Her er elbilen som skal gå lenger enn konkurrentene

Denne kan gjøre det skarpt i Norge.

Den kommer sent, men forhåpentligvis godt: Dette er Chevrolet Bolt som skal selges under Opel-navnet her hjemme.
Den kommer sent, men forhåpentligvis godt: Dette er Chevrolet Bolt som skal selges under Opel-navnet her hjemme.

Elbilsalget satte rekord i Norge i fjor, og mye tyder på at det blir en ny når vi skal telle opp året vi såvidt har startet på.

Denne biltypen nyter fortsatt godt av en rekke særfordeler i det norske markedet. Det handler om brukerfordeler som gratis bomring, lav årsavgift og egne parkeringsplasser. Men også ikke minst at de slipper både avgift og moms. Derfor har det vært ventelister på flere modeller, flere merker har slitt med å dekke etterspørselen.

Ikke ligget på latsiden

Opel er imidlertid ett av merkene som ikke har vært med på festen. De har ikke hatt noen elbil å tilby. Den ladbare hybriden Ampera ble heller ikke noen suksess, til tross for at den var tidlig ute med svært interessante løsninger.

Derfor er det en viktig nyhet for Opel her hjemme når eierselskapet GM nå viser sin kommende elbil Bolt i produksjonsklar utgave. Denne debuterte som konsept på bilutstillingen i Detroit for nesten nøyaktig ett år siden. 

De har ikke ligget på latsiden etter det, for nå nærmer den seg produksjonsklar. Og dette kan bli spennende!

Les mer om Ampera: Noen ganger er det ikke smart med pen dame

Over 320 kilometer

Chevrolet Bolt (som den heter i USA) har som ambisjon å løfte grensene i denne klassen. For elbilene handler mye fortsatt om rekkevidde. Ikke overraskende har det også vært en prioritet hos GM. 

Mens de fleste konkurrentene i dag tilbyr opp mot 200 kilometer rekkevidde, legger Bolt seg et godt stykke over dette. GM går offisielt ut med at den skal klare mer enn 200 miles, det vil si i overkant av 32 mil. Da legger den seg – i alle fall foreløpig – øverst blant de folkelige elbilene. Bare Tesla kan vise til mer enn dette, og da er prisen en helt, helt annen. 

Dette er den beste elbilen i kulda

Blitt dyrere ...

Nettopp pris er det store ankepunktet mot elbiler i de aller fleste markeder hvor man ikke har sterke insentiver som i Norge. Elbilene blir rett og slett for dyre, og klarer dermed ikke å konkurrere mot biler som går på bensin eller diesel.

GM går her ut med et svært ambisiøst mål for Bolt på det amerikanske: Under 30.000 dollar. Da vi skrev om nyheten for ett år siden, tilsvarte det rundt 230.000 kroner. Mye har skjedd med kronekursen siden da, nå blir dette nemlig rett i underkant av 270.000 kroner. 

Men vi gjør oppmerksom på at denne prisen inneholder et skattefradrag på 7.500 dollar, i det amerikanske markedet. Bilen kan dermed bli tilsvarende dyrere i eksportmarkedene.

Sjekk hvor billig denne er i USA!

Konkurrere mot Tesla

Med det legger GM seg også under en bil svært mange er spente på, og som konkurrentene frykter: Nemlig Teslas kommende Model 3.

Dette er bilen som for alvor skal sørge for et salgsgjennombrudd for Tesla. Den skal være mindre og ikke så eksklusiv som dagens Model S.

Til gjengjeld skal Model 3 være mye rimeligere, Tesla har selv gått ut med 35.000 dolllar. Men – den prisen skal altså GM matche, og vel så det.

Så billig blir Teslas nye storselger

Tidlig til Norge?

Bolt er en femdørs kombi, med høyreist karosseri. Det er en ikke ubetydelig crossover-faktor her, noe som naturligvis ikke er tilfeldig.

Nettopp crossover er biltypen som øker aller mest nå. Svært mange kunder ønsker å sitte høyt og ha god oversikt over trafikken. Den ekstra høyden gjør det også enklere å få inn batteriene uten å måtte kompromisse på innvendig plass.

Bolt går nå inn i en fase med siste finpuss og modifiseringer, så er det klart for produksjonsstart mot slutten av 2016. Med den posisjonen elbilene har i Norge, er det grunn til å tro at vårt land står langt framme i køen når det gjelder lansering. 

Eventyrlig økning: Slik har elbilsalget utviklet seg i Norge

Derfor er erfaren bilselger svært skeptisk til Tesla