Denne bil-klassikeren er et sjeldent syn 

Her har prisene skutt i været. 

Rød Volvo Amazon med ekstralykter. Tøft før. Tøft nå. Slik er det bare! Faksimile fra finn.no
Rød Volvo Amazon med ekstralykter. Tøft før. Tøft nå. Slik er det bare! Faksimile fra finn.no

  Er'n rau?

– Ja.

– Har'n ekstralykter?

– Ja.

– Je kjøpe'n!

Ovennevnte svært korte telefonsamtale skal, i følge ryktene, ha funnet sted i en liten bygd nederst i Gudbrandsdalen. Dette var på 70-tallet, den gangen bilannonser sto i lokalavisen og ikke inneholdt mye informasjon og langt mindre bilder av salgsobjektet.

Bilen det gjaldt var en rød Volvo Amazon. Med ekstralykter. Det var tøft for 40 år siden. Det er det fortsatt.

Amazon 123 GT

Til alt hell finnes det flere slike i Gudbrandsdalen. Både som er røde og har ekstralykter. Slik som bilen du ser på disse bildene og som selges på Dombås.

Men denne byr på mer enn ekstralykter. Dette skal nemlig være den sjeldne Volvo Amazon 123 GT. Toppmodellen av den kjære og kjente svenske folke-tralla.

123 GT var i prinsippet en Amazon med teknikk fra Volvos sportsbil P1800. Og den var i tillegg utstyrt med en del detaljer som var unikt for nettopp 123 GT.

Blant annet spesielt ratt, turteller, hylle på toppen av dashbordet, spesielle sidespeil montert framme på forskjermene, egne krom-beslag på stolene som gjorde disse til "ligge-seter", Sport motor med to SU-forgassere og "kvass-kam" fra P1800, overdrive girkasse egne emblemer. Og – så klart ektralykter.

Er dette Norges mest berømte Amazon?

Sjelden til salgs

Var den i tillegg rød, ja så var det ikke mange Gudbrandsdøler som hadde "frekkere" bil enn deg på slutten av 60-tallet. Dette var gromt. Og det er det fortsatt. Prisene på disse har steget jevnt og trutt de siste årene. Det er svært sjelden at det dukker opp biler til salgs.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Men om du kjenner på suget – så har du altså muligheten nå. Denne bilen er hverken "født eller oppvokst" blant budeier, potetgras og traktorer i Gudbrandsdalen. Den er importert fra Canada i 2009.

Den skal være rustfri under den nye, røde lakken den fikk i 2013. Den er også noe senket og har fått tidsriktige "breifelger". De originale skal være 4,5 tommer brede, ha kapsler og unike krommede felgringer, som også var spesielt på GT-en.

Volvo Duett: Starten på stasjonsvogneventyret

Mangler litt ...

Denne bilen ser både hel og pen ut den, men noe småtteri er det. Det første som må gjøres er å få fikset bremsene, så trengs det noen nye lister (som følger med) rundt vinduene, og taktrekket bør også skiftes. Motorrommet mangler også litt på å være 100 prosent.

Noen av de unike GT-detaljene mangler også, slik som sidespeilene på forskjermene, det samme gjør rele-panelet i motorrommet og skal vi være ekstra pirkete så er vel strengt tatt ekstralyktene heller ikke riktige, og den mangler støtfangerhorn.

Denne bilen har nakkestøtter foran. Det er mulig at det var originaltilbehør, men ikke standard i 1967.

Denne har gått lengst av alle biler i hele verden

Stive priser

Det mangler altså det siste lille for at denne bilen skal være en innertier. Men det speiles for så vidt i prisen. 125.000 kroner som selgeren ber om, er mye for en Amazon, men er nok allikevel "innafor" om bilen er like fin / god som bildene gir inntrykk av og om det er en ekte 123 GT.

Prisene for slike biler i mint condition bikker fort både 200.000 og 250.000 kroner. Både tyskere og nederlendere er ville etter disse.

Vi ønsker lykke til med salget av den røde Volvoen med ekstralykter. Måtte den få et langt og godt billiv videre!

Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo