Råsterk SUV til under halv pris

Denne er det ikke mange av i Norge.

VW Touareg er ikke et spesielt utkjent syn på norske veier – men det er svært få av dem som har hybrid motorisering.
VW Touareg er ikke et spesielt utkjent syn på norske veier – men det er svært få av dem som har hybrid motorisering.

Ved første øyekast, ser denne bilen ganske så normal ut. Det er riktignok ikke VWs mest kompakte og folkelig SUV, Tiguan, men den større og mer luksuriøse Touareg.

Det er en modell som i sin andre generasjon virkelig har blitt en verdig konkurrent til modeller som Volvo XC90, Audi Q7, BMW X5 og Mercedes GLE. Den har ikke samme status som de tre andre, og mangler en del på premiumfølelsen, men tar igjen mye på sterke offroad-egenskaper og lavere pris.

Men også denne modellen er tilgjengelig med motorisering som gjør den alt annet en folkelig. Bilen vi omtaler her, er en hybrid. Den har nesten 400 hk!

Ny i Norge kostet en slik rundt halvannen million, når blir den din for under halvparten.

Les også: Dette er de aller beste, brukte SUVene

Lavt forbruk

Hybrider er i vinden om aldri før. Kombinasjonen av en elektrisk motor og en bensin- eller dieselmotor, gjør at du kan spare mye drivstoff. Slik er det også i Touareg.

Her er det en forbrenningsmotor i form av en V6, som ved hjelp av en kompressor yter 333 hk. Den får altså bistand fra en elmotor – som tilsier at du har 380 hk og et dreiemoment på 580 nm til rådighet. 

Klikk her for å se hele annonsen

Dette sørger for 0-100 km/t på respektable 6,5 sekunder – uten at forbruket på den to tonn tunge bilen er hårreisende av den grunn. 0,82 l/mil er oppgitt blandet forbruk. 

Les også: Dette er SUVene fra helvete!

Godt utstyrt

Bilen vi har funnet, er en 2011-modell, som har rullet 88.000 kilometer. Prisen er rett og slett det noe spesielle tallet 666.000 kroner, før omregistreringsavgiften på 3.500 kroner.

Bilen er godt utstyrt. Blant annet har den aktiv cruisekontroll, som gjør at den kan både gasse og bremse selv, avhengig av farten og avstanden til bilen foran. Ryggekamera, soltak, skinn, navigasjon og frontkamera ble også bestilt av første eier. 

Tilhengerfeste gjør den nok attraktiv for mange som drar campingvogn. Og selv om det er en hybrid, kan den trekke 3,5 tonn.

Les også: Folkelig SUV med superkrefter

God offroader

Noe av det som gjør Touareg til en premium-SUV litt utenom det vanlige, er at den virkelig duger til å kjøre utenfor allfarvei også.

Bilen kan heves og senkes, vade i opptil en halv meter dypt vann, takler stigning på 45 grader, tverrhelling på 37 grader og har ulike programmer for forskjellige underlag. På dette området er det mange som må se seg slått av Touareg.

I tillegg er den komfortabel på vanlig vei, om enn ikke like sportslig som en del av konkurrentene.

Les om første generasjon Touareg i vår bruktbilguide

Mindre bagasjerom

Rikelig med plass er det også. Men verdt å huske på, er det at hybrid-modellen har litt mindre bagasjerom enn en standard Touareg. Batteriene krever nemlig sitt.

Her er det derfor kun 493 liter tilgjengelig, mot 580 i en modell som ikke har hybrid-motorisering.

Modellen vi har funnet selges av forhandler, og det følger med seks måneders garanti - opptil 6.000 kilometer. Det er også full servicehistorikk og en tilstandsrapport. 

Det ligger totalt 46 Touareg til salgs på finn.no i skrivende stund. Prisene starter så lavt som 130.000 kroner. 

Les også: Verditap: 150.000 kroner i året