Her er bilen som kan gi et skikkelig comeback i Norge

Tucson er ikke bare tøff i trynet. Les testen:

Helt nye  Hyundai Tucson er en av moderne og kompakt SUV, en biltype som er i vinden som aldri før...
Helt nye  Hyundai Tucson er en av moderne og kompakt SUV, en biltype som er i vinden som aldri før...

Hyundai er først og fremst kjent for to ting.

For det første: Billige og litt enkle biler, særlig da de gjorde komet-karriere på det norske markedet på 90-tallet.

For det andre: Store svingninger i salget. Som relativt nytt og kanskje litt ukjent bilmerke var de inne på topp 10. I andre perioder har de nesten ikke solgt en dritt - for å si det rett fram uten og filter...

De siste årene har det vært blytungt for merket i Norge.  Men denne bilen, den helt nye Tucson, kan faktisk gjøre noe med begge disse to tingene.

Vi har kjørt nykommeren som er usedvanlig tøff i trynet, og fikk oss en overraskelse.

Testbilen er utstyrt med en 2-liter diesel med automatgir og firehjulsdrift, i den velutstyrte Arctic Race Edition-utgaven.

Prisene på Hyundai Tucson starter på 281.000 kroner i grunnversjon og med forhjulsdrift.

På prislappen til testbilen står det 463.000 kroner. 

Kjøreglede: 5/6

136 hestekrefter høres kanskje ikke mye ut i disse dager, men de som bor bak den digre Hyundai-grillen gjør et utmerket jobb.

Bilen oppfattes som sprek nok. Automatgirkassa leverer også varene med presise og komfortable skift.

Setene er gode, den opplevde kvaliteten er også lysår unna det Hyundai bød på for bare noen få år siden.

Fjæringsoppsettet heller mot det komfortable , men den er allikevel relativt fast. Bilen går stabilt og kjøreegenskapene kan beskrives som trygge og forutsigbare, styringen er lett men allikevel presis. Dessuten går Tucson svært stille. Det er overraskende lite vindsus, dekkstøy og motorlyd inne i kupeen. 

Hyundai Sonata: Plutselig var de som sunket i jorden

Interiør / plass: 4/6

Plassen i forsetene er utmerket. Man sitter godt i setene som har rikelig med justeringsmuligheter. Fra forsetene oppleves bilen faktisk som større enn den egentlig er på grunn av romfølelsen.

Interiøret er gjennomtenkt. Koppholdere, tilkoblingsmuligheter og smarte rom for å legge fra seg småting bærer ikke preg av tilfeldigheter. Små, men viktige hverdags-detaljer som man lærer seg å sette pris på.

Dashbord og konsoll har en nøktern, men absolutt moderne og funksjonell design. Finish og materialkvalitet er god og godt over det vi hadde forventet.

Plassen i baksetene er også god. Den er vesentlig større enn hva forgjengeren iX35 bød på. Her sitter også voksne greit.

Bagasjerommet svelger unna 513 liter - uten reservehjul. Det er slett ikke dårlig. Vår bil har reservehjul i full størrelse, dermed krymper plassen til 488 liter. Og såpass bør det være i en moderne familiebil. 

Dessuten har den fått mye nytt og viktig utstyr tilgjengelig når det gjelder både sikkerhet og komfort. Bilen oppleves som svært "up to date", selv om framtoningen fortsatt er folkelig og nøktern.

Vi slår fast at Hyundai-ingeniørene har gjort en utmerket jobb med interiøret i nye Tucson.

Motor: 4/6

Motoren er som nevnt en 2-liter på 136 hk, den byr på rause 373 Nm i moment. Noe som gjør at motoren føles både sterk, seig og rask nok.

Girkassen er en sekstrinns automat. Den girer både presist og komfortabelt, og denne drivpakken er både et komfortabelt og fornuftig valg i Tucson.

0-100 km/t gjøres unna på ikke veldig kjappe 12 sekunder. Toppfarten er 186 km/t.

Forbruket er oppgitt til 0,61 l/km på blandet kjøring. På langkjøring i "søndagskø" ned fra Geilo, viste vår kjørecomputer et forbruk på ned mot 0,5 l/mil. Helt klart godkjent, det.

Velger du Tucson med manuelt gir og samme motor, er den både raskere, gjerrigere og billigere.

Den leveres også med bensinmotorer - med og uten firehjulsdrift.

Design: 4/6

Hyundai Tucson er både designet, utviklet og bygget i Europa. Segmentet for kompakte SUV-er vokser veldig fort her og slik sett er timingen god for nye Tucson.

Også utvendig har Tucson fått et langt mer moderne uttrykk. Den er velproporsjonert og med de vanlige "offroad"-detaljene man forventer, som store hjul, sorte plasthjulbuer, sorte kanalskjørt og "liksom-skliplater" foran og bak.

Det som virkelig gir Tucson karakter og særegenhet, er den digre grillen, med horisontale krom-ribber og smale,  litt høyt plasserte LED-lys.

Fronten kan kanskje oppfattes som litt i overkant voldsom av noen, i forhold til resten av bilen. Den er nemlig ikke fult så tøff i trynet som den kan se ut. Men alt i alt - så er Hyundai Tucson vellykket også utenpå.

– Jeg skal ha den bilen som er i TV-reklamen

Miljø / økonomi: 3/6

Hyundai både er – og må være – gunstig priset for å ha sjanse mot de andre tøffe konkurrentene i segmentet. Vi snakker om vel etablerte biler som Toyota RAV4, Nissan Qashqai, Ford Kuga, Subaru Forester og ikke minst konsern-broder Kia Sportage.

Verditapet har tradisjonelt også vært noe høyere enn hos de aller beste konkurrentene, uten at det er noen spesiell grunn til det. Det er den gamle loven om tilbud og etterspørsel som fortsatt gjelder.

Men gunstig innkjøp, dekker inn noe av det prosentmessige høyere verditapet.
Når det gjelder driftsikkerhet er Hyundai tradisjonelt veldig gode. Gunstige priser på service og vedlikehold taler også for Tucson.

Når det gjelder forbruk og utslipp, så har aldri dette vært noen paradegren for Hyundai. De har ofte ikke hatt det aller nyeste av moderne teknologi.

Selv om nye Tucson heller ikke er best i klassen, har det også her vært et solid løft. Et forbruk ved blandet kjøring på 0,61 l/mil og et CO2-utslipp på 160 g/km er "innafor", med tanke på både automatgir og firehjulsdrift.

Velger man forhjulstrekk og manuelt gir - så ser disse tallene helt annerledes ut, naturlig nok.

Hyundai Terracan: Hvorfor er den så rimelig?

Konklusjon: 4/6

Med nye Tucson har Hyundai tatt et kvantesprang. Nå er de igjen på offensiven og tilbyr en svært bra og fornuftig bil. På alle måter.

Og det trengs. De siste årene har det gått stupbratt nedover for Hyundai i Norge.

En strategi med å øke prisene på bilene, har ikke fungert. Kundene har rømt til andre merker, og Hyundai har en stor jobb å gjøre for å komme tilbake.

Tucsons forgjenger ix35 slo ikke an her hjemme. Nå har Hyundai gjort en langt mer grundig jobb, og Tucson overrasker oss positivt. Den litt billige "Østen-følelsen" er helt borte og bilen oppleves som hel ved. Dette er definitivt bilen som kan få Hyundai tilbake på sporet her i Norge.

Les vår test av Hyundai i40 her: