Denne skal mer enn ti-doble salget

Volvo har store ambisjoner med nye S90.

Med den nye S90 inntar Volvo for alvor premium-segmentet.
Med den nye S90 inntar Volvo for alvor premium-segmentet.

Går det som Volvo tror, skal 500 nordmenn kjøpe deres nye S90 til neste år.  Et ganske hårete mål. For det første kommer ikke bilen før utpå ettersommeren. For det andre er dette en stor firedørs sedan.

Det er en biltype som bare blir tyngre og tyngre å selge i Norge. Her er det enten stasjonsvogn eller SUV som gjelder.

Og bare for å sette det hele i litt mer perspektiv. Bilen den nye S90 erstatter, har i løpet av de første elleve månedene i år solgt 30 eksemplarer... Differansen derfra og opp til 500 på under et halvt år, er med andre ord veldig stor.

Optimisme

Men i Volvo-leiren er det mye optimisme om dagen. Det er slett ikke uten grunn at det er det. I mai lanserte de sin "være - eller ikke være"-bil. Nemlig den helt nye og etterlengtede XC90.

Den har blitt en gedigen suksess for den lille svenske bilfabrikken. Det produseres alt hva tøy og remmer kan holde, og har medført ekstra skift på fabrikken i Göteborg.

November 2015 er på toppen av det hele Volvos aller beste måned  i selskapet historie. Det sier ikke så rent lite. De har holdt på siden 1927.

Det er klart at slikt skaper optimisme.

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Flere hårete mål

Men tilbake til den nye Volvo S90: For Volvos hårete mål stopper ikke her. Neida - de er såpass på offensiven at de nå våger å utfordre de tre tyske premium-kameratene BMW, Audi og Mercedes. Da henholdsvis 5-serie, A6 og E-klasse.

I tillegg til optimisme må du da ha både mot og baller ... Og et svært godt produkt.
Broom var så heldige å være tilstede under en svært eksklusiv før-premiere på S90 forleden.

Det virket definitivt som om den lille forsamlingen likte det de så. Begeistring er et dekkende ord. Nye S90 har mange av de samme designelementene som nye XC90, utvendig med de karakteristiske frontlyktene, og ikke minst innvendig hvor den nærmest er prikk lik.

Om vi sammenlikner med utgående S80  er forhjulene flyttet framover, og selve kupeen noe bakover. Dette gir et mer kraftfult uttrykk. Dessuten har S90 fått en nærmest coupeliknende taklinje, noe som gjør den mer elegant og sober enn bilen den erstatter.

Nye XC90: - Dette er rett og slett terningkast 6

Har aldri vært svenskere

Den innvendige plassen er også svært god, både foran og bak. Sittestillingen er overraskende lav og nærmest litt sporty. Dette gjør også at midtkonsollen føles høy. I alle fall på biler med hybrid drivlinje hvor batteripakken er plassert i det vi tradisjonelt kaller "mellomakseltunellen". Dette gir klare begrensinger på midtplassen i baksetet.

Vi kan også berolige alle Volvo-entusiaster. Forsetene er de samme som i XC90 og kanskje verdens beste.

Bagasjerommet er stort, med relativt høyt gulv (på biler med hybrid drivlinje), men svært dypt. Faktisk så dypt at du vil slite litt med å rekke det som ligger aller innerst.

Det snakkes stadig om rent, åpnet skandinavisk design. Jeg tror vi kan fastslå at selv om Volvo nå har kinesiske eiere, så har de aldri vært svenskere.

Dette til tross. Det er hverken det europeiske eller det amerikanske markedet som er det viktigste for denne bilen. Det aller viktigste er Kina, etterfulgt av USA og så kommer Europa nede på en tredjeplass når vi snakker forventet volum.

Les mer om Volvod premium-planer her

Samme motorer som i XC90

Nykommeren er full av avansert teknologi. City Safety-systemet stopper ikke bare bilen når den er fare for sammenstøt med andre biler og trafikanter, men er nå også programmert til å reagere på større dyr som elg, rein og hester. Systemet fungerer både på dagtid og i mørket og gir både aktiv bremseassistanse og varsling til føreren.

S90 er utstyrt med adaptiv cruisekontroll og automatisk styring som holder deg i ønsket fil i hastigheter opp til 130 km/t.

Ettersom S90 deler plattform med XC90, er vi ikke overrasket over at motoriseringen vil bli lik på de to. Det vi i praksis si T8 Twin-Engine, den ladbare hybriden med 400 hk. I tillegg vil den fås med firesylindrede motorer som på Volvo-språket heter D4, D5 i dieselversjoner på henholdsvis 190 og 225 hk og T6-bensinmotor på 320 hk.

Denne Volvoen har gått lengst av alle biler i hele verden

Kommer som stasjonsvogn

Nykommeren settes i produksjon på vårparten, mens kundene som nevnt vil få bilene etter sommerferien. Også denne skal produseres i Göteborg.

Jo da - den kommer som stasjonsvogn også. Trolig vises denne utpå nyåret og er klar for lansering tidlig i 2017, uten at vi på noen måte har fått det bekreftet.

Prisene er foreløpig ikke kjente.

Den beste svenske-handelen du kan gjøre