Smart bil for de som tør å tenke litt annerledes
Sjarmerende småbil bygger på suksessmodell. Les testen:
Fiat har lange og stolte tradisjoner. De senere årene har det imidlertid blitt færre storselgere og biler med sjel. Her til lands har salgstallene rett og slett vært nitriste i en lang periode.
Et lysglimt i den tunge perioden, har vært retromodellen 500. En småbil med klare hint om gode, gamle dager, med den utstrålingen og sjarmen vi vet at Fiat kan levere.
Suksessen har vært såpass imponerende, at den nå danner utgangspunkt for et helt modellutvalg. Den leveres nemlig også som cabriolet, og stasjonsvogn-utgaven 500L kom på plass tidligere i år.
Sist ut i rekken av 500-varianter, er en litt høyreist crossover – som har fått navnet 500X.
500 biler i året
Den nye modellen er ventet å stå for et salg på rundt 500 biler i året i Norge. Det er i tilfelle gode tall i Fiat-målestokk.
Prisene starter på like under 300.000 kroner, da med forhjulstrekk og laveste utstyrsnivå (Base). Men Fiat forventer at nordmenn vil gå for topputgaven, med firehjulsdrift, automatgir og rikelig med utstyr (Cross +).
Det er nettopp denne modellen vi har fått låne. Bli med på test i en sjarmerende nykommer i et segment som bare blir mer og mer populært.
Les også: Her er en råsprek versjon av Fiat 500!
Kjøreglede: 4/6
Fiat 500 er en morsom og underholdende bil å kjøre. Lav vekt, kort akselavstand og lite overheng, gir en hel del gocart-følelse.
500X er en betydelig større, tyngre og høyere bil. Det gjør naturligvis en hel del med kjøreegenskapene. Men det den taper på svingete småveier, tar den igjen på motorveien og utenfor allfarvei. For 500X er en trygg og stabil også i høye hastigheter. Det er dessuten overraskende god støyisolering, noe som bidrar til at du blir mindre sliten på lange turer.
Den takler også lett offroad-kjøring, og firehjulsdriften bidrar til at du forserer litt flere bakker på vinterstid enn du ellers ville gjort.
Positivt overrasket blir vi dessuten over setene i testbilen. De tofargede sportssetene har en fin blanding av komfort og nødvendig sidestøtte.
Du kan velge mellom flere kjøreprogrammer: Auto, Sport og Tracking. I utgangspunktet vil du nok klare deg med Auto mesteparten av tiden. Joda, den blir hakket hvassere i Sport, men siden bilen ikke innbyr spesielt til den typen kjøring, er det mest overflødig.
Et eget program for kjøring på litt mer utfordrende underlag kan imidlertid komme godt med når det kniper.
Den 2 liter store dieselmotoren støyer litt mer enn vi skulle ønske, og da særlig når vi bruker turtallet litt.
Les også: Du kan lure naboen – helt til snøen kommer
Interiør/plass: 4/6
Interiøret har fått en helt ny og mer moderne layout. Her har Fiat tatt store steg. Kvalitetsfølelsen er langt bedre enn på tidligere modeller, og infotainmentsystemet fungerer bra. Men det blir en del trykking på touchskjermen – og du må konsentrere deg, både for å finne de rette valgene og for å treffe riktig "knapp".
Dashbordet domineres av mye plast, men den er ikke hard og knirkete, som vi fryktet at den skulle være. Små detaljer her og der pynter opp, og det hele blir rett og slett smakfullt og stilig. Skjermen på toppen er delvis integrert og ser bra ut. Men grafikken og brukergrensesnittet er ikke på nivå med de beste.
I baksetet kan to voksne sitte uten store problemer.
Bagasjerommet er på 350 liter. Det er ikke ille. Men noen fullverdig familiebil for de med barnevogn er det ikke. Noe av grunnen til at den ikke er mer romslig, er den sterkt skrånende bakluka. Her er design prioritert foran plass.
For øvrig er det bra med oppbevaringsplasser og koppholdere.
Les også: Her er en større Fiat-SUV
Motor: 4/6
2-literen i testbilen er på 140 hk. Den har et ganske markant lydbilde, men fungerer godt til denne bilen. Den gir vesle 500X et hyggelig skyv.
