Lordens blogg er fylt med personlige betraktninger, et lite sideblikk på noe av alt det spennende som skjer i bilverdenen. Denne gang handler det om "Dieselgate" som VW-konsernet sin skandalesak er blitt kalt.

En skandale som bare øker i omfang. Nå er 11 millioner biler rammet. På verdensbasis. Resultatet er at aksjeverdien for VW stuper (over 40 prosent så langt i år). Toppsjefen har akkurat gått av. Men hvilke andre følger kan dette få? Hvordan vil konsernet respondere framover? Hva skjer når søksmålene hagler inn? Hvordan kunne noe slikt i det hele tatt skje? Spørsmålene er mange, og ikke alle er like lette å svare på.

Med viten og vilje

Først må det sies at saken er sjokkerende. For her har en bilprodusent med viten og vilje bevisst prøvd å jukse kunden. Nå vil noen kanskje si «men folk døde jo på grunn av feil som Ford og GM gjorde», og det er jo riktig. Vi husker at fabrikasjonsfeil på biler som Ford Pinto og Ford Explorer tok livet av hundrevis av mennesker, og saken med defekte tenningslåser hos GM har også kostet over 100 mennesker livet. Man hadde også Toyota og gasspedalene for noen år siden. Tilsynelatende langt mer alvorlige saker enn «Dieselgate», siden menneskeliv gikk tapt. Men bare tilsynelatende.

For ingen tror vel at Ford, GM eller Toyota bevisst ønsket å drepe kundene sine? I stedet handlet det om menneskelig svikt, slurv og uheldige tekniske løsninger.

«Dieselgate» på et annet nivå

Det er der «Dieselgate» havner på et helt annet nivå. For VW har bevisst laget en software som produserer andre verdier når man kjører den på vanlig vei, enn på testsyklusen. Med andre ord er det hele laget for å få kunden til å kjøpe en vare med høyere utslipp enn det som blir oppgitt. Det er ikke bare å svindle kunden, mange vil kalle det miljøkriminalitet.

Saken er imidlertid ikke helt uten sammenligning. I 1998 måtte Honda betale 267 millioner dollar for å ha forbigått «The Clean Air Act» med juks på 1,6 millioner biler, og Ford måtte betale 7,8 millioner dollar for det samme på 60.000 av deres Econoline Vans. Hyundai og Kia fikk også 100 millioner dollar i bot i fjor, for å ha oppgitt altfor optimistiske forbrukstall på flere av sine modeller. Med andre ord: Det er ingen grunn til å korsfeste VW for å være det eneste merket med svin på skogen.

Store kostnader

Men allikevel må jeg få si at jeg er forundret over at et konsern som VW står bak noe sånt. De har vært ekstremt flinke de siste 20 år til å bygge opp varemerket sitt. Gruppen har vokst til å bli verdens nest største bilprodusent, og Volkswagen er blitt Norges mestselgende bilmerke, mye grunnet glimrende marketing og imagebygging. Hvor mye skandalen vil gå utover salget for øvrige modeller, gjenstår å se.

Først må VW-gruppen finne en løsning for de 11 millioner biler som er solgt med jukse-software. Konsernet setter nå til side 6,5 milliarder Euro for å adressere disse kostnadene i tredje kvarter. Men det er bare begynnelsen på regningene. I USA prates det om en bot på opptil 18 milliarder dollar fra EPA (US Environmental Protection Agency), og siden det er USA vi snakker om, vil også søksmålene hagle fra privatpersoner som har kjøpt bilene.

Det hele kan bli astronomisk dyrt for VW, og nå begynner også andre markeder som Italia, Sør-Korea og Tyskland å gjøre sine egne undersøkelser på dieselmodellene fra VW.

Ironien ligger tykt utenpå dette budskapet... Foto: Wikipedia
Ironien ligger tykt utenpå dette budskapet... Foto: Wikipedia

Denne nyheten fra Tesla venter mange på 

Hvordan ble det oppdaget?

Det hele startet med at forskere fant urovekkende høye tall ved tilfeldige målinger i fjor. Man testet en BMW X5, en VW Jetta og en VW Passat. Alarmklokkene kom på da Jettaen hadde opptil 35 ganger høyere NOx enn oppgitt, mens Passaten hadde opptil 20 ganger. BMW-en på sin side hadde akkurat det den skulle.

