Gjør comeback – allerede utsolgt for 2017

Dette lover bra for entusiastmerket.

TVR har ennå ikke gitt ut noen skisser eller bilder av det som skal bli den første comeback-modellen deres, dette er Cerbera som ble produsert fra 1996 til 2003.
TVR har ennå ikke gitt ut noen skisser eller bilder av det som skal bli den første comeback-modellen deres, dette er Cerbera som ble produsert fra 1996 til 2003.

Det er snart ti år siden den siste TVR-modellen forlot fabrikken i Blackpool. 

Da hadde TVR vært eid av den russiske forretningsmannen Nikolay Smolensky i noen år. Smolensky var bare 24 år da han kjøpte TVR for rundt 140 millioner kroner.

Skepsisen var stor da han tok over, og det viste seg dessverre å være berettiget. Investeringene Smolensky hadde lovet kom ikke – og noen svært turbulente år fulgte. Fabrikken i Blackpool stoppet opp i 2006 og 300 arbeidere mistet jobbene sine.

Så mørkt ut

Da fryktet mange at vi hadde hørt det siste fra TVR. Listen over entuiastmerker som har måttet innstille driften er lang. Å drive bilproduksjon er kostnadskrevende, og uten nødvendige finansielle muskler er det tøft å klare seg i den krevende konkurransen.

Lenge så det mørkt ut for TVR, men så kom nye eiere inn for et par år siden. De har jobbet målbevisst mot et comeback, og nå nærmer det seg.

Lyst på TVR? – Løp og kjøp!

Tatt imot bestillinger

Utgangspunktet er å "lage sportsbiler for folk flest". Det betyr i praksis at TVR skal ligge langt under biler med tilsvarende prestasjoner i pris.

Her skal det handle om å ha fokus på prestasjoner og kjøreglede – og der fancy utstyr og avanserte elektroniske løsninger er langt mindre interessant.

Og den kombinasjonen er det tydeligvis mange som har sans for. Uten å ha så mye som et bilde å vise fram, har TVR siden i sommer tatt imot bestillinger på det som skal bli comeback-modellen deres. Flere hundre interesserte har betalt inn depositum på over 60.000 kroner, og nå er det klart at hele 2017-produksjonen allerede er solgt.

Denne var for skummel til å selges

Rendyrke merkevaren

Dette blir det første produksjonsåret for den nye TVR-en. Selskapet har ikke gått ut med noen offisielle produksjonstall ennå, men de kommer til å starte forsiktig.

Senere skal målsetningen være å komme opp i en produksjon på rundt 1000 eksemplarer årlig.

Her vil uansett etterspørselen avgjøre. TVR vil forbli en nisjeaktør, det er viktigere å rendyrke merkevaren enn å komme opp i størst mulig volum på kort tid.

Tunge aktører

I spissen for comeback-satsingen står den velstående forretningsmannen Ted Edgar.

I tillegg til å kjøre billøp med Aston Martin har han bygget opp en millionformue gjennom å utvikle dataspill. Han leder en investorgruppe med svært bilinteresserte folk som mener det bør være marked for et nisjemerke som TVR.

Med på laget er tunge aktører som Gordon Murray Design og Cosworth Engineering. Foreløpig er det ikke kjent hvor i England TVR skal ha sin nye fabrikk, men her begynner det nå å haste med å få på plass alt det praktiske. 

Dette entusiastmerket ble reddet i siste liten

Slått konkurs, så ble sjefen arrestert