Den første lot seg ikke rikke på 49 dager
Nå har de produsert mer enn 8 millioner eksemplarer.
Nå tar de fleste av oss hybridbiler ganske for gitt, men da Toyota besluttet å bygge den første Prius-prototypen fikk de erfare at det ikke var noen enkel jobb.
Dette var tilbake i 1995 - altså for 20 år siden. Teknologien var både uprøvd og mildt sagt eksperimentell.
Ville ikke gå...
Visste du for eksempel at den første bygde prototypen av Toyota Prius nektet å kjøre så mye som én meter?
– Vi hadde ingen anelse om hva som var galt, så vi jobbet sent hver kveld for å finne ut av det. 49 dager ble brukt! Da vi endelig fikk den til å gå rundt juletider, gikk den bare 500 meter før den stoppet igjen.
Det forteller Toyota-talsmann Takeshi Uchiyamada.
Allerede i 1997 følte allikevel Toyota seg så trygge på teknologien at de slapp den første hybridbilen. Bilen som siden har gått sin seiersgang over store deler av verden. Nemlig suksessmodellen Toyota Prius.
Les vår test av Toyota Prius +7 her
8 millioner biler
Siden har de fulgt opp med mange andre modeller med hybrid drivlinje.
Nå har Toyota og Lexus så mange som 30 forskjellige modeller med denne drivlinje-teknologien og bilene selges i mer enn 90 forskjellige markeder.
Så langt har de produsert mer enn 8 millioner biler eksemplarer. Dette skal ha spart Moder jord for 58 millioner tonn (!) med CO2-utslipp og 22 millioner liter bensin, ifølge Toyotas egne tall.
Dette er mye smartere enn elbil
Har tatt av
Hybrid-eventyret er slett ikke over for Toyota ennå, for nylig kunngjorde de at en ny og folkekjære modell også vil bli å få som hybrid. Nemlig Rav4.
Til å begynne med gikk riktignok salget med disse bilene litt tregt. Men det løsnet sakte men sikkert. For bare 20 måneder siden passerte man 6 millioner og den siste millionen nådde man på bare 10 måneder.