Topp 5: Disse bilene burde du kjøpt i fjor

Nå peker prisene rett oppover.

Det kan lønne seg å kjøpe bruktbil. Her er de som steg mest i verdi i 2015.
Det kan lønne seg å kjøpe bruktbil. Her er de som steg mest i verdi i 2015.

Hvor mange bilinteresserte har vel ikke tenkt tanken noen ganger: Den bilen skulle jeg kjøpt.

Men av ymse grunner ble det aldri noe av handelen, og ekstra ergerlig blir det når du ser at prisene bare raser fra deg. For noen biler skulle man virkelig kjøpt da man hadde sjansen!

Her er de fem bilene som ifølge anerkjente Hagerty i USA (de spesialiserer seg på forsikring av klassikere, og har således god oversikt over hva biler er verdt), hadde størst verdiøkning i 2015. Med andre ord: Disse bilene skulle du ha kjøpt tidlig på året i fjor…

1. Porsche 911 1974-1977: Pluss 154 prosent

Det er ikke så mange årene siden 60-tallets Porsche 911 tok av rent verdimessig, og skjøv prisene opp i enorme summer. Men i kjølvannet av det, fulgte også de tidlige 70-talls modellene etter, og i 2015 var det tid for bilene fra midten av 70-tallet.

1974-1977-utgavene av Porsche 911 steg nemlig med 154 prosent i året som gikk, og viser at det sannsynligvis er en meget god investering å kjøpe rimelige 80-talls utgaver nå, før også de stiger til værs om noen år fra nå.

Denne bilen tåler alt - og litt til 

2. Aston Martin DB9 2004-2009: Pluss 141 prosent

Aston Martin er kanskje det eneste av dagens überluksus-merker som ikke tjener penger, men på bruktmarkedet står merket sterkt. Gamle DB4, DB5 og DB6 fra 60-tallet går for vanvittige summer, men mer overraskende er det kanskje at relativt unge DB9 fra 2004-2009 har steget med 141 prosent på bruktmarkedet.

Moralen er vel kanskje at alt som det står Aston Martin på blir mye verdt, og vårt tips er at selv den sære småbilen Cygnet vil være mye verdt om noen år fra nå.

Les mer om Cygnet: Verdens dyreste småbil

3. Ferrari Testarossa / 512 TR / F512M 1984-1996: Pluss 98 prosent

At Ferrari Testarossa skulle begynne å stige seriøst i verdi, er ingen overrasket over. I årevis har mange forutsett at en av de største heltene fra 80-tallets gutterom måtte begynne å stige i verdi, da den lenge var oppsiktsvekkende rimelig.

Det er ikke lenge siden vi så Testarossaer til salgs for 350-450.000 kroner her hjemme. Nå kan du angre på at du ikke kjøpte, mens du hadde muligheten…

Også de siste utgavene fra 90-tallet har blitt dratt etter i prisgaloppen.

Unik sportsbil dukket opp etter 30 år i skjul

4. Ferrari 308 GTB / 308 GTS 1975-1985: Pluss 69 prosent

Den nydelige Ferrari 308 GTB (og den enda nydeligere 308 GTS med avtagbart tak) har lenge vært relativt rimelige på bruktmarkedet. Også her var det lett å skjønne at bilene ville stige høyt på verdiskalaen, og det toget er nå i ferd med å forlate perrongen i full fart.

Har du lyst på en 308, bør du slå til nå. Tidlige forgasserutgaver er mest verdt, mens en innsprøytningsmodell med katalysator fra det amerikanske markedet vil være rimeligst.

5. Lamborghini Diablo 1990-2001: Pluss 65 prosent

90-tallets kanskje mest ikoniske superbildesign kom fra Lamborghini, og fikk det sannsynligvis tøffeste modellnavnet i bilens historie: Diablo. Den har lenge vært hyggelig priset, men nå begynner prisene å stige, i kjølvannet av den sterke verdiøkningen som alle Lamborghinier fra 1964-1990 har hatt de siste årene.

Det er mange Diablo å velge mellom, så hvis du har lyst på en er det ikke for sent, men du burde strengt tatt handlet for et par år siden.

Så mye bil kan du få for julegavepengene