Formel 1 er ikke like populært som det engang var, og kun fire store bilprodusenter er involvert i sporten: Ferrari, Mercedes-Benz, Renault og Honda. Dermed var det mange som var glade for at VW-konsernet gjorde seg klar for å overta Red-Bull teamet, og delta i Formel 1 som Audi.

Men som de fleste nok har fått med seg, har VW helt andre problemer å stri med om dagen. Problemer som kan bli veldig kostbare. Man kjøper ikke et Formel 1 team, mens aksjeprisen stuper, for å si det sånn.

Skylder på Renault

For Red Bull er dette selvsagt dårlig nytt. Etter gullårene med fire VM-gull på rad for vidunderbarnet Sebastian Vettel fra 2010-2013, ble det en skuffende 2014-sesong med bare tre seire. Det er imidlertid ingenting mot årets sesong som er katastrofalt dårlig.

Red Bull skylder på sin motorleverandør Renault, som effektmessig ligger langt bak Mercedes og Ferrari. Det har betydd mange tekniske problemer, og et tempo som er milevis unna det øverste steget på seierspallen.

Denne skal lages i bare 15 eksemplarer

I desperasjon har Red Bull i det siste prøvd å komme seg ut av kontrakten med Renault, og teamsjef Christian Horner har ikke lagt skjul på sin misnøye med den franske giganten:

– Slik som reglene er nå, er det simpelthen umulig å være konkurransedyktig uten en Mercedes- eller Ferrari-motor. Og hvis vi ikke er konkurransedyktige, så må man spørre om det er noen vits i å fortsette i Formel 1.

Audi og Red Bull har lenge hatt et samarbeid i DTM-serien. Audi Communications Motorsport FOTO: AUDI COMMUNICATIONS MOTORSPORT /
Audi og Red Bull har lenge hatt et samarbeid i DTM-serien. Audi Communications Motorsport FOTO: AUDI COMMUNICATIONS MOTORSPORT /

Denne bilen er det forbudt å kopiere

Ferrari det beste håpet?

Det var derfor Red Bull-teamet var så glade for den kommende avtalen med VW. Tyskerne ville overta teamet, utruste det med sin egen motor, mens Red Bull Racing sitt personell ville ta seg av utviklingen av selve bilen. Konsernet Red Bull ville være en normal sponsor av teamet.

Nå har Red Bull-teamet malt seg selv inn i et hjørne, ved å terminere kontrakten med Renault. Dermed ser det ut til at Ferrari er det beste håpet.

Naturlig nok er Ferrari mer enn skeptisk. Fiat-konsernets toppsjefr Sergio Marchionne uttaler han er redd for hva som kan skje hvis Red Bull får Ferrari-motorer. Underforstått: Hvis en Red Bull med Ferrari-motor, slår Ferraris egne biler, vil det være fullstendig krise for italias stolthet.

Skal jeg kaste motoren på ham?

I verste fall får ikke Red Bull (og søskenteamet Toro Rosso) motorer til neste år, og Formel 1 sporten vil være i krise. Men det vil neppe gå så langt. Mercedes virker å være en åpenbar løsning, selv om Niki Lauda hos Mercedes avfeier det hele i et intervju med Autosport:

– Vi trenger ikke gå rundt og be folk om å bruke vår motor. Det er den andre veien sånt skal foregå. Men vi har aldri blitt spurt, så derfor har vi aldri tenkt over det. Hvis jeg ikke blir spurt, hva skal jeg gjøre? Skal jeg kaste motoren på ham (Red Bull sin sjef Dietrich Mateschitz), og gi den bort som en gave? Det er ikke sånn det fungerer. Det er en grunn for dette, og jeg vet hvorfor – han liker ikke Mercedes.

Så får vi se om det blir noe Formel 1 på Red Bull neste år eller ikke. En ting er i hvert fall sikkert: Redningen heter ikke VW eller Audi.

Fra tiden da Red Bull fullstendig dominerte: Sebastian Vettel og Mark Webber på seierspallen etter Brasil GP 2013. Foto: Red Bull
Fra tiden da Red Bull fullstendig dominerte: Sebastian Vettel og Mark Webber på seierspallen etter Brasil GP 2013. Foto: Red Bull

2,1 millioner Audier berøres også av "Dieselgate"