Fin bil – men noen har sovet i timen
Derfor blir Mondeo Hybrid ingen storselger i Norge. Les testen:
Ford Mondeo rullet inn i helt ny og etterlengtet utgave tidligere i år. Den har fått mange viktige nyheter, kanskje aller mest interessant for oss nordmenn er det at den endelig kommer med 4x4 igjen.
En annen nyhet er at Mondeo nå også kommer i hybrid-utgave. Kombinasjonen "ny bil" og "hybrid", da tenker du kanskje også at den er ladbar? Nei, det er den ikke. Mens en rekke andre konkurrenter nå kjører inn med ladbare hybrider, går Ford for det som nå føles som en litt gammeldags løsning. Det har sine grunner.
Testbilen har bensinmotor og to elmotorer. Til sammen byr de på 187 hestekrefter. Prisen starter på 386.000 kroner i Titanium-utgave. Med endel ekstrautstyr på plass, koster testbilen 433.700 kroner. Og et viktig poeng for de som vurderer Mondeo med hybrid: Den kommer kun som sedan, ikke stasjonsvogn.
Derfor er ladbar hybrid en av de viktigste bil-trendene akkurat nå
Hvordan er den å kjøre?
Rett og slett imponerende! Nye Mondeo er en svært komfortabel bil, og denne hybrid-utgaven er ytterligere ett hakk opp. De ekstra hybrid-kiloene bidrar til å gi en tung og veldig solid kjørefølelse, uten at det går ut over kjøreegenskapene. Du må opp i premiumklassen (og fort helt andre priser) for å finne noe som matcher dette.
Den høye komfort-følelsen understrekes også av svært god støydemping. Bensinmotoren maler stille og rolig, og det er imponerende lite dekkstøy inne i bilen. Dette er en motorvei-cruiser av rang!
God styrefølelse bidrar til å gi høyst kompetente kjøreegenskaper. Både størrelse og vekt underbygger at vi snakker storbil her, men den kan også være morsom på svingete småveier. Den trinnløse girkassa er litt maste under akselerasjon, men tross alt bedre enn mange av sine konkurrenter i andre hybridbiler.
Dette er et råskinn – og den er rimelig
Hvordan er plassen?
Mondeo har lagt seg tett opp mot storbilklassen i denne generasjonen. Med lengde på 4,86 meter er dette en velvoksen bil. Det gjenspeiler seg også i kupéen. Foran er det svært rommelig. Baksetet er også et veldig bra sted å være. To voksne eller tre barn har svært gode plassforhold. Dette er også en av klassens bredeste biler, det er et viktig poeng for de som trenger plass til store barneseter.
Men så kommer vi til noe som ikke er bra, nemlig bagasjeplassen. Her har Ford tatt en innersving. Å lansere en hybridbil nå der batteriene i praksis ligger i bagasjerommet og stjeler massevis av plass, det holder ikke i 2015. Det skal sies til Mondeos forsvar at bilen egentlig ikke er helt ny. Denne har vært i salg blant annet på det amerikanske markedet noen år allerede. Men likevel: Det viser at Ford ikke har fulgt godt nok med i timen.
Resultatet av dette er at bagasjerommet er på bare 383 liter. Dermed ryker nok familie-kundene, og i praksis mange andre også.
Ford har gjort det før, se bare her:
Går den bra?
De tre motorene er på kjent hybrid-vis godvenner og utfyller hverandre fint. Totalt byr de på 187 hestekrefter. Det er nok til å ta bilen fra 0 til 100 km/t på 9.2 sekunder. Ikke styggfort, men den henger veldig fint med i trafikken og byr på overskudd når du for eksempel skal kjøre forbi. Dessuten kommer kreftene veldig kjapt. På litt sleipe høstveier, er antispinn godt å ha når vi gir full gass.
Det offisielle snittforbruket er oppgitt til 0,42 liter/mil. Det er bra for en så stor bil, og viser at hybridsystemet er positiv for forbruket. Det samme gjelder Co2-utslippet som er nede på 99 gram/km.
