Etter noen år med heller labert salg av den kompakte SUV-en GLK, var det helt klart på tide med en ny- og frisk modell til å ta over.

Det passet nok heller ikke så dårlig at Mercedes la om hele navnepolitikken sin like før generasjonsskiftet av GLK. Dermed kunne en nemlig bytte navn også – og legge hele GLK-historien over i historiebøkene.

Den nye heter GLC. GL er de to første bokstavene i alle SUVene til Mercedes, mens C sier noe om størrelsen. Den legger seg midt i mellom GLE og GLA – og blir dermed en konkurrent til BMW X3 og Audi Q5.

Den er bare såvidt lansert. Men allerede er interessen så stor, at vi kan slå fast at de to andre premiumkonkurrentene endelig får en skikkelig tøff konkurrent å bryne seg på.

Les også: Mercedes GLK: Hvorfor selger den så dårlig?

Signert i hopetall

GLC har allerede blitt lovpriset av pressen, og det virker å være nok for mange av kundene. For selv uten å ha prøvekjørt den, har nordmenn satt penn til papir på ordrebestillinger. I hopetall! 

Foreløpig er 450 kontrakter skrevet under, men pågangen er sånn at Mercedes forventer at hele neste års Norges-kvote av denne modellen kommer til å bli revet bort alt før nyttår.

– Ja, totalt har vi i utgangspunktet fått en kvote på 1.100 biler i 2016. Men de regner vi med blir revet bort alt før nyttår. Derfor er målet nå at vi får doblet det antallet, forteller en fornøyd komunikasjonsdirektør i Mercedes Norge, Christoffer Nøkleby.

Interiøret tar med seg mye fra C-klasse. Det er ganske enkelt lekkert. Her er det høy pramiumfølelse.
Interiøret tar med seg mye fra C-klasse. Det er ganske enkelt lekkert. Her er det høy pramiumfølelse.

– All time high

Han gleder seg over svært godt salg om dagen. I september ble det totalt signert over 1.041 kontrakter.

– Det er, for å si det på godt norsk, all time high for oss. En god porsjon av dette skyldes altså GLC. Nå gleder vi oss bare til å få bilene ut til kundene så raskt som mulig, sier Nøkleby.

En av grunnene til at GLC har truffet godt i Norge, er at den leveres som ladbar hybrid. Det er en drivlinje som passer veldig godt til norske avgifter, og dermed kommer godt ut på pris.

Les også: Her avduker Mercedes en stor nyhet

Kostbart kupp

GLC 350 e kan fint kalles et kupp – til tross for prisen på knappe 600.000 kroner. Ja, det er mye penger for en bil. Men med tanke på at dette er blitt en ganske stor SUV, som da leveres med en kraftpakke på totalt 320 hk, er det likevel en svært fordelaktig pris.

Hvis en for eksempel skal sammenligne med modellene til Audi og BMW, med over 300 hk, er 350 e minst 280.000 kroner billigere. 

Forbruket dessuten på bare 0,26 l/mil. Nå skal slike tall tas med en klype salt akkurat på ladbare hybrider, men likevel. Dette er lavt.

GLC er en av bilene i klassen med best terrengegenskaper.
GLC er en av bilene i klassen med best terrengegenskaper.

Den elektriske rekkevidden er på 34 kilometer – det samme som i storebror GLE 400 e. Mens ladetiden skal være fire timer fra vanlig stikkontakt.

Med denne motoriseringen blir GLC en skikkelig SUV-rakett. 0-100 km/t skjer på bare 5,9 sekunder.

Mindre plass

Bakiden av ladbar hybrid-medaljen, er ofte at plassen blir mindre. Det skyldes at batteriene trenger plass. Og slik er det med GLC også. Mens det er rommelige 550 liter i utgangspunktet, blir det bare 395 liter i 350 e. Det er faktisk en betydelig forskjell. Så du bør ta det med i betraktningen når du skal vurdere denne bilen.

Designet på GLC følger den nye "malen" og er langt rundere i formene enn både konkurrentene og forgjengeren GLK.
Designet på GLC følger den nye "malen" og er langt rundere i formene enn både konkurrentene og forgjengeren GLK.

Innstegsmodellen er 220d 4Matic med automagir. Dette er dieselmotor på 170 hk, og prisen stater på 585.000 kroner. 

Deretter kommer 250 4Matic og 250 d 4Matic - som har henholdsvis 211 hk (besin) og 204 hk (diesel). Disse koster begge to 610.000 kroner.

Les også: Aldri har Mercedes med 4x4 vært rimeligere