Pass deg for tilhenger–fellen

Helt like bilmodeller kan kanskje ikke trekke like tungt.

Biler som ikke ser solgt nye i Norge kan noen ganger trekke tyngre tilhenger.
Biler som ikke ser solgt nye i Norge kan noen ganger trekke tyngre tilhenger.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Vi har en Volvo V50 2010 modell. Den kan ikke trekke tilhenger på mer enn 800 kilo, med brems. Mens en helt lik 2008-modell kan trekke 1.100 kilo.De har samme moter, 1,6 diesel. Kan du gi meg et logisk svar på dette, for det kan ikke Volvo Norge... Mvh Roger


Benny svarer:

Hei Roger. Skjønner at dette kan virke litt ulogisk. Det er også litt ulogisk at Volvo Norge ikke kan svare på dette. Er det noen som burde det, så er det nettopp dem. Håper og tror det er så enkelt som at du ikke har fått tak i riktig person.

Men jeg tror i alle fall at jeg vet grunnen til at det er slik at to identiske biler kan trekke så forskjellig hengervekt. Det er ikke bare Volvo som har det slik.

Om jeg ikke tar helt feil, så er den ene av disse bilene bruktimportert. Det har seg nemlig slik at typegodkjenningen med hensyn til tillatt hengervekt stiller krav til hva en bilmodell skal kunne klare å trekke i gang ved bakkestart.

Vårt vakre og langstrakte land er jo ganske kupert. Derfor har Norge andre krav til dette enn en del andre land.

Jeg er ikke helt skråsikker her, men jeg mener ganske bestemt at for norsk typegodkjenning så er det en helling på 12 grader som gjelder, mot 9 grader som ellers er standard.

Kanskje ikke logisk, men ...

"Norske" biler må dermed kunne ta bakkestart i brattere bakker og med dertil redusert tillatt hengervekt.

På bruktimporterte biler derimot, er det typegodkjenningen i landet den kommer i fra som gjelder, selv etter at den kommer hit. Det kan derfor gi seg noen litt snodige utslag.
Jeg har vært borti det samme på Toyota Hilux også. Bruktimporterte kan trekke tyngre henger.

Dette kan også være en liten felle, i forhold til totalvekten. Om man ikke er oppmerksom på problematikken her kan det vanke både bøter og det som verre er.

Jeg sier ikke at dette er logisk, for det finnes bratte bakker andre steder i verden også. Men det er nå en gang slik det er her i Norge. Jeg antar at dette er forklaringen på "mysteriet" ditt.  

Mange kjører ulovlig med tilhenger

 

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under