Forbrukerrådet: Disse bilmerkene er dårligst på garanti
Er ditt merke på denne lista?
Alle biler som selges nye i Norge har garanti, for det store flertallet er det her snakk om fem år fra bilen først blir registrert.
For bilkjøperne er dette en viktig trygghet. Mange velger nok også helt ny bil, kontra bruktbil, nettopp for å få garantien. Med det er man sikret et forutsigbart bilhold de første årene.
Men samtidig er det ikke til å legge skjul på det er mange uklarheter rundt garantier også. Ikke minst gjelder det hva garantiene faktisk dekker, og hva som faller utenfor.
Gitt en totalsum
Forbrukerrådet har akkurat lagt fram en omfattende undersøkelse der de har sett nærmere på garantivilkårene hos de ulike bilimportørene.
Deres Bilgarantiguide omfatter alle merker som hadde solgt mer enn 100 biler per 1. november 2011. Ifølge Forbrukerrådet har guiden to hovedoppgaver. For det første er den ment å gi oversikt over hvilke rettigheter du tilbys hos de ulike merkene. For det andre å gi norske bilimportører motivasjon for ytterligere å forbedre sine garantivilkår.
Bilimportørene har selv rapportert inn sine vilkår på en rekke punkter. Ut fra tallmaterialet har Forbrukerrådet så gitt alle bilmerker en totalsum, og rangert dem i ulike kategorier.
Så gode rettigheter har du – selv uten garanti
Viktig for nybilkjøperne
– Dette er rett og slett et imponerende stykke arbeid, og det er viktig bakgrunnsinformasjon for alle som vurderer å kjøpe nybil, sier Brooms bilekspert Benny Christensen som selv har bakgrunn fra bilbransjen.
– Dette med garantier er en komplisert og noen ganger også ganske uklar materie. Derfor er det desto viktig med sammenligninger som dette. Jogrim Aabakken som er testansvarlig i Forbrukerrådet, har selv bakgrunn som en meget grundig biljournalist. Det synes jeg også skinner gjennom her, sier Benny.
Til sammen åtte merker ender i kategorien "Svakest garantivilkår". Mens de beste merkene i undersøkelsen oppnår en score på over 10 poeng, havner alle disse åtte på under 5 poeng.
"Feil" felger kan faktisk koste deg garantien
Subaru er taperen
Den store taperen i undersøkelsen er Subaru som ender på bare 0,5 poeng. Forbrukerrådet har svært lite positivt å si om deres garantivilkår. Subaru har blant annet gått bort fra gratis garantiutløpskontroll, som de tidligere hadde. Som ett av få merker gir de heller ikke nybilkundene sine gratis veilhjelp.
Nest siste ender lille Dacia, med 1,70 poeng. De får trekk for å være eneste bilmerke med bare to års lakkgaranti, sammen med Land Rover er de også eneste merke som bilbyr kun seks års gjennomrustingsgaranti. Dacia har heller ikke gratis veihjelp.
Til gjengjeld tilbyr merket gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner og også full garantidekning for alt ekstrautstyr montert i Norge. Men det holder altså ikke til noen god plassering.
– Ryker garantien hvis jeg sparer på verkstedet?
Ikke eksklusive vilkår
Tredje sist finner vi Mazda, som faller i forhold til tidligere undersøkelse. Nå blir det 3 poeng på det japanske merket. "Få lyspunkter" er hvordan Forbrukerrådet beskriver deres garantivilkår.
Land Rover er nykommer i denne undersøkelsen, og har helt klart forbedringspotensiale. Her blir det 3,45 poeng. Land Rover får skryt både for lakkgaranti og gratis lakk- og gjennomrustingskontroll. Til gjengjeld blir det minus for bare seks års garanti mot gjennomrusting.
Også Porsche er ny i undersøkelse, de ender på 3,90 poeng. Forbrukerrådet anfører at de selger eksklusive biler, men ikke har like eksklusive garantivilkår. Porsche får trekk blant annet for bare tre års lakkgaranti og svake garantier på ekstrautstyr montert i Norge.
Ford opp fra bunnplassen
Hos Nissan er det bedring å spore, selv om de fortsatt er blant merkene Forbrukerrådet vurderer som dårligst på garanti. I årets undersøkelse oppnår de 4,25 poeng. Nissan får pluss for blant annet fem års gratis veihjelp, uavhengig av kilometerstand.
Også Ford er på vei opp. I forrige undersøkelse endte de på sisteplass, med bare 2,2 poeng. Nå klatrer de opp til 4,45 poeng. Ford roses blant annet for gratis lånebil ved garanti- og reklamasjonsreparasjoner og for å tilby gratis lakk- og gjennomrustingskontroll.
Renault er også nye i denne undersøkelsen, de ender på 4,70 poeng. Med det er de nær ved å nå opp i gruppen "Middels garantivilkår". Renault får pluss for blant annet gratis lånebil ved garantireparasjooner og at nybilgarantien omfatter alt ekstrautstyr montert i Norge. Minus gjelder blant annet svak lakkgaranti, på bare tre år.