Dette kan bli en helt perfekt Norges-bil

Nykommer i svært spennende klasse.

Kia har kompakt hybrid-SUV på gang. Nå har de akkurat sendt ut de aller første skissene av kommende Niro.
Kia har kompakt hybrid-SUV på gang. Nå har de akkurat sendt ut de aller første skissene av kommende Niro.

Kia er på hugget om dagen og har mange nyheter på gang. Forleden var vi i Tyskland og kjørte en helt ny utgave av storbilen Optima.

Den kommer som første gang som stasjonsvogn, og ikke hvilken som helst stasjonsvogn. Da den debuterte på bilutstillingen i Geneve tidligere i år, ble designet rost opp i skyene. Hvis produksjonsklar bil blir som dette, vil Kia ha en av de lekreste og mest sporty stasjonsvognene på markedet.

Kaller den HUV

I forbindelse med Optima-lanseringen fikk vi også vite at Kia planlegger en ladbar hybrid-utgave. Og de nøyer seg tydeligvis ikke med én modell her: Nei, nå har de akkurat sendt ut de første skissene av en annen bil som også er hybrid, og som ser svært spennende ut.

Niro heter den. Kia kaller den selv en HUV – som står for Hybrid Utility Vehicle. Den skal representere et nytt konsept, og er merkets første plattform som utvikles dedikert til en lavutslippbil. 

Dette er en SAV – men vet du hva det egentlig er?

Klasseledende på forbruk

Koreanerne hevder at den skal være like praktisk som en kompakt SUV, men samtidig tilby bedre drivstofføkonomi. Designet er sporty og aerodynamisk, og selv om Niro er en helt ny modell, skal den umiddelbart være gjenkjennelig som en Kia. 

Her har ingeniørene hatt hovedfokus på drivstofføkonomi. Målet er å være klasseledende på forbruk. Kias 1,6-liters bensinmotor jobber sammen med en elektrisk motor på 32 kW.

Kreftene overføres til drivhjulene gjennom en sekstrinns dobbelclutch-automat. Bilen skal debutere som vanlig hybrid, men ladbar versjon skal ikke være langt unna. 

Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp enn dette

Skal bruke mye mindre

De neste fem årene vil Kia for øvrig øke antall såkalte lavutslippbiler, fra dagens fire til 11 modeller. Gjennomsnittlig drivstofføkonomi skal også forbedres med 25 prosent innen 2020, sammenlignet med 2014-tall.

I dette ligger både vanlig og ladbar hybrid, elektriske biler og hydrogenbiler. Kia vil også innen 2020 erstatte syv av ti nåværende motorer med nye bensin- og dieselmotorer, med økt bruk av turboladere.

LES MER: Slik kuppet et folkelig bilmerke utstillingen

Glemt SUV kan være et veldig bra kjøp