Topp 5: Bilmerkene som øker mest i Norge

Noen kan virkelig juble nå.

Det har vært et godt år for bilsalget generelt, disse tre har ekstra grunn til å være fornøyd med 2015 i det norske markedet. Fra venstre Mercedes, Renault og Volkswagen.
Det har vært et godt år for bilsalget generelt, disse tre har ekstra grunn til å være fornøyd med 2015 i det norske markedet. Fra venstre Mercedes, Renault og Volkswagen.

2015 ble et rekordår for nybilsalget i Norge, med over 150.000 nye personbiler ut på veiene. Det er det høyeste antallet siden 1986.

I gjennomsnitt økte salget med med 4,5 prosent fra 2014, som i seg selv også var et meget bra år.

Men noen bilmerker nøyde seg ikke med å følge gjennomsnittet. Nei, det er er flere som hadde langt høyere økning enn det. Vi har sett nærmere på de fem beste av volummerkene.

Elbil-blink

Aller best gikk det for et bilmerke som i mange år har slitt tungt i det norske markedet. I fjor leverte de et skikkelig comeback, og økte salget med hele 64,2 prosent.

Vi snakker om Renault. Et merke som har vært gjennom turbulente tider her hjemme, blant annet med bytte av importør.

Renault traff blink med elbilen Zoe i fjor, godt backet opp av offensiv markesføring. Zoe fikk egentlig en ganske trang start på salget, men importøren ga ikke opp så lett og klarte å snu dette til suksess. I fjor kom også SUV-en Kadjar, som er viktig for Renault.

De endte på 2.682 biler i 2015, det gir en markedsandel på 1,8 prosent. Med det er Renault nummer 18 på registreringsstatistikken.

Denne dingsen løste et Zoe-problem

Japansk opptur

Hos merket med nest størst økning er det ikke snakk om hverken elbil eller ladbar hybrid. Nei, japanske Subaru har klart det uten noe av dette. Derimot hadde de andre nyheter som slo godt an i fjor.

I sum endte det på en økning på hele 51,5 prosent. Til sammen 3.754 nordmenn ble eiere av en ny Subaru i fjor. Det gir dem en markedsandel på 2,5 prosent, og en 15. plass på registreringsstatistikken.

Outback ble ny – og imponerte oss

Ny rekord

Det er japansk også på tredjeplassen. Lexus solgte for aller første gang over 1.000 biler i det norske markedet, tallet endte til slutt på 1.070. Det er en økning på 35,1 prosent fra fjoråret.

Lexus har breddet modellutvalget sitt de senere årene, og for det norske markedet er familie-SUVen NX perfekt. Her har Lexus en bil som både kan stjele fra de mer folkelige merkene i klassen, og som kan utfordre biler som Volvo XC60, BMW X3 og Audi Q5.

Lexus kryper opp mot en markedsandel på 1 prosent, i fjor endte de på 0.7. Det betyr plass 22. blant de mest solgte bilmerkene i Norge, foran merker som Mini, Land Rover og Porsche.

Gikk ned 60.000 kroner i pris – like før lanseringen

På topp med sterk økning 

I salg er det et voldsomt byks fra Lexus til merket med fjerde størst økning i fjor. Der finner vi nemlig Volkswagen som med stor margin ble Norges mest solgte bilmerke.

VW hadde et fantastisk salgsår og endte til slutt på 26.344 nye biler. Det er en økning på 21,6 prosent. Med det har også VW et unikt tak på norske bilkjøpere, med en markedsandel på 17,5 prosent. Det er langt ned til Toyota på andreplassen, de har 10,6 prosent.

Her kan vi også ta med at modellen Golf alene solgte mer enn alle Toyota-modeller til sammen. VW kan takke deler av suksessen i fjor at de solgte både elbiler og ladbar hybrid.

Nei, kundene rømmer ikke fra VW

Stjerne-opptur 

På plassen bak finner vi et annet tysk merke med vind i seilene. Mercedes leverte et meget bra salgsår i Norge, og endte til slutt på pluss 16,3 prosent.

En rekke nye produkter har breddet Mercedes-utvalget kraftig de senere årene. I fjor ga det en skikkelig boost.

Mercedes solgte 7.678 nye biler her til lands. Det ga en markedsandel på 5,1 prosent, og dermed spratt merket oppover på registreringsstatistikken. De endte på en sjuendeplass, og kjørte blant annet forbi erkerival Audi.

Aldri har vi kjøpt mer Mercedes i Norge

Endelig snudd

Hva så med andre merker med plusstall? Utenfor topp 5 er det flere som leverte et bra 2015. På to-sifret pluss finner vi først Opel som økte salget med 12,6 prosent. Den oppturen smaker nok godt etter mange tunge år. Her har nye koster hos importøren startet en langsiktig satsing for å få Opel tilbake til gamle høyder.

Mitsubishi gjorde det også bra, med økning på 10,5 prosent. Her er det særlig den ladbare hybriden Outlander PHEV som drar lasset, den har vært en stor suksess i det norske markedet. Mitsubishi endte på plass 11. 

Så tar vi også med Hyundai som etter noen katastrofale år, klarte å snu trenden i fjor. Pluss 10,2 prosent og til sammen 2.472 biler. Dermed ble Hyundai det 19. mest solgte merket i Norge. Vi snakker altså lave volumer, men med den nye SUV-en Tucson på plass, bør Hyundai ha gode muligheter for øke videre i 2016.

Den store taperen: Hyundai var virkelig nede i kjelleren

LES MER: Kjøpefest på nybil, se hva vi valgte