Dette trenger mange – NAF mener det er halvferdig

Neste år er det slutt på vanlig FM-radio. 

En slik type løsning er det mange som vil ty til når FM-nettet forsvinner, og vi må over på DAB. NAF har testet noen av adapter-løsningene på markedet, og er ikke imponert over løsningene de fant. Foto: NAF
En slik type løsning er det mange som vil ty til når FM-nettet forsvinner, og vi må over på DAB. NAF har testet noen av adapter-løsningene på markedet, og er ikke imponert over løsningene de fant. Foto: NAF

I 2017 kan du ikke lenger høre på riksdekkende radio på den vanlige FM-radioen din. Da begynner nemlig overgangen til DAB+-nettet. 

Det får store konsekvenser for mange bileiere. I Norge ruller det nemlig rundt svært mange biler som da plutselig ikke får tatt inn radio lenger.

De siste årene har det imidlertid kommet en rekke adaptere, noen enkle og andre mer sofistikerte, som sørger for at du får DAB+-signalene inn i bilen, selv uten DAB-radio. Flere av er priset slik at du ikke nødvendigvis må punge ut tusenvis av kroner.

Nå har NAF tatt en test av seks av disse, for å se hvordan de fungerer i praksis.

Les også: Fire av fem bilradioer blir ubrukelige 

Ny antenne nødvendig

Hovedproblemet med omleggingen er at den tradisjonelle FM-antenna ikke kan ta inn digitale DAB-signaler. Derfor er det anslått at rundt to millioner biler på norske veier må få på plass en adapterløsning, som inkluderer egen DAB-antenne, når FM takker for seg.

– Det er det som før het DAB+ som blir gjeldende fra neste år. Så alle som har «gammel-DAB» i bilen må også ha ny antenne og adapter-løsning, sier rådgiver i NAF, Andreas Handeland.

Befolkningsdekning

I testen har de valgt ut seks ulike adaptere til biler som ikke har noen form for DAB-antenner. Disse fungerer slik at adapteret mottar DAB-signaler fra senderne, konverter til analoge signaler, og sender dette til bilen over FM, AUX eller blåtann.

Det opereres med såkalt befolkningsdekning, når det kommer til hvor du får inn DAB-radiokanalene. Det vil si at de stedene med høy befolkningsdekning, er det god dekning.

Der det ikke er dekning får du ikke noen skurring, det blir bare helt stille. DAB-dekningen er enten 100 prosent, eller helt fraværende.

For at du skal få best mulig dekning med adapterne, er NAFs erfaring at du må være nøye med monteringen. Hvis ikke vil kvaliteten på signalene reduseres betraktelig.

Les også: DAB-radio i bilen – mange får bruk for denne

Høy pris ikke en garanti for kvalitet

Dette skriver NAF i sin oppsummering av testen:

"Prisene spenner fra 799 til 1899 kroner, og kvalitetsinntrykket henger ikke nødvendigvis sammen med prisen. Det merkes at dette er en forholdsvis ”ung” produktgruppe.

Løsningene virker lite gjennomtenkt, og få av dem framstår som gode, trafikksikre og permanente valg. Et godt eksempel er produkter som er ment å være skjulte løsninger, som likevel medfører kabelrot fordi enheten må ha strøm, og antenna må monteres i vinduet."

I testen påpekes også at enkelte av adapterne tar i bruk egne apper. Det innebærer at du styrer radioen fra mobiltelefonen. NAF påpeker at en ikke bør bruke Appene under kjøring. Og sår tvil rundt om det i det hele tatt er lovlig, med tanke på de restriksjonene som finnes rundt mobilbruk i biler.

Vinneren

Den adapteren som vinner testen, er Tiny C3. Om denne konkluderes det slik:

"C3 er enkel å montere, selv om glassantenna må behandles pent. Den er også meget enkel i bruk, er samtlige i testpanelet enige om. Den har også noen ekstra funksjoner som er lett å sette pris på. C3 fungerer som handsfree for telefonen, samt at den har AUX både ut og inn. Du kan koble til musikkspiller både via kabel og blåtann, eller du kan koble DAB-adapteren til bilens anlegg uten å sende signaler over FM".

Her kan du lese mer om hver enkelt adapter

– Ikke stress

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er blant dem som ikke har DAB-radio i bilen sin for øyeblikket. Han tror det kan være lurt å ikke stresse for mye med å få en løsning på plass.

– Det vil garantert komme flere og bedre løsninger innen FM-nettverket blir borte. Generelt sett, ville jeg anbefale folk å finne en løsning som knyttes opp mot bilens originale stereoanlegg. Slik at du rett og slett tar i bruk bilens eksisterende infotainmentsystem. Da trenger du ikke å bruke 12-voltuttaket hele tiden, og slipper å forholde deg til en fjernkontroll/ekstern skjerm eller Apper på mobilen. Med en slik løsning kan du også bruke de eksisterende knappene på bilen til å skifte kanaler, sier han.

Les også: Denne Forden er en lydmaskin på jul