Bedre enn hva mange tror?

Opel Mokka er for mange en litt glemt bil, men det burde den kanskje ikke være?

I Tyskland er Mokka en stor suksess, og gir klingende mynt i kassen til konsernet.
I Tyskland er Mokka en stor suksess, og gir klingende mynt i kassen til konsernet.

«Kan være redningen for hardt pressede Opel.»
Normalt liker jeg å sitere forfattere, filosofer og store tenkere, men denne gangen gjør jeg et unntak, og siterer i stedet min gode kollega Vegard Møller Johnsen.

Han skrev nemlig dette etter å ha testet nye Opel Mokka i oktober 2012, og ikke uten grunn. For Mokka hadde en lav innstegspris, den hadde gode utstyrspakker, og den hadde en del tekniske løsninger som konkurrentene ikke hadde. Men ville det være nok?

Storsuksess i Tyskland

Nå, snart tre år senere, er det vel bare å konstatere at det ikke var nok. I Norge vel å merke. Mokka landet i et beintøft crossover/SUV-marked, og ble aldri den salgssuksessen her hjemme som man kanskje skulle tro (når det er sagt er den Opels bestselgende bil her hjemme, og man solgte 755 Mokka fra 1 januar til 1 september i år). I Tyskland derimot, går det virkelig unna, og i 2014 ble det solgt 28.000 Mokkaer der, kun Astra og Corsa selger mer.

Kan bli Toyotas mest spennende bil på mange år

Mokka er nå ute på markedet med en ny 1,6-liters diesel. For å bli litt klokere, lånte jeg en 2015-modell Mokka med utstyrsnivå Premium, firehjulstrekk og den nye 1,6-dieselen på 136 hk.

Begrenset bagasjeplass for langtur?

Vi tar bilens opplagte svakhet med en gang: Bagasjeplass. 356 liter. Som Vegard skrev det i 2012: «356 liter betyr at du skal pakke meget rasjonelt om hele familien skal kunne dra på tur.»

Det er da også nettopp det vi skal. Min familie, altså meg, kone, barn (en fireåring) og en hund (10 år gammel fransk bulldog) skal kjøre nordover på sommerferie i to uker.

Jeg kan pakke rasjonelt, men kan fruen det? Det viser seg at det går overraskende fint, men jeg konstaterer at du neppe får plass til så altfor mye i denne bilen. Noe som senere viser seg å ikke være helt sant…

Konfekt-assosiasjoner

Utover dette er det ingenting opplagt å klage over. Designet er kanskje ikke så spennende, men det gjelder da også de fleste av Mokkaens konkurrenter i dette segmentet.

Interiøret er svært behagelig å se til. En blanding av mørkebrunt og lysebrunt, som for meg betyr positive konfekt-assosiasjoner. Interiørkvaliteten for øvrig er god, og det er lett å finne ut av ting, også for de som ikke har kjørt bilen før.

Opp Østerdalen, og man er blitt godt vant med Mokka. Vi sitter godt i gode seter, som er bedre enn de fleste av konkurrentene fra Østen. Fjæringen er også ganske komfortabel på slik milsluking, men slår litt på hullete nordlandsveier når vi kommer så langt. Støynivået er bra, både hva gjelder vind og dekkstøy.

Den 6-trinns manuelle kassen er godt egnet den nye motoren, som er en topp moderne turboladet dieselmotor som oppfyller Euro 6-kravene. Den trekker godt og jevnt i turtallsområdet fra 1500 omdreininger og opp til 4000, med sine 320 Nm.

Samtidig er den stillegående, og forbruksmessig helt innafor. Opel oppgir blandet forbruk til 0,44 l/mil, som er litt i det optimistiske laget. Første måling gjør vi etter 72 kjørte mil, og da har bilen brukt 0,63 l/mil (oppgitt forbruk 0,56 l/mil.

Se hvem som lover sportsbil for folket

Senere måler vi etter 75 mil, og da er forbruket 0,54 l/mil (oppgitt 0,51 l/mil), og en siste gang etter 39 mil. Da er forbruket 0,63 l/mil (oppgitt 0,56 l/mil). Tall som må sies å være som forventet av en 1,5 tonns bil.

Priser og utstyrsnivå

Vår bil er en Premium. Det er det høyeste utstyrsnivået. Billigst er Edition, som starter på 254.900 kr med 1,4-liters bensin på 140 hk. Her får du egentlig svært mye for pengene, som f.eks aircondition, oppvarmet ratt, Dab+, blåtann, cruise control, automatisk bakkestartassistent, bakkenedkjøringsassistent hvis 4x4, takrails og Isofix-fester.

Går du opp til utstyrsnivå Cosmo, får du også ting som to-soners elektronisk klimaanlegg, IntelliLink infotainmentsystem, parkeringssensorer foran og bak, automatisk fjernlys, regnsensor og midtarmlene for fører.

Her dukker også den nye 1,6-liters dieselen opp, som i ren forhjulstrekkversjon koster 284.900 kroner. Velger du automat vil den samme bilen koste deg 314.900 kroner.

På toppen er altså Premium, hvor du får ergonomiske sportsseter i skinn, BOSE premium lydsystem, automatisk adaptive Bi-Xenon frontlys, elektrisk soltak og ryggekamera. Med 1,4 bensin og tohjulstrekk koster den 346.900 kroner, mens vår firehjulsdrevne utgave med 1,6 diesel koster 366.900 kroner. Det er den dyreste Mokka du kan kjøpe.

I tillegg går det an å bestille noe ekstrautstyr, og vår bil har den såkalte Opel Eye-pakken, som inneholder et frontkamera med filskift og kollisjonsvarsling, samt trafikkskiltgjenkjenning og en sensor for kollisjonsvarsling til kroner 9.900, samt lakk (Deep Espresso Brown) til kroner 5.000. Noe som gir en totalsum på 381.800 kroner.
Det må sies å være en hyggelig pris for en velkjørende SUV med firehjulstrekk, som er nedlesset av utstyr.

Akilleshælen ikke så vond allikevel?

Kort fortalt er det derfor mye å glede seg over med Mokka, og at den blir oversett av mange, er strengt tatt ikke bilens feil. Dessuten er bilens akilleshæl, bagasjeplassen, ikke så dårlig som det ser ut til.

På slutten av låneoppholdet drar jeg nemlig for å plukke opp en rørforsterker og et 4x12 kabinett jeg har kjøpt. Et svært beist av et kabinett, og jeg aner egentlig ikke om jeg vil klare å få det inn i bilen.

Siden jeg har sønnen med meg i et barnesete i baksetet, kan jeg heller ikke slå ned hele baksetet. Men som bildet viser, det gikk inn! Og får du plass til et slikt kabinett, så er kanskje ikke akilleshælen så vond allikevel?

Bjørn får helt ny gratis Tesla av fabrikken!