Her skal mange sitte i baksetet i det nye året

Siste smakebit før premieren.

Mercedes har akkurat sluppet dette skissebildet, kort tid før nye E-klasse skal debutere offisielt.
Mercedes har akkurat sluppet dette skissebildet, kort tid før nye E-klasse skal debutere offisielt.

Mercedes er straks klare til å vise fram sin viktigste bilnyhet i 2016: Nemlig helt nye E-klasse.

Femte generasjon av storbil-suksessen er klar for debut om noen dager. Det skjer på bilutstillingen i Detroit, men først har Mercedes sendt ut et helt nytt skissebilde som viser hvordan designet på nykommeren skal bli.

Dette har i mange år vært en svært populær bil blant familier med god økonomi. Og ikke minst er E-klasse en klassiker i taxi-bransjen, svært mange av oss kommer derfor til å oppleve nykommeren fra baksetet. 

Mer eksklusiv 

Ikke uventet kjenner vi igjen mye fra storebror S-klasse her. Den har flyttet grensene i luksusklassen, og det er ventet at Mercedes skal gjøre det samme i klassen under med nye E-klasse.

Det betyr blant annet et design som er mer særpreget enn på dagens E-klasse. Linjene blir rundere, helt fra den dominerende fronten, til den fallende hekklinjen.

Målsetningen til Mercedes er at den skal stå mer ut i mengden og at E-klasse skal bli oppfattet som hakket mer eksklusiv enn erkerivalene Audi A6 og BMW 5-serie.

Mercedesen er et råskinn, og den er rimelig!

Fikk se interiøret 

Konkurransen i denne klassen er beinhard. Foruten design, kjører Mercedes på med svært mye teknologi. Nykommeren skal være en svært avansert bil. Det handler om alt fra store mengder luksusutstyr – til teknologi som i praksis kan gjøre den til en selvkjørende bil.

Mercedes har allerede vist frem interiøret i nye E-klasse. Før jul var vi i Broom tilstede på en svært eksklusiv førvisning i Tyskland. Redaksjonssjef Vegard måtte gi fra seg både mobil og kamera, før han fikk slippe inn i et bekmørkt rom. Her er noe av det han rapporterte om derfra:

Broom-Benny: Nei, den er ikke verdens beste bil

Ikke så kantete

– Selv om vi kan se bilen, er den dekket av folie på strategiske steder. Dette er tysk presisjon til fingerspissene. Ikke noe overlates til tilfeldighetene. Vel på plass inne i bilen, oppdager vi de største nyhetene med en gang: To store LCD-skjermer som fanger oppmerksomheten på dashbordet. Nå vil nemlig Mercedes bort fra den frittstående skjermen som vi kjenner fra blant annet C-klasse, A-klasse og flere. Det vil vi tro mange gleder seg over.

– Vårt inntrykk er da også at det nye oppsettet ser både mer helhetlig ut, mer premium og ikke minst — mye mer moderne ut. Dashbordet er delt i to, en del rommer fire luftdyser og danner nedre del, og så øvre del som huser de to skjermene og en stor luftdyse i hver ende. Alt er formet i myke linjer, og skiller seg mye fra det langt mer kantete interiøret i dagens E-klasse.

64 forskjellige farger

– Det finnes også en rekke muligheter som ikke har vært tilgjengelig tidligere. For eksempel er de heldigitale instrumentene adaptive, og du kan styre hva du vil se, via knapper på rattet. Interessante nyheter på navigasjonen, er for eksempel at systemet viser hvor de nærmeste bensinstasjonene på kartet ligger, og hva det drivstoffet du bruker koster. Du får også vite hvor de nærmeste parkeringshusene/plassene er, og hvor mange som er ledig.

–I utgangspunktet har du tre hovedtemaer for utseendet i instrumenthuset: Klassisk, Sport og Progressive. Den første er, som navnet tilsier, at du ser speedomter og turteller omtrent som om de skulle vært analoge. I Sport er vhovedfargen gul og det blir litt annerledes utvalg av informasjon. Mens det er Progressive som bringer mest nytenkning. Her får du er 3D-tema og et veldig futuristisk tema – med digitalt speedometer sentralt i skjermen. Om du ønsker kan du også velge mellom intet mindre enn 64 farger, for å sette akkurat den stemningen du vil i coupeen.

Les testen: Derfor er dette den store familiedrømmen

Mye å velge mellom

Nye E-klasse skal debutere som sedan, men kommer naturligvis også som stasjonsvogn. Det er også ventet at Mercedes vil gi oss en todørs-coupe utgave av bilen, pluss en cabriolet.

På motorfronten blir det svært mye å velge mellom, også ladbar hybrid som kan gjøre bilen svært interessant i forhold til norske avgifter. 

Lanseringen skjer altså på Detroit-utstillingen nå i januar, så kommer bilen i salg til våren. 

Det er bare én ting som irriterer oss litt ...

Se video av nye E-klasse – klikk i videovinduet under:

Det eneste denne mangler er privatsjåfør