Her er Norges beste- og verste nybilgarantier

Fortsatt store forskjeller mellom merkene.

Ford og Kia er i hver sin ende av Forbrukerrådets nybilgarantiguide. Mens det koreanske merket troner helt øverste, ligger Ford på bunn. Illustrasjonsfoto
Ford og Kia er i hver sin ende av Forbrukerrådets nybilgarantiguide. Mens det koreanske merket troner helt øverste, ligger Ford på bunn. Illustrasjonsfoto

I 2011 gjennomførte Forbrukerrådet en omfattende undersøkelse av nybilgarantiene for de 20 mest populære merkene. I Norge er vi i utgangspunktet heldige, fordi vi har langt bedre og mer omfattende ordninger rundt dette enn andre land.

Likevel avslørte resultatet av 2011-gjennomgangen at det var store forskjeller. Etter at Forbrukerrådet gikk ut med sin bilgarantiguide, har imidlertid flere av merkene tatt grep og bedret sine vilkår.

Nå har derfor Forbrukerrådet tatt en ny gjennomgang. Men fortsatt er det noen som skiller seg ut – i begge ender av skalaen.

– Bilgarantiguiden har to hovedoppgaver. For det første er den ment å gi deg oversikt over hvilke rettigheter du tilbys hos de ulike merkene. For det andre å gi norske bilimportører motivasjon for ytterligere å forbedre sine garantivilkår, sier Forbrukerrådet i en pressemelding.

Det innebærer at Forbrukerrådets nybilgarantiguide vil bli oppdatert i sammenheng med at enkeltmerker bestemmer seg for å forbedre sine vilkår.

Førsteplassen uforandret

Førsteplassen er det imidlertid ingen endring på. Her er det, ikke overraskende, Kia som fortsatt troner øverst. De tar seieren med god margin. Hovedårsaken til det, er at det koreanske merket har hele 7 års garanti. Det er to år mer enn alle de andre. 

Der alle de andre forholder seg til forbrukerkjøpsloven, har altså Kia valgt å legge på 24 måneder til. 

Dermed ender de opp med 10,4 poeng.

– Førsteplassen er ingen overraskelse. Kia har helt klart et viktig konkurransefortrinn sammenlignet med resten, når det gjelder nybilgarantien, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Les også: Nå gir de garanti - også på bruktbil

Delt andreplass

Det er langt foran merke andreplassen – som forøvrig er delt mellom Volvo og Toyota. De får begge 7,3 poeng.

I begrunnelsen for sølvplasseringen sier blant annet Forbrukerrådet: En av Volvos største styrker er at Volvo som ett av tre merker gjennomfører en såkalt garantiutløpskontroll. Det betyr at du som Volvo-eier vil bli innkalt til en kontroll like før nybilgarantien går ut. Det innebærer i neste omgang at eventuelle garantifeil kostnadsfritt vil bli utbedret før garantien går ut.

Hos de andre merkene må du selv huske å be om en kontroll før bilen når fem år. Hvis ikke risikerer du selv å måtte betale for feil som egentlig har oppstått innenfor garantiperioden.

Toyota med veihjelp

Toyota på sin side får skryt for at de har kjørelengde på 160.000 kilometer, og i tillegg gir 2 års separat garanti på garantibyttede komponenter.

Merket tilbyr dessuten gode vilkår knyttet til ekstrautstyr montert i Norge og en meget solid, gratis veihjelp på 5 år/ubegrenset kilometer.

Kuttet to år – fortsatt gode

Videre på lista er Hyundai. De hadde 7 års garanti, slik som Kia, fram til juli 2014. Men gikk da tilbake til 5 år. Men de er likevel det eneste merket som tilbyr 5 år i kombinasjon med ubegrenset kjørelengde. Hos de fleste andre merkene, må du nøye deg med 100.000 kilometer. Det betyr at du årlig i snitt må kjøre mindre enn 20 000 kilometer om garantien skal være gyldig i hele femårsperioden.

Les også: Se hvem som innfører rekordgaranti på nybiler

"Svakeste garantivilkår"

Bak disse finner vi Mercedes-Benz og Mitsubishi. De oppnår over 6 poeng, noe som kvalifiserer dem alle til Forbrukerrådets nye betegnelse «Meget gode garantivilkår».

Lenger ned på listen finner vi de som ender opp med mellom 2 og 5 poeng. Disse klassifiseres av Forbrukerrådet som "Svakest garantivilkår". 

Ford må finne seg i å ligge helt på bunnen. De får 2,2 poeng. Forbrukerrådet mener merket kan innføre både en rausere kjørelengde knyttet til nybilgarantien, garantiutløpskontroll, forbedre garantien for ekstrautstyr montert i Norge eller tillate at lakk- og rustkontroll gjennomføres av uavhengige verksteder.

Også Nissan (2,5) og Subaru (2,5) har forbedringspotensial på mange punkter.

– Trengs et spark i baken

Broom-Benny er ellers glad for at Forbrukerrådet tar en så god gjennomgang av nybilgarantiene, og tydeliggjør forskjellene.

– Det trengs av og til et spark i baken, for å få gjort viktige endringer. Det å ligge på bunnen eller langt nede på lista i en slik oversikt, bør innebære noen konkrete endringer. Og det ganske raskt. Dette er nok ting som mange bilkjøpere er opptatt av.

Les også: Derfor er lang nybilgaranti viktig