Mercedes presenterer nå 2017-modellen av deres største og mest luksuriøse SUV, GL. Faceliften av bilen innebærer ikke bare nytt design, men også en navnendring. Fra og med mars neste år, når bilen ventes til Norge, kommer den til å hete GLS.

Dermed har Mercedes unnagjort jobben med å døpe om alle SUVene med GL som utgangspunkt, mens siste bokstav sier noe om størrelsen. S-en kommer fra S-klasse, selve flaggskipet i stjernefamilien. Det avslører at GLS er diger – og den skal bli kremen av Mercedes innenfor SUV-segmentet.

Faktisk er bilen blitt større, selv om det bare er snakk om en facelift. Den har vokst med nøyaktig én centimeter siden dagens modell, og måler nå hele 513 centimeter. Bredde, høyde og akselavstand er forøvrig identisk med tidligere modell.

Mercedes har gjort flere grep for å modernisere uttrykket på gigant-SUVen.
Mercedes har gjort flere grep for å modernisere uttrykket på gigant-SUVen.

Det er naturligvis ikke store forskjellen, men som regel er altså de fysiske målene identiske i forbindelse med en facelift. Da handler det nemlig oftest om noen forsiktige visuelle oppgraderinger, i kombinasjon med eventuelt ny teknikk i motor- og utstyrsutvalget.

SUV for de få

Det er mye som tyder på at nyheten vil slå godt an i det norske markedet.

– I år hadde vi en kvote på 25 biler, og dagens GL ble utsolgt på kun få måneder. Bilen er meget ettertraktet i Norge, tatt størrelse og prisklasse i betraktning. Dermed blir det veldig spennende å følge mottakelsen av facelift-modellen, forteller kommunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby.

Friskere design og mer utstyr

Rent visuelt er de ikke like mye som skiller interiøret på GLS kontra forgjengeren.
Rent visuelt er de ikke like mye som skiller interiøret på GLS kontra forgjengeren.

Selv om dagens GL har solgt godt her til lands, er det mange som mener bilen fremstår som stor og klumpete. Og stor er den så absolutt, ettersom bilen i utgangspunktet ble designet for det amerikanske markedet i 2006.

Nye GLS har derimot fått markante endringer som bidrar til at gigant-SUVen fremstår mer kompakt og smidig. Nye støtfangere, lykter og grill bidrar i all hovedsak til at frontpartiet oppleves mer fremtredende og moderne. I tillegg er det jobbet med bakparten for å skape det Mercedes kaller mer dynamiske linjer.

På innsiden får GLS ved første øyekast små, men viktige endringer som nytt multifunksjonsratt og ikke minst et splitter nytt infotainmentsystem. Her kan du styre en av nyhetene, Dynamic Select: Avhengig av hvilket humør du er i, kan du velge bilens oppførsel i forhold til bakkeklaring, gassrespons og fjæring. Valgene er mange, der i blant komfort, sport og off-road modus.

Les også: Ny Mercedes-SUV ble utsolgt – på én dag!

Økt effekt og 9-trinns kasse

I tillegg til flere nye førerassistentsystemer som standard, leveres GLS med økt effekt i de største motoralternativene.

GLS 500 får nå 455 hk, mens verstingen, GLS 63 AMG braker til med hele 585 hk. Her går 0-100 km/t unna på bare 4,6 sekunder, noe som er tålig imponerende i en bil på rundt 2,5 tonn. Ellers får samtlige modeller, utenom AMG-versjonen, 9-trinns automatkasse som sørger for enda hurtigere og bedre tilpassede girskift. 

Nyheten vises allerede denne måneden under LA Auto Show. Vi gleder oss til å se mer når bilen kommer til Norge om drøye fem måneder.

Les også: Dette kan være årets SUV-kupp