I praksis kan det fort bli store avvik mellom oppgitt og reelt forbruk på hybridbilene. Det har veldig mye med kjørestil å gjøre. På ganske forsiktig (men ikke ekstrem) sparekjøring havner vi på rundt 0,50 liter/mil. Det er på ingen måte dårlig!
Men igjen: Dette er altså ikke en ladbar hybrid. Det betyr at du ikke har muligheten til å gjøre unna veldig mye av småkjøringen på bare strøm, slik de ladbare bilene kan. Vi er ikke i tvil om hvilken løsning vi synes er smartest.
Mange biler bruker mye mer enn de skal
Finest utenpå eller inni?
Ford har fått mye skryt for designet på denne Mondeo-generasjonen og sedanen er kanskje den mest vellykkede av de tre utgavene. Der stasjonsvogna etter vår mening er både anonym og litt for lik forrige utgave bakfra, er testbilen et gjennomført stykke design.
Det starter med fronten som gir klare Aston Martin-assosiasjoner (ikke det dummeste når det gjelder bildesign) og fortsetter videre i det som er en av de mest sporty sedanene på markedet. Bilen vekker rett og slett litt oppsikt og ser eksklusiv ut: Det er det ikke mange konkurrenter i denne klassen som gjør!
Innvendig er det også mye bra. Svært gode seter, praktiske oppbevaringsrom og en ganske ryddig og intuitiv midtkonsoll. Infotainmentsystemet med den firedelte skjermen er imidlertid ikke på nivå med de beste konkurrentene. Det krever litt tilvenning, og selv da oppleves systemet som litt tungvint. Ikke helt overraskende er Ford allerede på vei bort fra denne løsningen på neste generasjon av sitt infotainmentsystem.
Litt vel mye hard og svart plast trekker også ned, blant annet i omrammingen av den store skjermen i midtkonsollen. Her er det detaljer som litt for tydelig sladrer om at Ford har spart underveis i utviklingen.
Brukt Mondeo? Det kan være veldig bra familiebilkjøp
... og hva er konklusjonen?
Mondeo Hybrid har noen store styrker – og tilsvarende svakheter. Du skal lete lenge etter en mer komfortabel bil på denne siden av en halv million kroner, sannsynligvis vil du lete forgjeves.
Denne bilen gir rett og slett eksklusiv storbilfølelse ute på landevei og motorvei. Samtidig er kjøreegenskapene passe inspirerende og hvassere enn på de fleste konkurrentene. God støydemping er også med på å understreke dette.
Prisen er heller ikke ille. Den starter på 368.000 kroner. Ford er ikke blant de mest urimelige når det gjelder priser på ekstrautstyr. For 23.000 kroner får du for eksempel deres Titanium X-pakke som inneholder blant annet dynamiske LED-lys som betyr automatisk dimming av LED-hovedlysene, elektrisk bakluke, seter i semsket skinn og ti-veis justering av forsetene. Sluttpris på 433.700 kroner er ikke ille i forhold til at du får en stor bil med gode kraftressurser og mye utstyr.
Men så var det svakhetene: Å lansere "vanlig" hybrid mens svært mange av konkurrentene ruller ut ladbare hybrider, forteller at Ford ikke er helt på ballen når det gjelder utvikling her. At den eksisterende hybridløsningen i tillegg virker som den ikke var påtenkt da bilen ble utviklet, er ekstra ille for et så stort konsern som Ford.
Her gir det seg utslag i et altfor beskjedent bagasjerom, på 383 liter. Det synet som møter deg når du åpner bagasjelokket, kommer nok til å skremme bort en hel del kjøpere. Med god grunn.
Er du av typen som ikke trenger mye bagasjeplass og uansett ikke hadde giddet å lade hybriden din særlig ofte? Da kan nok dette likevel være noe å tenke på. Men vi tviler sant og si på at det er nok mange kjøpere i den kategorien til at Mondeo Hybrid blir noe annet enn en bitteliten parentes i Mondeo-historien her hjemme.
Vi testet forgjengeren: Gammel, men fortsatt ganske god
Mondeo finnes også i snobbe-versjon, les mer om den her: