Denne har nesten 600 nordmenn kjøpt – usett!

Nå har det snudd for Opel i Norge.

Nye Opel Astra vil bli en viktig modell for merketi Norge.
Nye Opel Astra vil bli en viktig modell for merketi Norge.

Opel har vært nede i en bølgedal på det norske markedet i flere år. Men nå later det til å ha snudd. Importøren har jobbet målrettet og langsiktig, resultatene av det begynner vi å se nå.

Så langt i år er salget opp med 11,8 prosent. Og det er før Opel kommer med en stor og viktig bil her til lands. Denne uken lanseres nemlig helt nye Astra. Og her har importøren nesten 600 bestillinger inne, altså allerede før lanseringen.

Lagt grunnlag

– 600 bestillinger er mer enn vi solgte av den utgående modellen i hele fjor. Det bekrefter at nye Opel Astra vil nyte godt av det grunnlaget vi de siste to årene har lagt gjennom vellykkede lanseringer av Mokka, Insignia, Corsa og Vivaro, sier administrerende direktør hos Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Det går med andre ord mot et veldig bra Opel-år her til lands. Og Jessen kan glede seg over at tendensen i salget er svært positiv: 

– Nei, noen ganger er det ikke smart med pen dame

200 kilo lettere

– Kundeordrene er ved utgangen av oktober 22,5 prosent høyere enn på samme tid i fjor. Ved utgangen av oktober passerte vi nivået for kundeordre for hele 2014, noe som betyr at alt som skrives av kontrakter ut 2015 vil være en økning sammenlignet med fjoråret, sier Jessen, i en pressemelding.

Astra har vært med oss i flere generasjoner, og har tradisjonelt solgt bra i det norske markedet. På den nye modellen har Opel tatt omfattende grep. Bilen er blant annet blitt 200 kilo lettere enn forgjengeren, og den har fått svært mye utstyr, innenfor både sikkerhet og komfort.

Arne ga bort sjelden Opel-klassiker

Justerbart 18 veier

Astra er den første bilen i kompaktklassen med såkalte IntelliLux LED Matrix frontlys, som sørger for blendingsfritt fjernlys med en lysstyrke som nesten tilsvarer dagslys.

I tillegg får Astra en ny generasjon infotainmentsystem. Systemet støtter både Android Auto og Apple CarPlay. Dermed får du tilgang på dine favorittapplikasjoner direkte via den store berøringsskjermen.

Nye Astra kommer også med 18-veis elektrisk justerbart førersete, med massasje, ventilasjon og mulighet for breddejustering. Bak kan passasjerene se frem til varmeseter på kalde dager.

Tre motorer

Til tross for at Astra har blitt mindre utvendig, og akselavstanden er redusert med to centimeter, er plassen innvendig økt betydelig. Takket være nye seter, har baksetepassasjerene 35 millimeter mer beinplass. I tillegg har avstanden mellom for- og bakseter økt, noe som gir mer plassfølelse og økt komfort.

Nye Astra kommer fra start med tre motoralternativer. To med bensin; 1.0 Turbo X som yter 105 hestekrefter og en helt ny 1.4 Turbo med 150 hestekrefter. Alternativet for de som ønsker diesel, er den svært moderne 1.6 CDTi  med sekstrinns automatgir og 136 hestekrefter. 

Drømmebilen som bare var "helt feil"

29 nye biler

I løpet av de neste fire årene, skal Opel rulle ut 29 nye bilmodeller. Målet er å bli den nest største bilprodusenten i Europa, ett steg opp fra tredjeplassen som ble sikret i fjor.

– Det er ingen tvil om at Astra er starten på noe mye større, og at vi har mye å glede oss til. Blant de 29 modellene befinner seg både en elbil og en helt ny SUV, biler som vil passe svært godt i Norge, sier Opel-sjef Bernt G. Jessen.

Denne Opelen er en perfekt Norges-bil

Ikke rart dette ble ungenes favoritt!