Norske bestselgere får rust-stryk

33.000 bileiere har rapport om bilproblemene sine.

Dette er alle bilmerker som er representert på listen over biler som har mest problemer med lakk og rust, basert på tilbakemeldinger fra svenske bileiere.
Dette er alle bilmerker som er representert på listen over biler som har mest problemer med lakk og rust, basert på tilbakemeldinger fra svenske bileiere.

Både nye og gamle biler ruster. Faktisk er problemet omfattende også i dag, med alt vi vet om hvordan lakken bør beskyttes og behandles for å unngå dette kjedelige problemet. 

I en stor undersøkelse basert på databasen til det store svenske bilmagasinet- og nettsiden, Auto Motor & Sport, forteller bileiere om rustopplevelser med sine biler. Mer enn 33.000 bilbrukere har gitt tilbakemelding vedrørende rustproblematikk på sine biler.

Gjelder 2006 - 2015 modeller

Det er grunn til å tro at en bil som ruster i Sverige også vil ruste på vår side av Svinesundbroen, selv om forholdene ikke er identiske. Faktisk er det trolig større sjanse for rust her, enn hos våre naboer i øst.

Undersøkelsen gjelder biler som er produsert mellom 2006 og 2015, og går altså kort og godt ut på om eierne av disse bilene har opplevd problemer med lakk eller rust.

Bilmerker med under 100 svar er utelatt fra listen da Auto Motor & Sport mente at de da ikke var representative og sikret god nok kvalitet på undersøkelsen.

Tar rusten Mercedes til Høyesterett

– Trist å se bestselgere på rust-toppen

Resultatet de har fått, viser at mange av bilene som selger godt her i Norge er blant de som har mest problemer. Kia, Skoda og VW topper listen. Henholdsvis 15, 13 og 12 prosent oppgir rustproblemer på disse bilene.

Brooms egen bilekspert, Benny Christensen, ble overrasket da han så resultatet.

– Jeg synes det er trist å se at biler som så mange kjøper er på rust-toppen. VW er jo Norges desidert største bilmerke. Skoda selger også veldig bra og har gjort det lenge.

– De siste årene har også Kia-salget virkelig tatt av her hjemme. De har doblet markedsandelen hvert år de siste årene. Nå tror jeg heldigvis at de nye Kia-generasjonene er bedre enn de vi så for noen år siden. Det er jo en kjent sak at de eldre rustet, forteller bileksperten.

– Viktig undersøkelse

– Hvor viktig er en slik undersøkelse?

– Vi må være klar over at dette ikke er noen vitenskapelig undersøkelse. Det handler rett og slett om hva folk i gata har opplevd. Men jeg synes ofte det er vel så interessant, og ser ingen grunn til å ikke ta det på alvor.

– Er man på utkikk etter en bruktbil, synes jeg dette kan være svært viktig. Rust er jo kostbart når det kommer til utbedring. Det er mange biler som må leveres til høgger'n alt for tidlig på grunn av rust, sier Benny.

Skjulte rust med papp og maling

Noen har gjort leksene sine

– Noen positive overraskelser da?

– Ja, det er det absolutt. Mercedes var ute i skikkelig hardt vær med rust på sine modeller ved årtusen-skiftet. De svarene som har kommet inn til AMS tyder i alle fall på at de har tatt tak i problemet og gjort leksene sine. Nå er de blant i aller, aller beste.

– Ellers så er det jo et annet bilmerke hvor eierne ikke har hatt noen problemer overhodet. Det er Porsche, sier bileksperten.

Slik unngår du rust

Benny er klar på hva en bør gjøre for å styre unna rust-problemet:

– Det er heldigvis mye vi som bileiere kan gjøre for å minske farene for rust. Det handler i stor grad om vedlikehold. Polering og skikkelig lakkbehandling et par ganger i året er en god investering. Det samme er regelmessig vask av bilen, slik at salt og møkk ikke får sjansen til å feste seg så godt. Er bilen utsatt, kan du også få utvidet understellsbehandling.

– At norske veier blir nedsaltet er et problem som mange ønsker å gjøre noe med. Men det er heller ingen tvil om at riktig mengde salt bidrar til langt tryggere kjøreforhold. Så det handler om å finne en fornuftig mellomting.

Denne rustholkenble solgt for nesten 15 millioner kroner