– Bli med over bekken etter vann

Vi har testet luksus-SUV for de usnobbete – på Island. 

Vi har testet Toyota Land Cruiser der den hører hjemme, nemlig på dårlige veier.
Vi har testet Toyota Land Cruiser der den hører hjemme, nemlig på dårlige veier.

– Hæ? Opp til høyre her? Jammen... Der er jo ingen vei i det hele tatt!

Nå passerte vi riktig nok et skilt noen kilometer tidligere med "Illfær vegur" på og sterk anbefaling om bil med firehjulsdrift om man kjørte videre. Men det får da være grenser, om det ikke er noen skigard, sa gubben... Jeg er litt fristet til å si det samme akkurat nå.

Men stauren med det lille treskiltet på levner liten tvil. Vi skal opp til høyre. Der det ikke er noen vei ...

Ny motor i Land Cruiser

Vi er altså på sagaøya Island. Et spennende og litt øde land med en mildt sagt varierende veistandard. Det er forresten ikke bare veistandarden som er varierende. Som nordmann trodde jeg at jeg var vant til mye og skiftende vær. Det er vi ikke i forhold til de som bor på Island!

Været på denne forblåste vulkanøya forandrer seg konstant. Iskald vind, regnbyger, solskinn tåke, snøbyger. Absolutt alt kan du få her, i løpet av en halvtime.

Grunnen til at vi er her er Toyota Land Cruiser. Ikke fordi den er ny. Men fordi den har fått en helt ny og interessant motor. I miljøets tegn, så klart.

Toyota-ingeniørene har kastet ut den gamle, gode og velkjente 3-liters dieselen, og satt inn en 2,8-liters diesel mellom forskjermene.

Effekten er noe redusert i den nye motoren. 177 hk kontra 188 hk i den gamle. Dreiemomentet på 420 Nm er likt. Den nye motoren er lettere, den har en mindre, men mer effektiv katalysator, den går stillere og selvfølgelig er hele poenget med motorbyttet at det som kommer ut av eksosrøret ikke er fullt så forurensende.

Toyota Land Cruiser: Million-SUV med tømmerhogger-faktor

Og ny girkasse

Den nye motoren tilfredsstiller Euro 6-kravene, forbruk og utslipp er redusert med ca 15 prosent. Den nye motoren har også mer dreiemoment tilgjengelig på lave turtall.

Det er ikke bare motoren som er ny. Den gamle 5-trinns automatkassa har også blitt byttet ut. Nå er den erstattet med en ditto 6-trinns.

For å teste ut nyhetene i praksis, finnes det vel neppe noe mer velegnet sted enn nettopp Island.  

Det obligatoriske badet i Den Blå Lagune er unnagjort. Det samme er god lunsj basert på lokale råvarer. Det vil i praksis si fisk og sau. Det høres kanskje ikke så pretensiøst ut i utgangspunktet, men etter turen innom kjøkkenet og nedi grytene - så kan jeg forsikre om at det både så lekkert ut og smakte minst like godt. 

Men tilbake til Land Cruiseren og bilkjøring. En solid transportetappe på motor- og landevei står for tur. Den digre, tunge bilen med lang akseavstand og ballongdekk oppleves som svært komfortabel og stabil. 

Går stillere

Elektroniske stabilisatorstag strammer nemlig opp understellet og begrenser fjærvandringen når veien er fin, og farten høy.

Den nye girkassa gjør at turtallet er redusert. I 100 km/t hadde man tidligere 1850 o/min, mens med den nye er dette redusert til 1500 o/min. Det hjelper både på forbruk og støy.

Men rask er den ikke. 12,7 sekunder tar sprinten fra 0-100 km/t. Da kan det vel knapt kalles en sprint. Men dette er jo også nesten så langt i fra noen sportsbil som det er mulig å komme.

Men å ligge å cruise i 110 - 120 km/t går er behagelig. Når svingene kommer tett og farten er høy så er det heller ikke til å komme i fra at både høy vekt og høyt tyngdepunkt merkes. Farten må ned.

På jakt etter brukt Toyota Land Cruiser?

Usnobbete luksus

Da fortsetter man til gjengjeld reisen behagelig. Svært behagelig til og med. Land Cruiseren byr nemlig på en god dose luksus. Den har det meste av utstyr som standard og står ikke veldig langt tilbake for både Range Rover og Porsche Cayenne når det gjelder utstyr og luksus. 

Men med noen unntak. Særlig på design og opplevd kvalitet. I en Land Cruiser styrer man unna alt som heter snobberi. Totalt. Her er det laget for å fungere. Over alt og alltid. Uansett om det er 40 kuldegrader eller om man er i en ørken med sandstorm – eller om man befinner seg 5.000 meter over havet. Og bilene er grundig testet alle de nevnte steder. 

Veien har etter hver blitt til en svingete, smal og dårlig grusvei, full av huller, vaskebrett og dype søledammer. Veidekket er grov, kølsvart og skarp grus og ser nesten ut som lava, mens sølevannet er nærmest rødbrunt.

