–Prøver bilverkstedet å lure meg? 

Ombestemte seg da Bernt ville se de slitte delene. 

Kunden stusser på verkstedets helomvending når det gjelder bytte av bremsedeler. Illustrasjonsbilde fra Porsche.
Kunden stusser på verkstedets helomvending når det gjelder bytte av bremsedeler. Illustrasjonsbilde fra Porsche.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Tenkte jeg skulle fortelle deg om en episode jeg var ute for når jeg leverte min relativt nye Passat på første service på et merkeverksted, og som kan være et godt tips til andre som leverer bilen på verksted.

På verkstedet fortalte de meg at jeg blant annet måtte skifte bremseklosser og bremseskiver på bilen. Jeg ble litt forundret over at skivene måtte skiftes så tidlig, jeg trodde at de i hvert fall holdt to sett klosser. Men nei, de måtte skiftes. OK sa jeg, det er dere som er ekspertene, så når dere sier det så er det nok riktig.

Men, sa jeg, de gamle skivene er mine, for så vidt klossene også. Så de skal dere ikke kaste, men legge pent bak i bagasjerommet. Alt dere demonterer på min bil er mitt, og det skal jeg ha, jeg vil se det. Om ikke jeg er en ekspert så har jeg venner og kjente som har peiling. Jeg klarer eventuelt å kaste det selv.

15 minutter etter jeg var gått for å vente på min bil ringer verkstedet meg for å fortelle meg at de skivene mine er ikke nødvendig å skifte likevel!

Det er vel ikke nødvendig å si at etter dette mistet jeg all tillit til dette verkstedet, og avsluttet mitt kundeforhold til dem. Men siden har jeg alltid sagt det samme når jeg har levert bil på verksted, og tror jeg har hatt igjen for det. Dette «trikset» bør andre også gjøre, eller hva mener du?

Mvh Bernt

Benny svarer: 

 

Hei Bernt.

Ettersom jeg ikke kjenner til denne saken konkret, har sett delene eller aner hvor langt den bil hadde gått på det aktuelle tidspunktet, må mitt svar bli litt generell her.

Men det er riktig som du sier – som kunde har du alltid krav på å få med de utskiftede delene. De færreste ønsker det, så det er lurt å be om å få de med, eller få se på de på verkstedet. De skal tas vare på til kunden har hentet bilen.

Når det gjelder bremseskiver, så er mitt inntrykk at disse skiftes oftere og oftere. Ofte på grunn av at de er rustne eller på grunn av kast.

Så lenge skal de normalt holde

Men at de skal skiftes på første service, eller etter ett år på grunn av slitasje, synes veldig tidlig om man har en normal kjørelengde. Da er det faktisk tidlig å skifte klossene også – etter min mening.

Normalt sett varer bremseklosser fra 30 - 50.000 kjøre kilometer og bremseskivene dobbelt så lenge. Minst. Dette avhenger selvfølgelig av kjørforhold og mønster.

Jeg har selv måttet skifte bremseskiver på en ett år gammel bil som hadde gått 17.000 kilomerer. Det var på grunn av kast i skivene og det var en garantisak så det kostet meg ikke noe. Skulle da også bare mangle ...

Hvorfor verkstedet i utgangspunktet ville skifte dine skiver kan jeg ikke gi noe svar på. Det høres rart ut, men de kan jo ha gjort en feilvurdering i dette tilfellet og da er det jo greit at de ikke skifter de allikevel.

Neppe forsøkt å lure noen

At et stort verksted i en merkekjede forsøker å lure deg, har jeg i utgangspunktet liten tro på. Det er ikke den beste måten å beholde sine kunder på det. Og det er jo tross alt kundene man lever av. Men jeg vet jo ikke ...

Jeg synes uansett at "trikset" ditt om å få med utskiftede deler er godt. Det vitner om at kunden er interessert og vil ha litt kontroll på hva som skjer. Det gjør nok også at verkstedet kanskje tenker seg om en ekstra gang før "tvilsomme" deler byttes ut.

Så herved videreføres ditt tips til den store allmuen av bileiere.

Takk for godt innspill!

Stort arkiv


Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: