Om ikke lenge, åpner den viktige bilutstillingen i Frankfurt. Da skal det presenteres en rekke nye, spennende modeller. 

En av bilene som bør være svært interessant for det norske markedet, er BMWs ladbare flerbruksbil 225xe Active Tourer. BMW har to flerbruksbiler i sitt modellutvalgt: Active Tourer og Gran Tourer. Sistnevnte er også tilgjengelig som sjuseter.

Men det er altså den kompakte versjonen som blir ladbar.

225xe-betegnelsen avslører både at det er en snakk om en sprek, ladbar hybrid – og at den får firehjulsdrift. 

Den nye modellen kan sørge for at BMW her får seg en ny bestselger i Norge. Den har nemlig svært få konkurrenter, og ingen i klassen for flerbruksbiler.

Selger godt

Active Tourer har allerede gjort seg sterkt bemerket på salgsstatistikken. Så langt ligger det faktisk an til at den skal overgå en målsetning om 700 solgte i år.

BMW 2-serie Active Tourer har i utgangspunktet forhjulstrekk. Men den ladbare hybriden har trekk på alle fire.
BMW 2-serie Active Tourer har i utgangspunktet forhjulstrekk. Men den ladbare hybriden har trekk på alle fire.

– Ja, det har vært en veldig fin utvikling her. Det er tydelig at konseptet treffer godt. At vi nå får en ladbar modell, som også har firehjulsdrift, viser at BMW satser på dette segmentet. 225ex tror vi blir en populær bil her hjemme, sier markeds- og kommunikasjonsdirektør hos BMW, Christian Gottschalk.

Les også: Flerbruksbil: Ikke alle gode ting er 3

Elmotor sørger for 4x4

Grunnen til at bilen ikke får xDrive-betegnelsen, er at dette blir en annen type firehjulsdrift enn den som brukes i de andre BMWene. Her er det elmotoren som sørger for at bakhjulene har drivkraft. Active Tourer har i utgangspunktet forhjulstrekk.

– Men hva skjer når batteriene går tomme?

– Det gjør de ikke. Systemet er lagt opp slik at bensinmotoren hele tiden lader opp elmotoren, slik at det er nok kapasitet til å holde firehjulsdriften gående hele tiden.

Men en konsekvens av elmotoren og batteriene over bakakslingen, er at bagasjerommet blir mindre. Kapasiteten går ned fra 468 til 400 liter. I praksis blir "ekstrarommet" under gulvet borte.

Rekkevidde

Drivlinjen er en 1,5 liter tresylindret motor med twin turbo, kombinert med plug-in hybridsystem eDrive, som samlet yter 224 hestekrefter. Den har 41 kilometer elektrisk rekkevidde.

Resultatet er at dette blir en skikkelig spreking, samtidig som forbruket er lavt. 0,2 l/mil med et Co2-utslipp på 46 g/km, er oppgitt forbruk. Så skylder vi som vanlig å gjøre oppmerksom på at forbruket på ladbare hybrider blir gunstigere jo oftere og kortere du kjører. Ved langkjøring blir forbruket naturligvis noe helt annet.

Les også: Dette er bilen BMW aldri skulle bygge

GTI-sprek

Men ut av lyskrysset, kan nok denne flerbruksbilen gi hakeslepp for både den ene og den andre. 0-100 km/t går nemlig unna på svært kjappe 6,7 sekunder. Det er GTI-tid, det, i en kompakt flerbruksbil!

Dette er forøvrig ikke den eneste ladbare modellen BMW kommer til å vise fram i Frankfurt. I tillegg har de nemlig X5 xDrive40e, 740e og 330e.

Populært

I Norge har andelen ladbare hybrider virkelig fått et løft i år. De kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Det gjør ganske enkelt at du får mye bil for pengene.

En annen fordel med de hybride drivlinjene, er at de ganske enkelt eliminerer rekkeviddeangsten. Kombinasjonen av elmotor og vanlig forbrenningsmotor gir en trygget som elbilene ikke kan by på.

VW har allerede gjort rent bord med sine ladbare GTE-modeller (Passat og Golf), som går på strøm. Her er det lange ventelister, om du bestiller nå.

Les også: Disse er mest fornøyd med familiebilen sin

Liten, men romslig

Active Tourer deler ellers plattform med ny Mini, og er kun 4,3 meter lang. Likevel har den bra med plass. 

Dette er også en modell som bringer en god porsjon premium-følelse til klassen, og mer utstyr enn mange av konkurrentene kan by på.

Hva prisen på den nye modellen blir, er imidlertid ikke klart enda. Innstegsprisen, for 218i, er 311.000 kroner. Vi tipper imidlertid at den ladbare varianten, med 224 hk, blir vesentlig rimeligere enn 225i med 231 hk. Sistnevnte koster 522.200 kroner.

Christian Gottschalk i BMW håper å kunne gå ut med prisen på bilen i løpet av høsten, mens bilen er ventet til Norge i april neste år.

Les også: Dette har BMW aldri gjort før