Derfor er diesel-jukset  skadelig for miljøet

– Kan ikke utelukke at andre også har jukset. 

Ut av eksosrørene på denne VW-en kan det komme opptil 40 ganger mer miljøskadelige NOX-gasser enn hva testene viste med "jukse-programvare".
Ut av eksosrørene på denne VW-en kan det komme opptil 40 ganger mer miljøskadelige NOX-gasser enn hva testene viste med "jukse-programvare".

Nyheten om at Volkswagen kan ha manipulert utslippene på 11 millioner biler har preget nyhetsbildet den siste uken. 

Fortsatt er det mange uklarheter. Kan det være flere modeller som er innblandet, kan andre merker også ha jukset, gjelder det min og naboens bil også?

Spørsmålene er mange. Svarene er foreløpig få.

Jukset med NOX-utslippene

En av de som har fulgt rabalderet på nært hold er Brooms egen bilekspert, Benny Christensen. Han har bil-teknisk bakgrunn, og har forsøkt å sette seg inn i hva det egentlig er VW har gjort. 

– Det vi vet så langt, er at VW har klart å få motorstyrings-elektronikken til å "kjenne igjen" når den blir testet og denne har da startet en alternativ motorprogrammering som gir lavere utslipp av blant annet NOX-gass, enn hva "normalprogrammet" gjør.

– Bilene har altså oppført seg annerledes enn de gjør i virkeligheten. Dermed kunne Volkswagen få fram helt andre og lavere verdier, enn de burde hatt. 

– Kan du kort forklare hva NOX egentlig er ?

–NOX er ikke bare en gass. Det er flere gasser, og disse oppstår ved forbrenning av blant annet diesel under høy temperatur, slik som i for eksempel en dieselmotor. Disse gassene er svært kreftframkallende, i tillegg til å være forurensende på andre måter. Det er derfor man så gjerne vil dem til livs.

Toppsjefen i Volkswagen trekker seg

Høy NOX, et godt tegn...

– Her i Norge og noen andre steder, har man et avgiftssystem som baserer seg på nettopp utslippet av disse gassene. Jo høyere NOX-utslipp - jo mer avgifter og dermed høyere pris på bilen.

– Og billigere biler er det samme som flere solgte biler. Tror du det er slik VW har tenkt?

– Tjaaa... Det blir spekulasjon, men det gir jo jukset mening, om man kan bruke et slik uttrykk. I flere amerikanske stater ville de rett og slett ikke fått lov til å selge bilene, med det reelle utslippet. Jukset har altså gjort at de har sluppet til i markeder der de egentlig ikke skulle vært.

– Hvorfor har egentlig dieselbiler høyere NOX-utslipp enn bensinbiler?

– Dette er  komplisert, men jeg skal forsøke meg på en kortversjon. Tro det eller ei, men høyt NOX-utslipp er et slags sunnhetstegn i en motor, både på bensin og diesel.

– Det tyder på god forbrenning og lavt CO2-utslipp, som det jo også fokuseres svært mye på.

– Den varmere eksostemperaturen (ca 1000 grader i en bensinmotor, mot ca 800 i en dieselmotor) gjør at en bensinmotor i utgangspunktet har  høyere NOX-utslipp ut fra motoren, enn en dieselmotor.

Den beste taper

– Men bensinbiler har en treveis katalysator som effektivt fjerner blant annet NOX. En slik katalysator krever at motoren går støkiometrisk. Det vil si at det er balanse mellom oksygenet i luften og drivstoffet.

– Mens i en dieselmotor er det alltid luftoverskudd, og da vil ikke treveis-katalysatoren være i stand til å fjerne NOX på samme måte. Det må derfor reguleres på andre måter, blant annet ved motorstyrings-programmering, men det blir aldri like effektivt.

– Det gjør en dieselmotor til NOX-taperen her, selv om den i utgangspunktet er bedre enn en bensinmotor, forklarer Benny.

– Hvor farlig er egentlig NOX?

– Som sagt: NOX er flere gasser sammen, så det kommer noe an på sammensetningen. NOX er først og fremst det vi kaller for lokal forurensning og den er ekstremt kreftfremkallende, selv i små mengder.

– Med så mange biler som det her er snakk om - altså 11. millioner - så øker utslippet av skadelige gasser betydelig, det sier seg jo selv. 

– Vi har forståelse for at kundene er frustrert

Hva skal man gjøre?

– VW -jukset gjelder jo i alle fall biler med 2-liters TDI-motor, produsert mellom 2009 og fram til nå. En motor som er svært populær i Norge. Hva skal folk som har Audi eller VW med slike motorer gjøre nå?

– Ingen ting. Absolutt ingen ting. Ennå. Den norske importøren jobber på spreng med å kartelegge om – og eventuelt hvor mange biler – som finnes her på berget. 

– Fabrikken legger garantert også en plan på hvordan dette skal løses og håndteres. Det blir bare spekulasjoner, men å tenke en oppgradering av bilens software, om det er mulig, er nærliggende. Slik at kundene faktisk nå får den bilen de har betalt for. Dette vil i så fall ta noe tid.

Et annet aktuelt scenario er at de må betale avgifter, tilsvarende det som har blitt unndratt. Dette vil neppe bli aktuelt å legge på kundene, og er nok noe som VW selv må dekke

– Er det alltid samsvar mellom reelt utslipp og oppgitt utslipp?

– Nei dessverre. Det er nesten tvert imot, jeg er fristet til å si at det aldri er det. Testnormen som brukes har fått mye kritikk for å være både gammel og utdatert. Hvilket jeg er helt enig i. 

– Bare for å ta et eksempel: Et av kriteriene er at testen gjennomføres i 23 grader celsius. Det har lite rot i virkeligheten for oss her i Norge. Bare dette ene parameteret vil gi store avvik fra testnormen, til den virkelige verden.

– Nå er skal en ny og bedre testnorm være på trappene, trolig klar i 2017 og det er sannelig på tide, sier Benny. 

Bilen din bruker mye mer enn den skal

Lett å jukse

– Har juks forekommet tidligere - og hvor lett er det egentlig å jukse?

–  Så omfattende og alvorlig juks på en så utspekulert måte tror jeg ikke har forekommet tidligere. Heldigvis.

– Men for all del, det finnes de som har forsøkt komme unna med mindre utslipp enn hva tilfellet er tidligere også. Både Honda, Ford, Kia og Hyundai er blant de som har blitt bøtlagt for dette. Men på langt nær i samme omfang som det vi nå er vitne til med VW.

– Jeg er sannelig ikke helt sikker på hva jeg synes er verst i denne saken: Selve utslippene, eller at et så stort selskap som Volkswagen med vitende og vilje jukser på denne måten. Det er et fryktelig dårlig signal, og vi kan bare håpe at all oppmerksomheten rundt dette nå, gjør at ingen andre engang vil tenke på å gjøre noe lignende i framtiden, avslutter Benny. 

Tips: Slik får du ned drivstoff-forbruket