Det er ikke ofte en bilmodell klarer å snu opp-ned på en bilklasse, men akkurat det gjorde Ford S-Max da den ble lansert tilbake i 2006.

Her kom det en flerbruksbil som både så bra ut, og som var morsom å kjøre. Det samme kunne vi ikke akkurat si om så mange av konkurrentene. Så ble da også S-Max en stor suksess. For Ford var det en ekstra bonus at den klarte å hente kjøpere fra mange andre merker, også folk som tidligere hadde kjørt premiummerker. 

I fjor høst rullet så andre generasjon inn. Designmessig en ganske forsiktig videreføring av første S-Max, men på alle andre måter en helt ny bil.

Og ikke minst er det en viktig nyhet for vinterlandet Norge her. Nå får du nemlig S-Max med firehjulstrekk. Det betyr i praksis at den har svært få konkurrenter, flerbruksbiler med 4x4 er det nemlig langt mellom.

Nå har vi fått prøvd den. Testbilen er en S-Max Titanium, med 2-liters dieselmotor på 180 hestekrefter, Fords Powershift-automat, og AWD. Startprisen er på 482.000 kroner, med mye utstyr på plass, ender prisen på 591.100 kroner.

En liten tilleggsopplysning først: Jeg kjenner første generasjon S-Max svært godt. Da det for noen år siden ble klart for en tvillingvogn i familien, ble den et naturlig valg som privatbil. Derfor har jeg også vært litt ekstra spent på den nye.

Bakfra er endringene mer av typen facelift – enn helt ny bil.
Bakfra er endringene mer av typen facelift – enn helt ny bil.

Her kan du lese mer om min egen S-Max

Hvordan er den å kjøre?

Kjøreegenskapene er som nevnt ett av trumfkortene til første generasjon S-Max. Her har det skjedd endel ting siden sist. Bilen har rett og slett blitt litt mindre sporty å kjøre. Styringen er ikke like presis og kontant som før, samtidig som understellet er mer satt opp mot komfort.

Vi mistenker at det har ganske mye å gjøre med at dette er en såkalt verdensbil. S-Max og søstermodellene Mondeo og Galaxy skal selges i en rekke markeder, med bare små endringer. Det betyr blant annet at amerikansk smak nok har veid ganske tungt underveis i utviklingen av de tre, selv om S-Max faktisk ikke skal selges i USA (der blir den rett og slett for liten). 

Litt mindre engasjerende kjøreegenskaper, altså. Men til gjengjeld har komforten blitt løftet flere hakk. Dette er en super landeveiscruiser. Bilen ligger tungt og solid på veien og understellet gir premium-følelse. I tillegg har støydempingen blitt mye bedre enn på forgjengeren, her det imponerende godt dempet mot både dekk- og motorstøy. 

Førermiljøet er av typen du finner deg veldig kjapt til rette i. Alt er ryddig og intuitivt, gode seter trekker også opp.

Praktisk og funksjonelt førermiljø. Mye utstyr trekker også opp totalinntrykket i testbilen.
Praktisk og funksjonelt førermiljø. Mye utstyr trekker også opp totalinntrykket i testbilen.

Disse familiene er mest fornøyd med flerbruksbilen

Hvordan er plassen?

Plass skal være paradegrenen til en flerbruksbil, og her innfrir S-Max. Med alle sju setene i bruk, har den 285 liters bagasjerom. Bruker du den som femseter, øker dette til 700 liter. Og med alle baksetene felt ned, kan du ta ekstrajobb som varebilsjåfør. Da svelger bilen 2.200 liter bagasje.

Her er det plass til det meste!
Her er det plass til det meste!
Med disse knappene feller du ned baksetene.
Med disse knappene feller du ned baksetene.

Her er det også viktig at plassen er svært lett å utnytte. S-Max er bredere enn de fleste konkurrentene, det merkes i praktisk bruk. De fem baksetene kan nå felles ned elektrisk fra knapper i bagasjerommet, det er nytt på denne generasjonen. Litt "partytriks", men også en smart detalj i hverdagen.

Som før er de tre baksetene i midtre rad separate, de kan skyves i lengderetningen og du kan justere ryggvinklene. Dette er gull verdt hvis du har unger i barneseter. Ved å vinkle ryggen mer bakover, kan de bruke bakovervendt barnesete mye lenger enn i en vanlig stasjonsvogn, i og med at beinplassen blir bedre. Alle som har hatt små unger, vet også at det kan være veldig smart å kunne sitte mellom dem, særlig på lengre turer. Her er bredden god nok til det. 

I tillegg er det mange smårom rundt omkring. Det er klappbord på forseteryggene og solgardiner i dørene, akkurat som det skal være på en smart familiebil.

De to bakerste setene passer best for unger, men voksne kan også sitte her på kortere turer. Plassen er grei nok, men ettersom setene er montert lavt, blir du sittende veldig høyt med knærne.

Tre separate bakseter som kan skyves i lengderetningen, dessuten kan ryggvinkelen justeres på alle. Det er perfekt for småbarnsfamiliene.
Tre separate bakseter som kan skyves i lengderetningen, dessuten kan ryggvinkelen justeres på alle. Det er perfekt for småbarnsfamiliene.