Lavgir og gangfart

Dette er tydeligvis hjemmebane for Toyotas største. Vi suser over den dårlige veien som ville slått og ristet en hvilken som helst småbil i fillebiter på no time, komfortabelt og helt uanstrengt i 70 og 80 km/t, i timer i strekk. 

Kun avbrutt av noen litt større utfordringer. Slik som skiltet som viser at vi skal opp til høyre når det ikke er noen vei mer. 

Det er rett og slett en bratt skråning med knyttnevestor, svart lava-grus og stein. Bilen settes i nøytral, en bryter vris til 4-Lav, Girstanga skyves igjen bakover til Drive og vi legger avgårde. Det går ikke fort, men bilen kravler seg uanstrengt oppover. Turtallet ligger på et slik nivå at motorens dreiemoment utnyttes til fulle.

Vet oppe venter nye utfordringer. Her er det noe som minner om en slags dårlig traktorvei, med store steiner. Det er fortsatt lavgir som gjelder, gangfart og knapt det, men vi kommer oss over, før vi kjører kjører ned en bakke, tvers over en elv som enkelt forseres. 

Tør ikke fortelle 2-åringen at han har Land Cruiseren

Står fast i elva

Noe senere slutter veien igjen. Alternativet ligger denne gang til venstre. For å komme videre herfra må man faktisk kjøre ut i den strie elva og motestrøms noen hundre meter oppover før det igjen blir farbart på land. 

Så skjer det. Det som ikke skal skje. Bilen foran meg stopper opp. Det er noen på lands som skal filme og ta bilder. For at ikke jeg skal kjøre på den, eller kjøre ut der det er for dypt, så må jeg også stoppe.

Ett av prinsippene ved litt avansert offroadkjøring er å aldri stoppe helt. Hjulene bør hele tiden være i drift. Det kan være vanskelig å komme igang igjen. 

Og det er jo det som skjer nå også. Trillrund, glatt, grov og løs elvegrus og stein gir ikke akkurat mye friksjon. Dessuten er det altså mot strømmen. Hvor dypt det er vet jeg ikke, men det er helt klart ikke noen veldig god idé å åpne døra, så en viss oppdrift er det jo også. 

Midtdifferensial og bakre differensial låses og alle tjuv-triksene i boka tas i bruk. Men like fordømt fast står vi. Det høres sikkert litt rart ut men med elva rennende i mot så er det faktisk litt vanskelig å se om det går framover eller om man står stille.

Men en titt på land avslører at vi står på samme sted. Et annet prinsipp ved offroadkjøring når man står i fare for å kjøre seg fast, eller har gjort det, er å ha minst mulig sving på hjulene, for da øker motstanden ytterligere. 

Det blir allikevel å vri kraftig fram og tilbake på rattet samtidig som bilen huskes fram og tilbake som blir redningen her. Plutselig så er vi løse og kan fortsette oppover elva. Tørrskodde. Det så jammen stygt ut en periode. 

Fasinert, fasinert og fasinert ...

Med kvikksølvet rett over null på temometeret, snøbyger på fjellene omkring og en iskald vind, er det helt greit å slippe å vasse uti elva og begynne å kødde med sleping. 

Været slutter forresten ikke å fascinere. Det skifter kontinuerlig. Sol, regn snø. Snø regn sol. Naturen fascinerer også. Karrig og forblåst, men vakkert med mange fosser og fjell spisse fjell. 

Man kan heller ikke la være å fascineres av Land Cruiseren. Fy flate for en bil! Det er bare å ta av seg både hatten og tupèen. 

Toyota Land Cruiser: Offroad-legenden fylte 60 år

En slags konklusjon

Okey, den er ikke direkte sexy å se på, det er ikke bilen du hiver igjennom hårnålssvingene i høy hastighet eller vinner lyskryss-dueller med. 

Men du kjører trygt, stille og godt i motorveishastigheter (og vel så det) timene på elendige grusveier er komfortable. Bekker og steinur er barnemat. Framkommeligheten er både enorm og imponerende. Kommer du ikke fram med denne, må du har traktor - eller helikopter. Men ikke stopp på løsgrusen i elva...

Driftssikkerheten er legendarisk god. Bruktbilprisene holder seg nesten skummelt godt og nå bruker den også litt mindre drivstoff. 

Til tross for at Land Cruiser kom tilbake i 2010, holder den fortsatt koken. Takket være en facelift i fjor og ny motor og girkasse nå. 

Etter denne turen er man overbevist og det er vanskelig å trille fram noe annet enn en sekser på terningen. Toyota Land Cruiser er en annerledes luksus-SUV. For de usnobbete.

Dette er bilen for de med motorsag,  med stegjern, karabin-kroker og klatretau og med pulk, vintertelt og fjellski. Rett og slett bilen som tar deg ut i eventyret. 

Gammel Land Cruiser : Som en hytte uten vann og strøm