Aldri før har flere kjøpt Audi-råskinnene

Og fra neste år går de i  tillegg ned i pris.

Audis moro-modeller får en betydelig prisnedgang neste år.
Samtidig skal de rendyrke S og RS-modellene på en annen måte. Det kan bety ny
rekord neste år også.
Audis moro-modeller får en betydelig prisnedgang neste år. Samtidig skal de rendyrke S og RS-modellene på en annen måte. Det kan bety ny rekord neste år også.

Det startet for 25 år siden. Med en bil som het S2 Coupe.

Fire år senere dukket den første Audi RS opp. Nemlig RS2-modellen som var basert på Audi 80 Avant, men som var et samarbeidsprosjekt mellom Audi og Porsche.

Begge er billegender som har satt tydelig fotavtrykk etter seg i Audi-historien. Men bilene ble noe mer.

Dette ble nemlig starten på ikke bare én, men to nisjer for Audi – med S- og RS-modeller for de som er villige til å betale henholdsvis litt mer for det lille ekstra, eller mye mer for mye ekstra..

Beste RS-år i Norge noensinne

Året vi snart er på vei ut av, har også vært et godt S- og RS-år for den norske Audi-importøren. Faktisk det beste i historien så langt.

– S-modellene er topputgaven av de vanlige A-modellene. De har større motor (eks. Audi S6: V8 450 hk), quattro firehjulsdrift og en sportslig, men diskret styling. S-modellene produseres også side om side med de andre bilene

– RS-modellene strekker strikkene enda lengre, med størst motor (eks. Audi RS 6 performance: V8 605 hk:), quattro firehjulsdrift og særegen design. RS-modellene blir også produsert av quattro GmbH-avdelingen til Audi, som også produserer Audi R8. Nå på egen ny fabrikk.

Det sier Marius Tegneby som ved siden av jobben som PR- og informasjonssjef for Audi nå også er nyutnevnt "Prosjektleder for Audi Sport".

– Den typiske RS-kunden har stor kunnskap om Audi – og stor forkjærlighet for merket. De har gjerne bygget seg opp fra mer vanlige Audi-modeller, før de får anledning til å unne seg noe ekstra i hverdagen. Mange er godt etablerte, hvor for eksempel en Audi RS 6 Avant dermed blir den ultimate familiebilen.

– Felles for dem alle er at de er gode Audi-ambassadører og at bilen like gjerne er bil nummer én som nummer to i husholdningeN. I år er det nye Audi RS 3 Sportback som har vært bestselgeren., forteller Tegneby. 

Audi RS6: Her tester vi stasjonsvogn – i 290 km/t

Audi Sport og egne forhandlere

Audi Sport er den nye samle-betegnelsen på Audis RS- og R8-modeller. Audi Sport markedsføres som et undermerke av Audi, og samler både biler og kjøreopplevelser under ett.

– Alle våre forhandlere kan som tidligere selge S- og RS-modeller, men kun en Audi Sport-forhandler kan selge nye Audi R8. Første Audi Sport forhandler i Norge er Møller Bil Oslo Vest. Min oppgave er å sørge for nødvendige kvalifikasjoner, opplæring og oppfølging av de ansatte hos forhandlerne som vil jobbe med Audi Sport-modellene, samt produktansvaret for Audi R8, utdyper Tegneby.

– Som igjen betyr at jeg sammen med mine kolleger i produktavdelingen skal holde styr på priser, utstyr, leveringer, dialog med fabrikken etc. Utover det blir det naturligvis også en del direkte kontakt med enkelte kunder og tilrettelegging for deres opplevelser, både i inn- og utland sammen med våre forhandlere.

Nå forsvinner tre ekte moro-biler

Blir billigere

Ikke bare skal dette organiseres bedre med en dedikert mann som holder trådene samlet.Også med prisene skjer det noe fra nyttår.

– Ja, det er riktig. Ettersom det nye avgiftssystemet fokuserer mindre på vekt og effekt, resulterer dette i at samtlige S/RS-modeller går ned i pris. Eksempelvis går Audi RS 3 Sportback ca. 90.000 kroner ned, fra dagens 950.000,- Mens en RS 6 Avant går ned ca. 190.000 kroner fra dagens 1.834.400 kroner avslutter Tegneby.

Dermed burde alt ligge til rette for et godt nytt RS-år her i Norge i 2016 også. 

Dette er den raskeste bilen Audi noensinne har laget