Diger bil med mye luksus? Sjekk denne!

Går den bra?

Vi har tidligere testet storebror Galaxy med 150-hesters dieselmotor. Det ble rett og slett litt snaut. 180-hesteren i denne S-Maxen fungerer bedre og gir helt greit kraftoverskudd. Det offisielle tallet på 0-100 km/t er ikke imponerende, 10,5 sekunder. Men det er bra med krefter i mellomaksellerasjonene, når du trenger det mest.

Powershift-girkassa fungerer også fint, selv om den ikke er riktig like sømløs som de aller beste konkurrentene.

S-Max feirer ti år i år, og har vært en stor suksess for Ford.
S-Max feirer ti år i år, og har vært en stor suksess for Ford.

Dette henger også sammen med vekten. I denne utgaven veier S-Max over 1.700 kilo. Det er mye, men så skal vi også huske at dette er en stor sjuseter med firehjulstrekk. Mindre motor enn 180-hesteren vil vi ikke uten videre anbefale. 

Klikk her for å lese testen vår av Galaxy

Finest utenpå eller inni?

Her har Ford gått for en spareløsning, vi tipper de gjør noe med dette når det er klar for facelift på S-Max.
Her har Ford gått for en spareløsning, vi tipper de gjør noe med dette når det er klar for facelift på S-Max.

På eksteriør-designet har det sant og si ikke skjedd veldig mye, selv om designet er helt nytt. Ford har nøyd seg med å stramme inn litt her og der, samtidig som fronten følger dagens trend for de øvrige personbilene til merket. I sum synes vi det ser hakket mindre sporty ut enn på første generasjon.

Fronten er ganske stilig i seg selv, men her kan den faktisk se litt påklistret ut. Underveis i testperioden er det ikke mange som legger merke til at dette er en helt ny S-Max.

Denne fronten kjenner vi igjen fra en rekke nye Ford-modeller.
Denne fronten kjenner vi igjen fra en rekke nye Ford-modeller.

Innvendig er det også helt nytt, og mye er likt med Mondeo og Galaxy. Det betyr overraskende mye hardplast og Ford har ikke vært så flinke til å skjule den. Særlig midtkonsollen gir litt billigpreg. Synd, for det trekker litt ned inntrykket av en veldig gjennommført bil. I og med at Ford har ambisjoner om å fortsatt hente kunder fra premiummerkene, burde de lagt lista litt høyere her. 

Infotainmentsystemet har også fått endel kritikk. Det virker litt rotete i starten og er ikke så intuitivt og lettbetjent som hos de beste konkurrentene. Så er da også Sync 2 (som systemet heter) på vei ut, og skal erstattes av Sync 3. 

Snart kan bilen din se slik ut inni

... og hva er konklusjonen?

S-Max har tapt seg litt på noen punkter, men løftet seg på andre. I sum er det helt klart en forbedring av en bil som allerede var veldig bra.

FORD S-MAX

Modell: 2.0 TDCI Titanium AWD

Motor: 2-liter diesel

Effekt: 180 hk / 400 Nm

Forbruk: 0,57 l/mil

0-100 km/t: 10,5 sek.

Toppfart: 206 km/t

Bagasjerom: 285/700 liter

Lengde x Bredde x Høyde: 479 x 191 x 165 cm

Pris fra: 482.000 kroner

Pris testbil: 591.000 kroner

Skal vi starte med det negative? S-Max er ikke riktig så lettbeint som før, sporty kjøreegenskaper er tonet litt ned, til fordel for mer komfort. Designmessig synes vi også Ford kunne dratt på mer. Første S-Max vakte oppsikt da den kom, det gjør ikke denne.

Så til det positive: Et super-praktisk interiør er videreført og forbedret. Støydempingen har blitt vesentlig bedre (også i baksetet) og dette er nå en av klassens mest komfortable biler. Kombinasjonen støydemping og komfortabelt understell gir premium-følelse.

Dashbordet er også mer moderne og ryddig enn tidligere, men her synes vi altså det blir litt mye hardplast. Her er det rom for forbedring når bilen skal få sin første facelift.

Så er det naturligvis også et stort pluss at S-Max har fått 4x4. I praksis gjør det at den har svært få konkurrenter. Skal du ha denne plassen og tilnærmet like mye komfort i en firehjulstrekker, er det fint lite å velge mellom. I praksis snakker vi fort stor SUV, og en prislapp som ligger mange hundre tusen kroner høyere.

Testbilen starter på 482.000 kroner. Du MÅ ikke ha mye mer utstyr enn det den har standard. Testbilen er så godt som fullspekket, og kommer på 591.000 kroner. Holder du deg litt i skinnet, er du i alle fall under 550.000 kroner. Til den prisen er det ikke mange familiebiler som kan matche denne totalpakken.

Her kan du lese mer om S-Max som bruktbil

Ikke et eneste 4x4-merke på testbilen, men dette er altså Ford S-Max med firehjulstrekk.
Ikke et eneste 4x4-merke på testbilen, men dette er altså Ford S-Max med firehjulstrekk.

Flerbruksbiler: Ikke alle gode ting er tre!