benny.
Blant de store fortrinnene til denne bilen, er de kompakte målene. Den er mye smalere enn mange bobil-konkurrenter, og den er heller ikke mer enn 6,36 meter lang. Det merktes godt på smale Vestlands-veier!
Ikke rart denne vekker oppsikt på campingplassen
Takler trange bygater
– Ja, helt klart! Smale, norske landeveier kan være en real utfordring med bobil. Her er det imidlertid ikke noe problem. Bilen er kompakt og oversiktlig. Samtidig er den overraskende lettkjørt.
Karmann Dexter 650
Motor: 2,3-liters diesel
Effekt: 150 hk
Antall sitteplasser: 4
Antall sengeplasser: 4
Lengde: 6,36 meter
Totalvekt: 3500 kilo
Pris: 730.000 kroner
– 2,3-liters dieselmotor på 150 hk gjør at den holder greit tritt med den øvrige trafikken. Automatkassa er ikke den kjappeste jeg har vært borti, men den gjør jobben den også. Og på en bil som dette er det helt klart behagelig å ha automat. Her handler det i stor grad om å holde følge med trafikken, og kjøre mykt og komfortabelt, sier Benny.
– Automatgir er også smart til bykjøring. Det ligger jo også i ”by-bobil”-navnet at den skal være kurant å ratte i bytrafikk. Her får du ikke klaustrofobi, selv om gatene er trange og smale. Slik sett skjønner jeg godt at denne konseptet har tatt skikkelig av i Europa, og også har begynt å løsne i Norge. For veldig mange er dette akkurat nok bobil. Og det man eventuelt må ofte av plass, får man altså igjen på andre områder, sier Benny.
Ståle hadde bobil i nøyaktig 57 meter – så var det slutt!