Her lager de kanskje verdens beste biler

Gjetter du hvilken bilfabrikk vi har besøkt?

Da Broom-Benny påsto at Lexus var best, måtte Broom-Lorden ta turen til Japan og se selv.
Da Broom-Benny påsto at Lexus var best, måtte Broom-Lorden ta turen til Japan og se selv.

Det startet med noe som Brooms bilekspert Benny Christensen skrev i starten av oktober. Han får stadig spørsmål fra folk som ønsker en bekreftelse på at gamle Mercedes E-klasse (W123 og W124) er verdens beste bil. Men etter å ha jobbet hos Bertel O. Steen med disse bilene, vet Benny at de ikke er så feilfri som mange skal ha det til. I stedet mente Benny at Lexus er verdens beste bil og bilmerke.

En påstand som jeg må si gjorde meg litt nysgjerrig. Altfor mange av mine bransjekollegaer blendes av tysk premium med store motorer, men her sto Porsche-fantast Benny fram med Lexus som sitt valg når det gjelder verdens beste bil. Jeg måtte derfor simpelthen finne ut mer, og hva er da mer naturlig enn å ta turen til Japan og ta en titt selv?

Lettere døgnvill mot sør

Å dra til Japan er langt og tidkrevende, så å reise bare for å besøke Lexus var uaktuelt. Men tilfeldigvis var Tokyo Motor Show like rundt hjørnet, og da kunne man jo klemme inn et fabrikkbesøk. Som sagt så gjort, og dagen etter landing i Tokyo, gikk jeg lettere døgnvill om bord på et nytt fly til øya Kyushu, som er den sydligste av de fire japanske hovedøyene.

En norsk storselger blir helt ny

Miyata-fabrikken i Kyushu sør i Japan er legendarisk. Den ble åpnet i 1991, og er en av to fabrikker i Japan som produserer Lexus-modeller. Her jobber det 8800 ansatte, som i 2014 lagde 430.0000 biler. Mottaksrommet er ganske så beskjedent, men tre store Platinum Plant Quality Award-pokaler (2000, 2001 og 2011) fra J.D. Power (et globalt markedsinformasjons-firma som ble startet i 1968) for å være verdens beste bilfabrikk sier sitt.

Uslåelige i verdens mest prestisjetunge kvalitetsundersøkelse

Apropos J.D Power, så er de mest kjent for den kanskje mest prestisjetunge kvalitetsundersøkelsen for biler i verden. Man har to ulike undersøkelser. En kalles Vehicle Dependability Study og tar for seg feil på tre år gamle biler de siste 12 måneder, mens Initial Quality Survey tar for seg antall feil de første 90 dager (her vant f.eks Lexus LS i den store premium-klassen i år).

I 2015 vant Lexus for fjerde år på rad J.D. Power sin VDS-undersøkelse, og det er her et argument for å kalle Lexus for verdens beste bilmerke begynner å falle på plass. Helt siden oppstarten i 1989 har Lexus konstant vært enten øverst eller nesten øverst på hver eneste kvalitetsundersøkelse som finnes. Det er over 25 år med bunnsolid kvalitet, og kan noe annet bilmerke vise til noe sånt i vår tid?

Mercedes-SUV behøver ikke å koste skjorta

Som enhver annen bilfabrikk?

Men hva er det så med Lexus som gjør at produktet har så lite feil? Det er i hvert fall ikke noe som tilsier akkurat det når vi får en liten omvisning inne i fabrikken. Lexus-fabrikken ser nemlig ut som enhver annen bilfabrikk på det punktet. Men det er små ting som utgjør helheten.

Først ut er Monozukuri. Rett oversatt betyr det produksjon. Mono er tingen som blir laget og zukuri betyr å lage noe. Men Monozukuri betyr mer enn å lage noe, og heller mer mot det engelske «craftmanship». Men også det blir litt feil, for det engelske uttrykket fokuserer også på personen som lager tingen. I Japan handler det ikke om personen, men selve tingen som blir laget. «The spirit of craftmanship» kaller Lexus det.

Men Monozukuri handler også om å respektere individet, og for et selskap som Lexus er det essensielt at arbeiderne ikke mister stoltheten over det de gjør. Ærekjær kalte min far det (han var tømrermester og omhyggelig nøye med alt). Akkurat dette besitter kanskje japanerne i større grad enn oss europeere. For her er alt pinlig nøye, som f.eks glippen rundt dørene som har en toleranse på maks 0,2 mm på en Lexus.

Japansk mentalitet nøkkelen til suksess?

Toyota ble tidlig kjent for å involvere arbeiderne på en måte som ikke skjedde i vesten. Det betød at de kunne komme med konstruktive forslag for hvordan man kunne forbedre produksjonen. To eksempler som jeg selv ser hos Lexus er rakuraku-setet (et komfortabelt arbeidssete) og yukasita (under gulvet) lyset som gjør at man ser bedre.

Monozukuri-filosofien sørger også for en lang opplæring med teamwork og toveis kommunikasjon. Underveis i opplæringen er det mange mentale utfordringer for å skape entusiasme til Monozukuri. Dette sørger for flinke fagfolk som hele tiden står på for å skape et produkt som de selv er svært stolte over. For å unngå ensformighet, er alle trent til å gjøre 3-4 oppgaver.

Feil er fy i Japan

Det er i det hele tatt en dedikert gjeng som jobber på fabrikken, og spør du meg tror jeg hovedgrunnen til merkets suksess ligger i dette med japansk mentalitet. Man kan si hva man vil, men jeg er overbevist om at enkelte folkeslag jobber hardere og mer metodisk enn andre. Hele det japanske samfunnet er gjennomsyret av dette. Alt er på stell, og togene er nøyaktig på klokken. Uansett tid og sted. Feil er fy, så enkelt er det.

Dessuten lages Lexus kun i Japan (bortsett fra RX, som også produseres i Nord-Amerika). Andre japanske bilmerker har fabrikker både her og der, rundt omkring i verden, men Lexus vil ikke det. Det tror jeg er fornuftig for å opprettholde kvaliteten. Det er også en stor fordel, for hvis alle arbeiderne dine har samme kultur og samme språk, så blir det mindre sjanse for misforståelser. Mindre misforståelser = mindre feil.

Umulig å komme utenom

Jeg sier ikke at Lexus er verdens mest spennende bilmerke. Men denne saken handler om verdens beste bil, og hvis man definerer en bil som best utfra hvor godt skrudd sammen den er, er det rett og slett umulig å komme utenom Lexus. 12 seire i J.D Power sin kundetilfredshet-undersøkelse bekrefter det, og også her i Norge har Lexus gått til topps i AutoIndex-undersøkelsen (som måler hvor tilfreds kundene er med bilen) hvert eneste år de har deltatt, det vil si i 2012, 2013, 2014 og 2015.

Før fabrikkbesøket er over får jeg sjansen til et lite intervju med en av dem som jobber på fabrikken (det blir egen sak senere), og mettet av inntrykk tar jeg flyet tilbake til Tokyo, før jeg fem dager senere pakker kofferten og drar hjem (det gikk ikke så bra, noe jeg også kan skrive om senere).

Hjemme venter en garasje med masse ræl fra fabrikanter som hadde hatt mye å lære av japanernes Monozukuri-filosofi. Men det har vel strengt tatt jeg også når jeg tenker meg om…

Plutselig ble bruktbilen 48.000 kroner dyrere