Nei, dessverre – denne bilen får du ikke kjøpe

Broom-Benny forteller deg hvorfor. 

Lexus IS200t blir ikke å få kjøpt i Norge. Det er hovedsakelig
to grunner til det.
Lexus IS200t blir ikke å få kjøpt i Norge. Det er hovedsakelig to grunner til det.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Vi er flere Lexus-fans i Europa som savner modeller med skikkelig girkasse og motor. Nå kommer endelig Lexus med sin IS 200t. Den har 240 hk og er en direkte konkurrent til blant andre BMW 328i. 

Det viser at Lexus lager sportslige biler til folket som ikke trenger å koste 1,5 millioner kroner – men hvorfor kommer den ikke til Norge?

Hilsen en ihuga Lexus-fan som vil ha denne modellen på norske veier.

 

Benny svarer

Heisann!
Det er godt at det finnes ekte entusiaster!

At Lexus kan lage biler som er morsomme å kjøre er hevet over enhver tvil. Siste modell jeg kjørte var RC-F – og den vasket bort aller siste rest av eventuell tvil om nettopp den saken.

Men med en prislapp på omkring halvannen million, er den naturlig nok ingen storselger.

Etter det jeg har forstått kommer nye Lexus IS 200t som 2016-modell utpå høstparten. En modell som på mange måter følger den opprinnelige IS-oppskiften, en direkte konkurrent til blant annet BMW 3-serie, som du selv er inne på.

Men jeg kan bare bekrefte at akkurat denne modellen IKKE kommer hit til berget.
Det er jo slik i bilverdenen at ulike modeller er tilpasset ulike markeder. Så også her.

Les vår test av Lexus IS 300H her

To grunner til at den ikke kommer

Jeg vet det ikke helt sikkert, men tror at IS 200t er tatt fram primært for det amerikanske markedet. USA er svært viktig for Lexus – særlig i byene og spesielt i California.

Det er to grunner til at den ikke kommer til Norge.

Det første er avgiftene. 2-litersmotoren, med twin-scroll turbo og 240 hk, vil bli uforholdsmessig kostbar i Norge på grunn av vårt avgiftssystem. Særlig sammenlignet med de gunstig hybridmodellene av IS. Salget ville etter alt å dømme blitt helt minimalt.

Grunn nummer to kan man jo alltids være en smule uenig i, men Lexus i Norge har mer eller mindre en policy på at alle Lexusmodeller som selges i Norge skal ha hybride drivlinjer.

Dette har noe med image og merkevarebygging å gjøre. Lexus var jo tidligere kjent som relativt tørste og motorsterke doninger. Nå er de mer over på miljøballen. Da er de hybride drivlinjene viktige med lavt forbruk og lave utslipp.

Men det er nok også mange som deler din mening om at disse motorene i kombinasjon med trinnløs girkasse også frarøver de sporty bilene en god del av kjøregleden. Det barske utseendet henger liksom ikke helt sammen med kjøreegenskapene, som heller langt mer mot det komfortable enn det rent sporty.

Siden 2012 har alle Lexus her til lands blitt solgt med nettopp hybride drivlinjer. Med to unntak i form av et stykk steintøff LFA – og den nylig lanserte RC-F, som jeg håper det selges noen flere av. 

Vi får vel med dette bare slå fast at vi vet at Lexus definitivt kan – hvis de vil ...

Les vår test av unntaksbilen Lexus RC-F her

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Lexus: Dømt nord og ned - nå er suksessen 25 år!