Motorsykkel? Nei, nå skal de lage bil!

Dette kan bli noe av det morsomste noensinne på fire hjul. 

Yamaha Sports Ride Concept vakte enorm oppmerksomhet da den ble avduket. Foto: Lord Arnstein Landsem
Yamaha Sports Ride Concept vakte enorm oppmerksomhet da den ble avduket. Foto: Lord Arnstein Landsem

Så kom det store øyeblikket: Yamaha ville avduke sin sportsbil kalt Sports Ride Concept på Tokyo Motor Show. En sportsbil som er utviklet sammen med Gordon Murray. For oss som verdsetter små lette sportsbiler (samt japanske motorsykkelprodusenter), er det umulig å beskrive forventningen foran denne avdukingen.

Yamaha har gitt verden noen av MC-historiens største klassikere, og selskapet har vunnet det som er å vinne på to hjul. Dessuten snakker vi ikke om gamle triumfer med støv på her. Verdensmesteren i årets forrykende MotoGP-sesong (som er motorsyklenes Formel 1) kjører Yamaha, mens den første tittelen i den øverste klassen kom i 1975. Vi snakker altså om et selskap med racing i blodet.

Gordon Murray designet Formel 1-biler på 70 og 80-tallet, før det ble sportsbiler og superbiler. Murray har med årene blitt veldig opptatt av kompakte dimensjoner og lav vekt, noe som førte til et samarbeid med Yamaha.

Nå er det stille før stormen hos Volvo

Mange variasjoner på en plattform

De første fruktene av samarbeidet kom på Tokyo Motor Show i 2013, da man viste den lille bybilen Motiv. Men rammen fra denne bilen kan med små forandringer bli til to nye konsepter (den såkalte iStream-prosessen som muliggjør en mengde variasjoner på en plattform, og som ble utviklet av Gordon Murray).

Det ene er en sportsbil, og den andre en kompakt SUV. SUV-en dukker kanskje opp om to år på den japanske utstillingen, men sportsbilen har altså sin debut på årets Tokyo Motor Show.

Minner om Lotus i sine glansdager

Så hva vet vi om bilen? Dens dimensjoner er kompakte, og sammen med designet går tankene mot noe Lotus kunne ha laget i sine glansdager (Lotus var jo kjent for sine lette og kompakte sportsbiler). Bilen er frontmotorisert, har bakhjulstrekk og et chassis av karbonfiber.

Dimensjonene er omtrent som nye Mazda MX-5. 3,89 meter lang, 1,72 meter bred og 1,17 meter høy. Yamaha sier at bilen har et lettvekts chassis med høy stivhet og en optimal vektfordeling. Dette skal igjen kunne gi en kjøreopplevelse som er direkte sammenlignbar med en motorsykkel.

Nå gir de opp - superbilfloppen forsvinner

Helt annerledes kjøreopplevelse

Akkurat det med kjøreopplevelse er vanskelig å forklare for leserne som ikke har MC-lappen, men til dere som leser dette og kjører motorsykkel, så vet dere at den kjøreopplevelsen er helt annerledes enn en bil. En MC krever mer involvering fra førerens side, samtidig som den reagerer hurtigere på input.

Man kan vel gjerne si at en motorsykkel er mer krevende å kjøre, særlig hvis man snakker om hurtig kjøring. Derfor tolker jeg det dithen at Yamaha prøver å lage en sportsbil som er veldig involverende og direkte, og som er svært morsom å kjøre.

Konsernet sier at de siden 2013 har hatt en stødig utviklingsprosess mot en produksjonsmodell, og håper at du ser fram til dagen du kan få ta plass bak rattet. 

Dette skal bli et helt nytt luksusmerke