Dermed var mistanken vekket, og en mann klarte å knekke motorstyringskodene, og oppdaget dermed en såkalt "defeat device", en programvarekode som får bilen til å bytte til lavutslippsmodus når den oppdager at avgassmålingen begynner. Når så en slik test er over, bytter softwaren over til vanlig modus, som betyr mer effekt, men også mer forbruk og høyere utslipp.

Hvorfor jukset VW?

Det store spørsmålet er imidlertid: Hvordan kunne et konsern som VW bevisst jukse på denne måten? Et juks som må ha involvert svært mange mennesker, på høyst ulike nivåer. Her snakker vi ikke om en ingeniør som har opptrådt på egenhånd, men et systematisk og gigantisk svindeloppsett på software-siden.

Min teori er at VW har vært desperate etter å lykkes på det amerikanske markedet. Et marked som verken VW eller Audi har fått til, tross milliarder i markedsføring. Bilmerker som Honda, Toyota og Hyundai er langt større enn VW i USA, og det svir nok for den tyske fabrikanten.

Så har man dette med dieselteknologi. USA har langt strengere avgasskrav enn Europa, og derfor er diesel lite attraktivt. Salget av dieselmotorer er svært lavt i USA, og den eneste måten å få folk til å kjøpe diesel, er ved å påpeke at forbruk og CO2-utslipp er mindre enn for bensinbiler. Dermed tok man denne «snarveien» til suksess.

Han skal sette verdensrekord med gressklipper

Det kunne neppe gått annerledes, toppsjefen Martin Winterkorn måtte ta sin hatt og gå. Foto: Scanpix.
Det kunne neppe gått annerledes, toppsjefen Martin Winterkorn måtte ta sin hatt og gå. Foto: Scanpix.

Sjefen måtte gå

Hva blir så resultatet av det hele? Kommer VW og stempelet «Made in Germany» til å få seg en solid knekk?Neppe. VW er et så ekstremt solid økonomisk konsern at de klarer å ta seg av gigantboten og søksmål som kommer etterpå. Men slike beløp vil selvsagt merkes, og aksjeeierne kan ikke være mye fornøyd om dagen.

Regn derfor med at et par menn i ulike stillinger her og der, blir bedt om å ta sin hatt og gå. Det stopper garantert ikke med Martin Winterkorn som akkurat har gått. Men hans avgang har naturligvis en viktig symboleffekt. Her viser VW at de forstår alvoret.  

Tøffe tider i USA

I USA kan det bli tøft for Volkswagen og Audi framover. VW-gruppen har allerede gått ut og sagt de vil hjelpe sine 650 forhandlere der, med økonomisk assistanse. Alle 2015- og 2016-modeller med 2.0 TDI-motoren, er ikke lov å selge lenger, så tusenvis av biler vil bli stående hos forhandlere.

Som om ikke det var nok, har også USAs justisdepartement innledet etterforskning. Ikke uten grunn, for i 2009 ga den amerikanske regjeringen 51 millioner dollar i såkalte «grønne subsidier» til folk som kjøpte 2.0 TDI-biler fra VW og Audi. Med andre ord har ikke bare konsernet lurt kjøpere, men også den amerikanske staten. Det er med andre ord mye som tyder på at gjennombruddet i USA er lengre unna enn noensinne for VW.

Hva med merkelappen og merkevaren?

Når det gjelder merkelappen og merkevaren «Made in Germany» tror jeg ikke den blir spesielt skadelidende. Folk vil fortsette å kjøpe tyske produkter, fordi de har tro på kvaliteten fra landet. Mercedes-Benz og BMW har da også rykket ut og sagt at dette ikke er noe man vil finne på deres biler.

Hvis bare VW nå tar tak, gjør en grundig opprydding selv, og legger seg flate for alt og alle, så kan kan nok denne «Dieselgate»-skandalen  blåse over om et par års tid. I hvert fall i Europa.

Men det gledelige utfallet av saken, tror jeg blir at alle bilfabrikanter fra nå av vil skjerpe seg betraktelig på alt som har med forbrukstall å gjøre, og det må jo være godt nytt for alle forbrukere. Kanskje vil vi om noen år faktisk få oppgitt reelle forbruksverdier fra alle bilfabrikantene. I så fall gjorde «Dieselgate» noe positivt for planeten vår.

USA har ikke vist seg å være lykken for Volkswagen-konsernet.
USA har ikke vist seg å være lykken for Volkswagen-konsernet.

Snart forsvinner Statoil-navnet