Volkswagen-konsernet gjør nå alt de kan for å redde sitt navn og rykte etter at det ble avslørt at Europas største bilprodusent bevisst har jukset med utslippstallene på så mange som 11 millioner biler over hele verden.

Ifølge Reuters har selskapets markedsverdi sunket med mer enn 30 prosent, og det haster å komme med en løsning på problemet.

Mange kan være rammet i Norge

I en pressemelding tirsdag, varsler Volkswagen at fem millioner biler skal inn for å få justert teknologien som viste feil utslipp av NOX under tester. Det er uklart om Norge omfattes av denne innkallingen, men nær 200.000 biler kan potensielt være rammet her i landet.

– Våre beregninger viser at så mange som 175.000 kjøretøy kan være berørt av dette i Norge, sier Bodil Rønning Dreyer, avdelingsdirektør i Vegdirektoratet, til TV 2.

Dette gjelder Volkswagen, Audi, Skoda og Seat-biler, som har programvare som har vist feil NOX-utslipp under testene.

Vil koste milliarder

Eierene vil få beskjed om hvordan de kan få justert sine biler i løpet av noen få dager.

Analytikere mener ifølge Reuters den omfattende prosessen vil koste Volkswagen mer enn 55,5 milliarder kroner.

– Vi går en lang vei med mye hardt arbeid i møte, sa den nye toppsjefen i Volkswagen, Matthias Mueller, mandag.

Mueller tok over sjefjobben etter Martin Winterkorn, som måtte gå på grunn av avsløringene.

Volkswagen opplyser at selskapet skal opprette egne nasjonale nettsider for å gi informasjon til kundene som er berørt av utslippsjukset.

Bare i Norge alene kan så mange som 175.000 biler være «juksebiler» og registrert med for lave utslipp fra sine dieselmotorer, ifølge Vegdirektoratet.

Volkswagen har foreløpig ikke konkretisert sine planer for hvordan bilene skal justeres til et korrekt utslippsnivå.

Slik jukset de med NOX-utslippene

En av de som har fulgt rabalderet på nært hold er Brooms egen bilekspert, Benny Christensen. Han har bilteknisk bakgrunn, og har forsøkt å sette seg inn i hva det egentlig er VW har gjort. I denne artikkelen forklarer han kort hva Volkswagen har gjort.

– Det vi vet så langt, er at VW har klart å få motorstyrings-elektronikken til å "kjenne igjen" når den blir testet og denne har da startet en alternativ motorprogrammering som gir lavere utslipp av blant annet NOX-gass, enn hva "normalprogrammet" gjør, sier Christensen blant annet i artikkelen.

– Bilene har altså oppført seg annerledes enn de gjør i virkeligheten. Dermed kunne Volkswagen få fram helt andre og lavere verdier, enn de burde hatt.

– Kan du kort forklare hva NOX egentlig er ?

– NOX er ikke bare en gass. Det er flere gasser, og disse oppstår ved forbrenning av blant annet diesel under høy temperatur, slik som i for eksempel en dieselmotor. Disse gassene er svært kreftframkallende, i tillegg til å være forurensende på andre måter. Det er derfor man så gjerne vil dem til livs.