0-100 km/t leveres riktignok på ikke altfor imponerende 9,8 sekunder. Men det kjennes friskere ut når du sitter i bilen, og det er sjelden vi tenker over at det mangler krefter. Mye skyldes dreiemomentet på 350 nm, som gir et fint bunndrag også på lavt turtall.
En annen grunn til at dette fungerer såpass bra, er at motoren kobles opp mot en helt ny, 9-trinns automatgirkasse. Dette er en girkasse som vanligvis brukes i langt dyrere modeller, for eksempel Range Rover Discovery Sport og Jeep Cherokee. Den er et samarbeid mellom ZF og Chrysler, og er både kvikk, sømløs og effektiv.
Les også: Prut til selgeren blir sint
Design: 5/6
Her synes vi Fiat har gjort en svært god jobb. Og etter oppmerksomheten vi fikk under testperioden, er det åpenbart mange der ute som deler det synspunktet. Dette er en bil som får folk til å smile, snu seg og peke.
Fronten har klare trekk fra lillebror 500 – men er mer macho. Skliplate og detaljer i krom bidrar til at den får en egen identitet. Plastdetaljene rundt hjulbuene er såpass smale at de ikke ødelegger inntrykket.
Hekken minner ikke så rent lite om Mini, men det trenger jo ikke å være negativt? Takspoileren og den skrånende bakluka bidrar til et røffere og mer sportslig utseende.
Prikken over i-en er den knallrøde metallic-lakken. Vi har sett 500X i helt lys beige også, og den fargen yter på ingen måte designet rettferdighet.
Det skal også være mulig å få den med litt fartsstriper og annen dekor. Ja takk, sier vi!
Les også: Fiat 500 med 7 seter – joda, det finnes også
Miljø/økonomi: 4/6
Prisene starter altså på like i underkant av 300.000 kroner, da for innstegsmodellen med manuell gir, 120 hk og laveste utstyrsnivå. Mini Countryman, som må betegnes som nærmeste konkurrent, starter på bare 246.300 kroner. Da med bensinmotor på 90 hk, manuell gir og med forhjulstrekk.
For omtrent den samme prisen som innstegsmodellen av Fiat 500X, får du en Mini Countryman Cooper D, med 112 hk.
Det skal imidlertid nevnes at det følger med mer utstyr i Fiat 500X.
Går vi opp til toppmodellen, som vi har testet, med øverste utstyrsnivå, Cross + 140 hk dieselmotor og automatgir, blir prisen knappe 420.000 kroner. Det er faktisk en god del mer enn Mini Countryman Cooper SD med 143 hk, automatgir og 4x4. Den starter på knappe 384.000 kroner. Igjen kan det lønne seg å studere hvilket utstyr som følger med her.
Uansett; Fiat vinner på forbruks- og miljøfronten. Testbilen klarer seg med et oppgitt forbruk på 0,56 l/mil, mens Cooper SD må ha 0,59 l/mil. CO2-utslippet til Fiat 500X er på 144 g/km, mens Cooper SD havner på 156 g/km.
Les også: Her er lavpris-SUVen i Norge
Konklusjon: 4/6
Det er lenge siden vi har sett og kjørt en Fiat som gir en så god totalpakke som 500X. Nytt og forbedret interiør, gode kjøregenskaper, langt bedre opplevd kvalitet – og ikke minst et friskt design som folk legger merke til.
Bra med utstyr er det også. Og utover høsten blir den tilgjengelig med adaptiv cruise control, som bremser og gasser selv, avhengig av farten til bilen foran.
Mini Countryman har et par fordeler, ved at den er mer etablert i markedet. Den finnes også i langt flere varianter, både med bensin og diesel. Men at den skal få merke konkurransen fra Italia er vi ikke i tvil om.
Ikke bilen for deg hvis:
Du vil ha mest mulig plass for pengene
Bilen for deg hvis:
Du liker biler som skiller seg litt ut
Prøv også:
Mini Countryman: Morsom og rimelig
Les også: Dette er retro på sitt beste!