Formel 1-biler er planetens mest avanserte biler. Bare å starte dem, krever et lite team med tung ekspertise. Men til tross for konstruksjoner gjort i eksotiske materialer og med hi-tech løsninger av ypperste sort, så ser en Formel 1-bil anno 2015 ganske så lik ut som en fra 10, 20 eller 30 år siden, i alle fall for en med middels bilinteresse.

McLaren er et av tidenes største navn i sporten. De har kommet opp med konsept-visjonen MP4-X, og den ser definitivt ikke ut som en Formel 1-bil pleier å gjøre. Tanken er å vise hvordan en fremtidig F 1-bil kan bli seende ut. Og her skorter det ikke på konstruktive ideer, for å si det sånn. 

Lukket cockpit

Det første man legger merke til er at bilen ikke har åpne hjul lenger, men at de er beskyttet som på en sportsvogn-racer. Deretter ser man på selve førerseksjonen, hvor føreren nå sitter under en glasskuppel av den typen man finner på et jagerfly. Den blir automatisk mørk hvis sollyset blir skarpt. 

En glasskuppel av lignende type som jagerfly vil forhindre mange fatale ulykker. Foto: McLaren Honda F1
En glasskuppel av lignende type som jagerfly vil forhindre mange fatale ulykker. Foto: McLaren Honda F1

Bortsett fra å gi overlegen aerodynamikk, forhindrer også en slik løsning at førere blir drept av hodeskader som man så ved f.eks Jules Bianchi sin fatale ulykke under Japan GP 2014. En slik kuppel gjør også at førerne kan benytte jagerfly-aktige display-systemer, mens førerens drakt har flere biosensorer, som er med på å vise redningspersonalet hvor føreren eventuelt er skadet. 

Nybilsalget setter rekord - beste siden 1986

Kan forandre reklame underveis

Bilen har også dekksensorer som kan oppdage punkteringer lenge før de inntreffer. Solceller på siden henter energi fra solen, og kan brukes til å gi strøm til on-board systemene, eller som ekstra motorkrefter. Motorkrefter kan for øvrig høstes fra mange ulike energikilder (McLaren gir ikke konkrete detaljer om dette).

Logoene på bilen er virtuelle. Det betyr at den kan forandre reklame underveis i løpet. Bilen kan også kommunisere direkte med teamet hvis den oppdager problemer.

Undersiden viser at bilen ikke følger nåtidens reglementer, men tar opp tråden fra Colin Chapman sin revolusjonerende Lotus 79 fra 1978. Foto: McLaren Honda F1
Undersiden viser at bilen ikke følger nåtidens reglementer, men tar opp tråden fra Colin Chapman sin revolusjonerende Lotus 79 fra 1978. Foto: McLaren Honda F1

Teamet ser hva føreren tenker

Apropos kommunikasjon: Bilen kan i teorien kjøres via signaler fra førerens hjerne! Som en teoretisk mulighet antydes det at dette kan skje uten fysiske hjelpemidler som f.eks et ratt eller en joystick. Med andre ord kan avansert software og algoritmer konvertere hjernens signaler til styrekommandoer. Dette er teoretisk mulig, og noe f.eks US Air Force har jobbet med en stund. 

Så billig får du råsprek familiebil

Ved å koble seg til førerens hjerne, vil teamet også motta informasjon om hva føreren tenker på mens han kjører. Føreren har også 360 graders syn grunnet et påmontert syns-system som gjør at han også kan se gjennom rekkverk. Et "Visual Gesture Control System" gjør at føreren kan forandre settinger på instrumentpanelet (som er holografisk) med øynene sine, 

Innekledde hjul preger utseendet bakfra, men har også en viktig sikkerhetsfunksjon. Foto: McLaren Honda F1
Innekledde hjul preger utseendet bakfra, men har også en viktig sikkerhetsfunksjon. Foto: McLaren Honda F1

Spretter tilbake

Selve chassiset på bilen er laget av «negativ-stivhet material-strukturer». Enkelt forklart er dette materialer som kan absorbere alle kreftene i en kollisjon, for så å «sprette» tilbake (i mangel på et bedre norske ord). Det kan trengs, for McLaren har også gått tilbake til «Ground Effects» for optimalt marktrykk som F 1 hadde fra 1978-1982 (tenk en omvendt flyvinge som suger bilen til bakken), og derfor har bilen enorme Venturi-tunneler på undersiden for å suge seg fast til bakken.

Fartsvind til plasma

For maksimal toppfart bruker bilen også såkalt "Plasma Flow Control" og "Active Air Flow". Det betyr at elektroder sitter på vingene. Ved å justere hvor mye strøm som blir sendt gjennom dem, så kan man justere overflatens aerodynamiske friksjon. Denne prosessen forandrer fartsvinden til plasma, og gjør at man kan justere hvor mye marktrykk eller luftmotstand bilen skal ha. 

Som John Allert, Group Brand Director, McLaren Technology Group sier det: «With the futuristic McLaren MP4-X Concept Racecar, we wanted to peer into the future and imagine the art of the possible». Intet mindre! 

Med overlegen aerodynamikk kontra dagens biler, vil topphastigheten på McLaren MP4-X være potensielt enorm høy. Foto: McLaren Honda F1
Med overlegen aerodynamikk kontra dagens biler, vil topphastigheten på McLaren MP4-X være potensielt enorm høy. Foto: McLaren Honda F1

Pass deg for tilhenger-fellen